Peuter 2,5 gevallen, afgebroken melktandje

<p>Hi, onze dochter van 2,5 is een aantal weken gevallen (gelukkig niet hard maar op een betonnen vloer) en heeft daarbij 2 stukjes van haar voortanden afgebroken. Een vriendin van ons is tandarts en heeft op ons verzoek een doorverwijzing gegeven voor een kinder tandarts. Daar zeiden ze er liever niks aan te doen omdat het alleen esthetisch is (de wortels zijn gelukkig helemaal ok) en het wss snel weer zal afbreken als ze iets eraan lijmen. Heeft iemand ervaring met de behandeling en de periode erna? Wat houdt de behandeling in en bleef het aangelijmde stukje zitten of juist niet? Hopelijk kunnen jullie mij van advies voorzien, dank alvast :)</p>
 
Ik heb dit zelf gehad, in groep 3. Helaas waren het bij mij geen melktanden meer, en kon het pas vanaf mijn 18e definitief worden gecorrigeerd, vanwege de groei en ontwikkeling nog van de wortelkanalen. Bij mij waren ze helaas wel beschadigd.

In mijn geval hebben ze idd stukjes erop gelijmd. Die er om de haverklap vanaf lagen, heel frustrerend. Zonde van het geld.

Als het nog melktanden zijn en de wortelkanalen prima zijn, kan ik me heel goed in het advies vinden. Zolang je kindje er niet mee gepest wordt, maar daar is ze nog wat jong voor denk ik. Als dat wel plaatsvindt, zou ik er wel voor kiezen tijdelijk iets te plaatsen.
 
Zelfde hier. Eerst mn melkvoortand eruit door een val van mn loopfietsje. Die was goed beschadigd dus hebben ze die helemaal verwijderd. Ik heb een hele tijd zonder voortand rondgelopen. 
En toen ik mn grote tand had viel ik weer van mn fiets en brak een rand af. Dit is esthetisch behandeld met een stuk eraan boetseren en plakken. Maar dat is wel een paar keer afgebroken. Ik had ook allemaal regels. Geen appel, kauwgum, cola en harde dingen enzo. Maar een keer brak het zelfs af met het eten van een oliebol! De tandarts zei dat het sowieso elke paar jaar opnieuw moest. De laatste keer, inmiddels meer dan 10 jaar terug, hebben ze de tand verder afgeslepen en een omhulsel gemaakt. En die zit nog. Maar dat doen ze niet voor kinderen.
 
 
 
Mijn zoontje heeft ook een stukje van zn voortand verloren door een val. Helaas. Zo lang hij er geen last van heeft laat ik het lekker hoor. Het ziet er ook helemaal niet storend uit. Over n paar jaar toch ook wisselen...
 
Ik ben in mijn jeugd ook meerdere keren kleine stukjes tand verloren door speelrekken, fietsen, onhandigheidjes je kent het wel. Dit waren toen al wel mijn blijvende tanden. Ze zijn meerdere keren gerepareerd want ze brokkelden soms ook af door op een lollystokje te kauwen of inderdaad een appel. Nu mis ik al jaren een klein hoekstukje waardoor mijn ene voortand ietsjes schuin is gaan staan, maar dat valt bijna niet op. Ik zou met melktanden niet repareren want het is er binnen de kortste keren weer af. Mooi is anders, maar straks op de basisschool loopt toch iedereen met gaten in de mond.
 
Mijn beide kinderen 2 en 4 hebben beiden aan de 2 boventanden dezelfde hoekjes eraf, beiden door een ongelukkige val ( ja ja toeval....) 
tandarts doet er niks aan, mooi is het niet maar goed nog even en dan gaan ze toch wisselen 
 
Onze zoon is toen hij 1,5 was voorover van een fietsje gevallen. Beide voortanden (die hij net had) stuk. 1/3 tot 1/2 ligt van elk tandje af. Wij waren erg geschrokken, maar kregen van de tandarts ook te horen dat het repareren een groter trauma zou opleveren dan de tanden zo te laten. Hij lijkt er tot dus ver ook geen last van te hebben, hij is nu drie. Wij zijn wel benieuwd hoe het gaat wanneer hij gaat wisselen. Hij is helemaal niet gewend om hele voortanden te hebben.
 
Terug
Bovenaan