Pesto als koude topping

<p>Hallo dames,</p><p>daar ben ik weer met mijn vraag over eten. Ik heb 2 weken terug pizza caprese van de domino's besteld en kwam er van de week achter dat de pesto als koude dressing wordt toegevoegd en hier mogelijk rauwmelkse grana padano in zit verwerkt. Dit is wel een harde kaassoort met het zit wel in de saus. Ik heb contact gehad met een aantal domino's winkels. De ene zei direct JA er zit rauwmelkse kaas in. De andere zei er staan wat dingetjes in het frans op de verpakking (wilde niet voorlezen) en de laatste gaf aan dat deze kaassoort er in zit, maar dat er verder niet op staat vermeld of dit van rauwe melk is of niet. De pesto is 2 dagen na opening houdbaar en anders een maand. </p><p>Nu heb ik al 2 dagen een soort last van griep en koorts die niet wil doorzetten, vanmorgen diarree en voel mij echt oververmoeid. Soort spierpijn. Moet ik mij zorgen maken om de listeria bacterie? Ik krijg het maar niet uit mijn hoofd. De verloskundige neemt deze vraag niet serieus. </p><p> </p>

Als het je niet lekker zit, bel dan je huisarts. Wel vreemd trouwens dat je verloskundige je niet serieus neemt. Als jij je ergens onzeker over voelt mbt je zwangerschap is het hun taak om die onzekerheid weg te nemen. 
Ik denk persoonlijk dat het niet die bacterie is waar je last van hebt. Dan had je er al eerder last van moeten hebben en niet pas 2 weken later. Ik denk dat je gewoon griep hebt/krijgt. Maar bij twijfel gewoon morgen je huisarts even bellen. 

Ik heb ik mijn zwangerschap  gewoon pesto gegeten hoor wel met mate ivm de basilicum die erin zit maar ook op de pizzas van new york pizza .
Wist niet eensdat daar een soort kaas soort inzat.
Denk niet dat je je zorgen hoeft  te maken. De kans dat je die bacterie krijgt  is heel niehiel.
Buikgriep  hangt nu sowieso in de lucht misschien heb je dat ?
Of maak je je zelf gek door te denken  dat je de bacterie hebt vervolgens kan je lichaam je dan ook voor de gek houden.
Vertrouw je het echt  niet kun je even naar de  dokter gaan natuurlijk

Het risico van rauwmelkse kazen zit alleen in de zachte kazen, niet in de harde. 
Je kunt niet pas 2 weken later ziek worden van een listeriabesmetiing, dat merk je veel sneller.
Ik vind dat je erg heftig reageert, ben je over alles zo onzeker? Dan zou ik dat zeker eens aankaarten bij je verloskundige of huisarts. De stress die je hiermee opbouwt brengt meer risico met zich mee dan het meeste eten.

Er ging bij mij pas een belletje rinkelen toen ik deze week de verschijnselen kreeg. Stond er in eerste instantie niet bij stil. Ben daarna pas op onderzoek uit gegaan.. 
De eerste 9/10 weken (wegens miskraam 1e zwangerschap) was ik ook constant onzeker, maar dat is daarna veel minder geworden. 

Ik zou even langs de huisarts gaan. Daar kun je getest worden of het een listeriabesmetting is of uiteindelijk gewoon een griepje.

Mijn ervaring is dat altijd wanneer ik afhaalde of buiten at, mijn lichaam daar niet goed op reageerde; diarree, maagpijn, misselijkheid, ziek gevoel en vermoeidheid. Vanaf de 2e trimester maar vooral in de 3e trimester reageerde m’n lichaam te heftig op eten van buitenshuis dus deed ik het niet meer. 
Ik zou het toch even in de gaten houden en als je je slecht blijft voelen dan de huisarts bellen. 

Ik zou me er niet te druk om maken, de kans is zo klein. Er heerst nu vanalles dus daar kan je ook gewoon last van hebben. Ik zou anders ook gewoon even de huisarts bellen..

Terug
Bovenaan