<p>Hoi allemaal, </p><p>Ik ben nieuw op dit forum en heb een bericht geplaatst omdat mijn man en ik de wanhoop nabij zijn. We hebben 2 kinderen, een zoon van bijna 4 en een dochter van 2,5. Onze oudste slaapt altijd al goed, onze jongste tot een maand of 3 geleden ook. De afgelopen 2,5 a 3 maanden is het 1 groot drama met inslapen bij de jongste. We hebben een rustig avondritueel (douchen, boekje lezen, liedje zingen, nog knuffelen en een kus en dan slapen). Dat passen we heel consequent toe. De jongste gaat alleen dus echt niet slapen. Maar dan ook gewoon niet. Ze slapen smiddags al niet meer en gaat om 19:30 naar bed (gelijk met onze zoon die altijd heel rustig gaat slapen). Onze dochter gaat uit bed, doet het licht aan, trekt alles overhoop, schreeuwt, bonkt op de deur, scheurt boeken kapot, maakt krassen op de muur met haar nagels en zo meer. We hebben alles al geprobeerd. Rustig uitleggen dat iedereen gaat slapen, negeren, troosten, in de kamer blijven, boos worden, sticker-beloningssysteem, iedere keer zonder iets te zeggen terug in bed leggen, echt alles. We weten het niet meer, niks helpt. Uiteindelijk is ze rond 21:30/22:00 uitgeput en valt ze in slaap. Onze zoon is veel ziek en heeft zijn slaap hard nodig, die is gebroken erdoor en raakt erg van overstuur. Heeft iemand nog tips? Het alles is welkom. We zitten er een beetje doorheen nu, het is slopend. </p><p>Lieve groet, Gabriella</p>