persen

Bij mijn eerste bevalling tijdens het persen kwam ook ontlasting mee. Ik schaamde me heel erg en durfde daarna niet meer te persen zo totaal heeft het persen 2 en halve uur geduurd. Nu ben ik weer zwanger (29 weken) en ik zie zo tegenop dat het weer gaat gebeuren. Hebben jullie dat ook mee gemaakt en kan het op een of andere manier voorkomen worden? Een klysma misschien. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie reacties. Bedankt alvast en groetjes,

Anna.

Hoi,

Ik heb het ook gehad met de bevalling maar mijn vk zei dat ze wel ergere dingen had meegemaakt en dat het vrij normaal is.Je darmen waren niet helemaa leeg waarschijnlijk maar ik schaam me er niet voor hoor ik zal je het nog anders zeggen ik heb er weinig aan gedacht toen ik aan het persen was.

Gr. Aster.

Hoi Anna,

Je hoeft je echt niet te schamen hoor. Veel vrouwen overkomt dit tijdens het persen. Zelf had ik het ook, maar heb het niet eens in de gaten gehad. Omdat ik wist dat het vaak gebeurde heb ik later mijn man gevraagd of ik ook gepoept had ... ja dus. De VK had het heel snel en discreet weggehaald. Ik kon er eerlijk gezegd niet zo mee zitten want verloskundigen maken dit dus echt heel vaak mee. Als ik jou was zou ik me er niet zo druk om maken. Denk er maar aan dat bijna alle vrouwen dit gebeurt en dat de VK er aan gewend is. Voorkomen kun je het volgens mij niet. Je moet echt durfen persen want je kindje moet er toch uit.
Heel veel succes!!

Groetjes,
Jacqueline

Hoi Anna,

Ik sluit me bij de vorige dames aan: niet druk over maken, het gebeurt bijna iedereen.

Ik heb een aantal bevallingen bijgewoond in een ziekenhuis waar ze min of meer standaard een klysma gaven voor de bevalling, en dan nog zag je vrijwel altijd een beetje ontlasting komen bij het persen. Dat lijkt me dus ook geen oplossing en bovendien onplezierig.

Als je er echt erg mee zit, zou je het er eens met je VK over kunnen hebben, zij zal je ongetwijfeld ook kunnen zeggen dat ze dit heel vaak ziet en misschien voel je je dan wat zekerder.

Sterkte,

N.

Ik heb 2 ziekenhuisbevallingen gehad en geen klysma gehad. De eerste keer vond ik het ook geen pretje maar bij de tweede heb ik er eigenlijk niet eens meer over nagedacht. En ja, het gebeurde weer, maar de arts zei dat ze dan gelijk konden zien dat ik het goed deed, dus het geeft echt niks.

Probeer het van je af te zetten, als kraamverzorgende ben ik thuis bij bevallingen en het is heel normaal dat er tijdens het persen wat ontlasting meekomt. De hulpverleners zijn er zeker aan gewend en daar hoef je echt niet voor te schamen!!!

Wist je dat dit bij 98% van de bevalling gebeurt??
Het is dus eerder niet normaal als het niet gebeurt.

Vooraf was ik ook bang dat ik me zou schamen als dit zou gebeuren. Tot ik las dat het dus bij 98% gebeurt en de vk dit dus heel gewoon vindt! Ze zijn er zelfs 'blij' mee, want zo creëert je lichaam weer meer ruimte om de kleine door te laten. Elke milimeter helpt weer mee!
Tijdens het persen moest ik zelf bijv. ook plassen. Ik dacht even dat het vruchtwater was, maar de vk zei dat het dus urine was. Tja, dat moet allemaal afgevoerd worden om de doorgang voor die kleine zo groot mogelijk te maken!

Sterkte in ieder geval!
Marieke

Dus.... niks om je voor te schamen.

Ik ben het eens met de reacties hierboven, maar ik kan me voorstellen dat je je toch schaamt, ondanks dat dit bijna bij iedereen gebeurt. Hier in Frankrijk kan je bij de apotheek een produkt kopen (Microlax) waarmee je de inhoud van je darmen vlot leeg hebt. Het reageert direct en zolang je dit slechts doet als je al flink wat weeën hebt gehad en zeker weet dat het doorzet en je dus ook niet meer eet, kan het geen kwaad volgens mijn verloskundige. Wel boven de wc inbrengen (soort tubetje met verlengstukje zoals een spuitje) en direct reactie. Je bent dan geheel schoon. Ik neem aan dat dit ook wel in NL te verkrijgen is. Wie weet voel je je hierdoor beter?
Succes!

Terug
Bovenaan