@ Petra302

Hidiho, zag dat jij, net als ik last hebt van hartritmestoornissen. Hoe gaat het met het ritme (bij mij is het erg verergerd door de zwangerschap) en hebben ze jou al meer verteld over bevallen? Mag jij "gewoon" bevallen?

Hoi Betty,

Bij mij is het ook veel verergerd tijdens de zwangerschap, vooral de laatste weken.
Hierdoor ook de bloeddruk steeds te hoog.
De gyn heeft me de laatste keer medicijnen gegeven, maar daar werd ik nog zieker van. Daar ben ik maar weer mee gestopt. Ik mag wel gewoon bevallen, in het ziekenhuis natuurlijk. En ik mag (moet) meteen komen zodra de bevalling doorzet. En waarschijnlijk aan de monitor om te kijken hoe het met het ritme gaat. Want meestal als ik pijn heb of bv koorts heb schiet het omhoog. En dat mag niet te lang duren tijdens de bevalling. Ook mag ik niet veel overtijd gaan, omdat dat voor je lichaam zwaar is en daardoor weer meer ritmestoornissen. Ik kon er normaal gesproken heel goed mee omgaan, maar nu tijdens mijn zwangerschap vind ik het maar eng. Ervaar jij het ook zo ?
De gyn heeft mij verzekerd dat het kindje er niets van mee krijgt, maar ik heb moeite om dat te geloven. Ik ben nu 28 wk, en mag al niet meer hele dagen werken. En jij werk jij nog gewoon ? ( als je werkt natuurlijk) Ik moet nog 6 weken tot verlof, ik hoop dat ik tot die tijd de halve dagen kan blijven werken.
Heel veel succes en sterkte !
Groetjes, Petra

Slik je nu geen medicatie dan?
Ik was al gestopt met werken, alle stress die ik kon mijden moest ik mijden en werken lukte nog wel maar mijn werkgever (of ieder andere) kon niet meer op mij bouwen. UWV was het eens en sinds een jaar ben ik nu arbeidsongeschikt en hopelijk helpt een ablatie volgend jaar beter zodat ik weer mee kan doen.

Bij de 13de week ging het dusdanig raar al dat ze me hebben opgenomen voor een week om de medicatie (propranolol) af te stemmen. Ben toen vooral heeeeel erg bang geweest dat het kindje het niet zal redden. Met de 16de week zei de cardioloog dat ik niks meer mocht doen, behalve rust en kleine dingen in huis, geen inspanningen of bukken, tillen etc. Van stress, pijn en andere lichamelijke ongemakken wordt het ook bij mij erger. Anderhalf week geleden (ben nu 23 weken) werd het zo erg, zonder reden, dat ik bang was dat ik het niet zal redden: regelmaat was ver te zoeken in het ritme. Heb toen een acupuncturiste gebeld, andere optie was cardioloog om andere medicatie in te stellen (verapamil) en die zie ik nog niet zitten. Wonderbaarlijk genoeg (geloof niet zo in alternatieve geneeswijzen) werkt het acupunctuur gebeuren fantastisch. Heb al drie dagen weinig klachten, ritme is mooi rustig en regelmatig en voel me fantastisch! Eerste behandeling was goed en merkte al verschil, maar de tweede behandeling (vrijdag) bracht echt verschil.

Vind het dus van tijd tot tijd heel eng en voel me ook wel onbegrepen door sommigen. Helaas moet ik medicatie slikken (ze zijn bang voor cardiomyopathie en dat willen we natuurlijk ECHT NIET) en ik wil ook gewoon genieten van die kleine straks.

Heb vanochtend een hartecho gehad en omdat het hart nu weer zo rustig is, ben ik weer even bang dat het niet goed gaat met de kleine. Gelukkig morgen weer Gyn Controle, hopelijk even kijken! Dan ook holter weer inleveren en hopelijk belt de cardioloog mij dan pas 10 nov en niet eerder. Zal hem dan ook eens peilen.

Had jij het verwacht? Dat het erger zal worden? En hoe houd jij het ritme zo rustig mogelijk?

Terug
Bovenaan