Peuter 3 jaar eet geen groente en fruit

<p>Onze dochter van 3 jaar eet al vanaf 1,5 jaar geen vaste groente en fruit. In baby hapjes wel, maar in losse stukken niet. We hebben echt alles geprobeerd, inclusief dietist. </p><p>Nu is ze een lief maar ook eigenwijs meisje en ze weet wat ze niet wilt. We dwingen haar niet. Ik vind het wel heel jammer dat ze al zo lang geen vitaminen binnen krijgt natuurlijk....:( knijpzakjes fruit (met haar broertje) eet ze wel mee, maar ja...</p><p>Sommige dagen is het nog erger en wil ze ook de rest van het eten niet hebben. Pasta is het enige waar je haar dan blij mee maakt. </p><p>Ik ben wat strenger, mijn man wat liever, dus daar moeten we ook een goede lijn in gaan trekken.</p><p>Heeft er iemand nog tips? Ik ben bang ook dat haar broer van 1 jaar dit ziet en gaat nadoen....</p><p>Oja, het aanbieden van een Olvarit potje als ze echt niks anders wil, is dat nog een idee of hou je dan ook het gedrag in stand?</p>
 
Hoi! Ik heb een kleine man van 1.5 rondlopen die op een of andere manier overal de groente tussenuit weet te vissen. Brood eet hij graag en ik kan geen pak koekjes opentrekken en hij staat naast me. Op dit moment probeer ik alternatieven zoals zelf een pizza maken met groentes en zelfgemaakte tomatensaus (is even werk met tomaten wortel en bleekselderij, genoeg recepten van te vinden en wanneer je een grote pan maakt kun je het goed invriezen, ook lekker als basis voor een bolognaisesaus) verder probeer ik snoepgroentes te geven, puntpaprika en zoetig cherrytomaatje, worteltjes, stukje bij beetje gaat het er hapjes gewijs in. Op de manier probeer ik aan de vitamientjes te komen. En een groentesoepje geprobeerd? Met stukken bruin brood? Het brood neemt de soep op en ongemerkt krijgt hij zo toch het eea binnen, wordt een kliederboeltje maar een hele ontdekkingstocht voor de kleine met die kleine kleurrijke stukjes.
Ken je bananenkokoskoekjes? Een mix van banaan en kokos, recept online, goed mixen balletjes draaien en even in de oven. Gezonde snack tussendoor.
Hoop je hiermee op ideeen te hebben gebracht. Succes ?
 
Het is vervelend, maar er is geen absolute noodzaak om vaste stukjes groente/fruit te eten toch? Het is belangrijker dát het binnenkomt dan hóe. En er zijn veel manieren om groenten ongemerkt te verwerken in eten. Je kunt bijvoorbeeld zelfs broccoli door pannekoekenbeslag doen. Of een pizzabodem maken van 90% bloemkool. Het is wat extra werk, maar als je het maar 1 keer per week zou doen, is het al winst ;)
 
Ik denk dat ik zelf daar wat strenger in ben. Wij hebben wellicht 2x per week een toetje voor de kinderen, dit kan een kleine danino-kwarkje zijn, vanille yoghurt, druifjes, etc. Maar we hebben wel de regel dat eerst groente&vlees op moeten voordat ze het toetje krijgen. De aardappels/pasta/rijst daar ben ik minder streng, maar dat eten ze dan ook goed. Onze jongste van 2.5jr weigert vaak groente te eten. Als de rest al klaar is en een toetje krijgt (en hij dus niet), kan hij in een keer wel snel de groente eten (dus zo smerig vindt hij het dan ook niet denk ik dan altijd). Als hij dan de groente op heeft krijgt ook uiteraard ook nog een toetje.
Op de dagen dat we geen toetje eten, is het beloven van een bonusverhaaltje voor het slapen ook een goede stimulans om de groente te eten.
En verder zijn onze kids dol op soep. Dus 1x per week staat soep als hoofdmaaltijd op tafel. Pompoen, bloemkool, broccoli, als soep gaat alles er in! Wellicht kan je je kindje ook betrekken bij het koken als je dat nog niet deed.
De oudste van vrienden is ook een slechte en  langzame eter. Zij zijn begonnen met filmpjes kijken tijdens het eten. Met als gevolg dat nr 2 & 3 (die goede eters waren) ook opeens anders gedrag gingen vertonen zodat ze ook filmpje mochten kijken. Dus ja ik zou er wel bang voor zijn als je het gedrag bij de oudste niet aanpakt, dat nr 2 gaat kopieren.
 
