Peuter 2,5 slaapt niet in.. We zijn de wanhoop nabij.

<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben nieuw op dit forum en heb een bericht geplaatst omdat mijn man en ik de wanhoop nabij zijn. We hebben 2 kinderen, een zoon van bijna 4 en een dochter van 2,5. Onze oudste slaapt altijd al goed, onze jongste tot een maand of 3 geleden ook. De afgelopen 2,5 a 3 maanden is het 1 groot drama met inslapen bij de jongste. We hebben een rustig avondritueel (douchen, boekje lezen, liedje zingen, nog knuffelen en een kus en dan slapen). Dat passen we heel consequent toe. De jongste gaat alleen dus echt niet slapen. Maar dan ook gewoon niet. Ze slapen smiddags al niet meer en gaat om 19:30 naar bed (gelijk met onze zoon die altijd heel rustig gaat slapen). Onze dochter gaat uit bed, doet het licht aan, trekt alles overhoop, schreeuwt, bonkt op de deur, scheurt boeken kapot, maakt krassen op de muur met haar nagels en zo meer.  We hebben alles al geprobeerd. Rustig uitleggen dat iedereen gaat slapen, negeren, troosten, in de kamer blijven, boos worden, sticker-beloningssysteem, iedere keer zonder iets te zeggen terug in bed leggen, echt alles. We weten het niet meer, niks helpt. Uiteindelijk is ze rond 21:30/22:00 uitgeput en valt ze in slaap. Onze zoon is veel ziek en heeft zijn slaap hard nodig, die is gebroken erdoor en raakt erg van overstuur. Heeft iemand nog tips? Het alles is welkom. We zitten er een beetje doorheen nu, het is slopend. </p><p>Lieve groet, Gabriella</p>
 
Kijk eens wat ze doet als je haar een uur later op bed legt.  Mijn zoontje is nu 14 maanden slaapt soms in de middag nog een uurtje maar als ik die om 7 uur in bed doe is het een gevecht nu doe ik hem tegen 8 uur douche enzo en dan naar bed (ligt nu ook net in bed) in de ochtend om 7 uur maak ik hem wakker en gaat supper.. dochter van bijna 5 moet eigelijk om 19.30 naar bed anders is ze de hele dag dood op niet iedereen heeft even veel slaap nodig natuurlijk
 
Kijk eens wat ze doet als je haar een uur later op bed legt.  Mijn zoontje is nu 14 maanden slaapt soms in de middag nog een uurtje maar als ik die om 7 uur in bed doe is het een gevecht nu doe ik hem tegen 8 uur douche enzo en dan naar bed (ligt nu ook net in bed) in de ochtend om 7 uur maak ik hem wakker en gaat supper.. dochter van bijna 5 moet eigelijk om 19.30 naar bed anders is ze de hele dag dood op niet iedereen heeft even veel slaap nodig natuurlijk
 
Kijk eens wat ze doet als je haar een uur later op bed legt.  Mijn zoontje is nu 14 maanden slaapt soms in de middag nog een uurtje maar als ik die om 7 uur in bed doe is het een gevecht nu doe ik hem tegen 8 uur douche enzo en dan naar bed (ligt nu ook net in bed) in de ochtend om 7 uur maak ik hem wakker en gaat supper.. dochter van bijna 5 moet eigelijk om 19.30 naar bed anders is ze de hele dag dood op niet iedereen heeft even veel slaap nodig natuurlijk
 
Kijk eens wat ze doet als je haar een uur later op bed legt.  Mijn zoontje is nu 14 maanden slaapt soms in de middag nog een uurtje maar als ik die om 7 uur in bed doe is het een gevecht nu doe ik hem tegen 8 uur douche enzo en dan naar bed (ligt nu ook net in bed) in de ochtend om 7 uur maak ik hem wakker en gaat supper.. dochter van bijna 5 moet eigelijk om 19.30 naar bed anders is ze de hele dag dood op niet iedereen heeft even veel slaap nodig natuurlijk
 
Ja misschien een uurtje later probeten idd. Snap dat het fijn is als beide kinderen lekker gelijk op bed liggen en je de avond voor jezelf hebt, maar als je zoontje zijn slaap wel nodig heeft en hier aan onderdoor gaat... probeer het dan eens een uurtje later.
Mijn dochter is 1.5  jaar oud, slaapt s middags 2 uurtjes, maar gaat er s avonds pas om 20.00-20.30 in.. en slaapt pas rond 21.00 echt. En om 6.30 wakker s ochtends. Ze heeft gewoon niet meer slaap nodig. Ik zou ook wel eens willen dat ze keurig om 19.00 ging slapen zoals het 'hoort', maar dat doet ze gewoon niet.
 
Ik heb dit ook gehad met mijn dochter. Via via kregen we een tip om melatonine te proberen. Sinds ze elke avond een melatonine pilletje krijgt, een half uurtje voor het slapen gaan, slaapt ze gelijk in en slaapt de nachten eindelijk door. Het proberen waard! 
 
Wij hebben een slapeloze baby gehad vanaf zes maanden tot nu bijna twee jaar. Sinds enkele weken kunnen we zeggen dat het beter gaat. 
We hebben slaapcoaching en dat heeft erg geholpen.
Een aantal tips waar wij veel aan hadden:
Sluit lichamelijke blokkades uit. Onze dochter bleek dubbele oorontsteking te hebben zonder enig symptoom.
Verder zit haar bekken vast waardoor liggen niet fijn is (osteopaat).
Ik zou niet alleen laten of laten huilen. Bij peuters kan je niet zeggen: ik ben er even niet.
Is er iets in haar kamer waar ze bang voor is? Speel eens in de kamer. Zodat het vetrouwd wordt. Al moet het wel de associatie slapen blijven houden.
Momenteel moeten wij 4 x daags 6 druppels passiflora geven. ( Voor 12 kg kind) ook overdag dus. Het maakt het zenuwstelsel ontspannen.
Sterkte!
 
 
 
Terug
Bovenaan