peuter 3,5 jaar bang voor de dood

Hallo,

Onze dochter van 3,5 jaar is bang dat we dood gaan. Dat uit zich op het moment van afscheid nemen, waarbij de angst echt in haar oogjes staat. Als we dan weg zijn, wordt ze wel weer snel (10 min) de oude. Ze heeft zelf verteld dat ze bang is dat ik dood ga, en dat ik dan een sterretje word en niet meer terugkom. En dat ze wil dat ik nooit dood ga.
Zover mogelijk bespreek ik het met haar op haar niveau, maar ga ook niet liegen (dat ik nooi dood zal gaan). Ik zie het als een fase van verlatingsangst waar we doorheen 'moeten'. Maar hoe lang duurt dit, en wie heeft er tips om mee om te gaan? Ik vind het zo sneu voor haar! Er is niemand dood gegaan in de nabijheid. Het is vorige week begonnen na een uitzending van ome Willem, die ze bij opa en oma heeft gekeken,  die een grapje maakte over doodgaan.
 
Hallo Puck,

ik ben van mening dat je de goede weg volgt: steeds maar weer uitleggen   en haar op die manier steun bieden. Je zou er boekjes over voor kunnen lezen, maar ik ben bang dat je er dan erg de naruk oplegt en het nog zwaarder voor haar maakt.
Volhouden en maar hopen dat het niet heel lang gaat duren!

Succes,
Kiki (mv Iris 16-03-05 en Stijn 09-03-07)
 
Wat naar om te lezen dat je kindje bang is voor de dood, terwijl ze dit niet in de nabijheid heeft meegemaakt.
Bij ons is het eigenlijk een heel ander verhaal, Jorick is opgegroeid met de dood. Jorick was 6 daagjes oud toen mijn opa overleed. Hij kreeg het toen natuurlijk niet bewust mee. In mei van dat jaar is ook mijn beste vriend en tevens de vader van ons voogdkindje overleden. Ook toen was hij eigenlijk te jong.  In dat zelfde jaar hebben wij nog 3 andere mensen uit onze omgeving moeten missen. Wij hebben hem altijd meegenomen naar de begraafplaats en heb hem altijd betrokken bij mijn verdriet. Vorige week is mijn tantezegstertje overleden, heel verdrietig, toen zei Jorick opeens, Tja mama nu is zij ook een sterretje en zal ik dan maar aan opa en ome... vragen of zij misschien op haar willen passen.

Jorick is dus echt niet bang voor de dood, wij zijn idd ook altijd open er over geweest en wij vertellen ook dat als ons iets zou overkomen dat wij er altijd zijn, alleen dan niet meer bij hem maar hoog in hemel en daar mag hij altijd naar ons vragen. En dat is goed.

Je pakt het heel goed aan, blijf het vertellen en uitleggen en ik zou je willen adviseren als het toch te lang duurt voordat je kindje over de angst heen is, om een boekje over sterven/doodgaan te kopen of huren. Misschien brengt het voor jou weer een nieuw idee om het voor je kindje makkelijker er mee om te kunnen gaan.

Heel veel succes en ga zo door !!

Jolanda
 
Van nijntje is een boekje over doodgaan te koop.
Maar ik ben ook van mening dat je er dan juist de nadruk op legt.
Het is zeker geen leuk onderwerp
maar ik zou al haar vragen proberen te beantwoorden.
Denk ook dat het een fase is. Hoop dat ze er snel vanaf is.
Erg sneu!
 
Terug
Bovenaan