persoonlijke vraag

Hallo allemaal,

Ik ben hier vandaag voor het eerst. Ik ben nu 20 weken zwanger van mijn   eerste kindje en ik heb eigenlijk een heel persoonlijke vraag. Ik weet niet zo goed waar ik hem anders zou moeten stellen.
Ik heb sinds twee dagen last van zwarte ontlasting en ik kan ook heel moeilijk naar de wc. Heeft iemand anders hier ook last van? Ik weet namelijk niet waar het vandaan komt en of het door mijn zwangerschap komt.
Ik hoop dat iemand hier antwoord op kan geven.

Groetjes Ellen
 
Hallo Ellen,

Mijn naam is Suzanne, en ik ben 36 weken zanger van de eerste. Nu is mijn ervaring dat waar jij last van hebt, gewoon obstipatie. Dat je ontlasting donker van kleur is betekent gewoon dat het "oude" ontlasting is. Bij een zwangerschap komt nl ook vaak obstipatie voor. Mijn ervaing voor oplossinge is het volgende:

Niet persen (ter voorkoming van aambeien), rustig de tijd nemen om naar de wc te gaan, en dan ook gaan wanneer je aandrang voelt. Dus niet ophouden..

Om het te vergemakkelijken kan je het volgende doen: meer vezels eten (dus volkoren brood enz.), veel drinken (vooral water, min. 2 liter per dag), voldoende bewegen.
Mocht je nog wat extra's willen doen: Laxo (Roosvicee, geloof ik) aanlengen met water, 1 a 2 keer per dag 1 glas.

Kijk maar eens op internet onder "obstipatie + zwangerschap". Kom je vast nog meer van zulke tips tegen.

Echt, het is niets om je zorgen over te maken. Mocht je echter bloed bij de ontlasting krijgen, dan eventjes een tripje langs de huisarts. Kan hij/zij je verder helpen. Alsnog, geen zorgen!! En vertrouw je het niet altijd naar de VK of Huisarts!

Sukses.
Groetjes, Suzanne
 
Ik heb er zelf gelukkig nog niet vaak last van gehad, maar ik kreeg de tip van mijn verloskundige om roggebrood te eten. Dat helpt goed tegen obstipatie. Verder veel verse groente en fruit, volkorenproducten en inderdaad veel drinken.

groetjes,
Simone
 
he hallo,

Ik ken het probleem. Ik ben nu 38+3 weken zwanger en heb er ook erg veel last van gehad. Wat bij mij heel goed werkte is naast vezelrijk voedsel is ACTIMEL van Danone. Iedere ochtend een flesje. Daar is het heel goed mee op gang gekomen en ik heb er nog steeds profijt van. Ik gebruik het nu al zo'n 20 weekjes en ik heb nauwelijks meer last gehad.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Veel succes ermee!

Gr. Linda
 
Herkenbaar!
Wat heeeeeeeeel erg goed helpt (maar misschien niet erg lekker) is om geen harde dingen te  eten. Dus geen brood, koekjes, en crackers maar Brinta bijvoorbeeld (oid). Eet dat ipv brood een paar dagen en zeker weten dat het helpt!

En pruimen of pruimen-rosvicee en veel water, Vifit, en je hebt tegenwoordig ook die yoghurt, Activa.

Wel als het daarna weer goed gaat veel vezels blijven eten!

Sterkte!
 
Terug
Bovenaan