oja en Olvarit inderdaad niet doen. Als je kind goed op gewicht is, zou ik heel duidelijk zijn, dit is het eten en verder niks. Ze zal toch moeten leren met de pot mee te eten. 
Tuurlijk is het niet de bedoeling dat ze kokhalsend aan tafel zit omdat ze het echt niet weg krijgt, maar veelal zeggem kinderen dat ze iets niet lekker vinden voordat ze het überhaupt geproefd hebben.
 
Lastig! Onze zoon besloot zo rond 2,5 jaar ook opeens heel moeilijk te doen met eten. Van een op andere dag weigerde hij te eten. Dwingen had geen zin, we wilden het ook gezellig houden aan tafel. Hij moest wel aan tafel blijven zitten met speeltje. We boden het aan, maar hij hoefde het niet op te eten. In begin at hij eigenlijk niets avonds. Geen alternatieven aanbieden zoals een boterham want dan beloon je z’n gedrag ook weer. Na een tijdje hebben we het iets opgebouwd. Hij moest 1 dingetje proeven (flink drama was dat hoor!). Sommige dingen zoals vissticks vindt hij erg lekker. Dus afspraak gemaakt: na stukje aardappel/groente krijg je stukje vissticks. Afspraken maken wordt steeds makkelijker naarmate ze ouder worden. Nu gaat het eten heel erg goed (3,5 jaar). Hij eet z’n bord met groente en al zonder veel mopperen op omdat hij dan een plakje kaas verdiend. Kaas vindt hij enorm lekker.
Al met al veel geduld en lange adem hebben. Niet teveel druk op het ‘moeten’ en geen alternatieve dingen aanbieden. Succes!
 
Veel dank allemaal.
Ja heel gek, mijn dochter eet echt al sinds dat ze 1 jaar was geen vaste stukken groenten en fruit. Nooit gedaan, geen stukje, hoe we het ook hebben aangeboden.
In smoothies soms wel en de fruitzakjes (kant en klaar) ook wel, dus daar zijn we blij mee. Appelmoes zelf gemaakt vindt ze gelukkig ook lekker (soms).
Het is te hopen dat ze wel ooit fruit gaat eten, ook als ze naar school gaat over 7 maanden, want dan wordt wel verwacht dat kinderen fruit mee naar school nemen en opeten (ik ben zelf leerkracht). Daar kan ik nu al onrustig van worden....
Dwingen doen we inderdaad nooit en alternatieven gaan we ook niet meer aanbieden.
Fijn de tips en het meedenken!
 
@Cbloem - wij hebben exact hetzelfde met onze dochter van 2. Toen ze net hapjes kreeg moest alles even glad gepureerd zijn anders wilde ze het niet. Ook wij geven haar fruitzakjes voor het fruit en helaas toch vaak potjes omdat ze anders niets eet. Brood gaat er wel in, maar ze eet er maar bepaalde dingen op. Ook wij hebben een diëtiste benaderd en het gaat wel iets beter, maar nog steeds niet om over een huis te schrijven. Op een stukje appel wordt gekauwd en daarna weer uitgespuugd. Op de crèche eet ze iets makkelijker (wij wonen in het buitenland en ze krijgen daar overdag warm eten), maar ook dat gaat met vallen en opstaan.
Hoe gaat het inmiddels met jouw kindje en eten? Succes met alles! Ik herken en begrijp je gevoelens maar al te goed!
 
Terug
Bovenaan