peuter 3 jaar houdt ontlasting op tips?

Onze zoon van 3 1/2 jaar houdt zijn ontlasting op.
Hij is zindelijk wat plassen betreft maar de ontlasting houd hij op. Hij poept soms dagen niet!
Als hij dan poept is het een hele grote bal (tennisbal) en doet dat pijn.gisteren zat er zelfs een sliertje bloed bij!
Heeft iemand tips??????
 
Misschien wat meer laten drinken en als hij het eng vindt om op de wc te poepen zou ik een luier aan doen. Desnoods met luier en al op de wc zetten, want dit is ook niet goed en dan krijgt hij alleen maar angst tegen het poepen. Je kan dan later een gat in de luier knippen zodat hij toch een luier om heeft maar de ontlasting toch in de wc valt.

Succes ermee!
 
naar de huisarts. Bloed in de ontlasting moet je altijd laten nakijken, al lijkt het om een onschuldige reden te gaan als te lang ophouden.

Als dit lang zo doorgaat kunnen er wel ernstige medische complicties optreden, dus het is belangrijk te zorgen dat hij in ieder geval poept. Desnoods nog gewoon in een luier! Je kan ook laxeermiddel gebruiken, maar natuurlijk alleen in overleg met de arts!
 
Hallo,
Bij het onderwerp "Help, Sarah wil niet poepen" dat iets verder omlaag in dit forum staat heb ik een reactie gegeven. Mijn dochtertje had inderdaad één keer in de zoveel dagen een enorme harde bal ontlasting. Zo te horen zit er bij jouw zoontje en klein scheurtje bij de anus waardoor het bloed. Dit doet natuurlijk veel pijn bij het poepen en zal hij het nog meer gaan ophouden. Zou daarvoor sowieso even bij de huisarts langsgaan. Succes!!!
 
Ik zou hem in ieder geval vragen om voor het poepen een luier te komen vragen. Zeker als hij voordat hij daar voordat hij zindelijk werd nooit last van had. Met ophouden ben je verder van huis!!
Positief stimuleren om toch eens te proberen op potje of wc te poepen en dan evt. een beloning tegenoverstellen als hij de eerste keer echt poept op potje of WC.
Onze dochter van 3 jaar is nu net zindelijk en merkte al vrij snel dat ze het poepen ging ophouden en dat het nog niet wou op de WC. Plassen gaat goed en ze krijgt nu alleen een sticker en een snoepje als ze poept. En als dat weer een tijdje goed gaat mag ze een cadeautje uitzoeken in de winkel maar.....tot nog toe nog geen resultaat maar ik vind ophouden geen optie...ik weet alleen zelf ook niet goed hoe ik haar zover ga krijgen maar misschien gaat ook wel ineens die knop om net als bij het plassen. Succes!
 
Hallo Kaatjes,
Plassen of poepen op de wc wordt zo wie zo afgeraden, altijd een potje gebruiken! (google maar eens). Ga zelf bijvoorbeeld eens op de rand van de gootsteen zitten, hoog, wiebelig en je voeten bungelen, dus kun je geen kracht zetten. Poepen wordt dan wel erg lastig.
Ik denk toch dat er een bepaalde angst ontwikkeld is, dus misschien kun je met een spel porberen erachter te komen wat hem bang maakt? Of laat hem 'meekijken' als jij of je partner gaat poepen. Klinkt vies, maar zo kun je wel laten zien dat het niet eng is, pijn doet etc. Er is een homeopatisch poeder, 'groene poeder', dat verdund de ontlasting en je darmen gaan zo rommelen dat je wel moet gaan. Als je het zou gebruiken dan moet je wel de voorgeschreven hoeveelheid aanpassen op je ventje.
Sterkte ermee!
 
mijn kleindochter van net drie houdt ontlasting op, maar laat het dan gaan waar het maar uit komt. absoluut niet op de wc of op de po. Ze wil ook geen luier om. die trekt ze weg. Plassen doet ze op wc. Ook 's nachts blijft ze droog. Slaapt zonder luier. Het is een lastig probleem want we blijven maar vloerbedekking en bankstel schoonmaken. We hebben geprobeerd boos te worden, verdrietig te zijn. we hebben geprobeerd schouders op te halen. Verhaaltjes over poep voorlezen. Niets helpt. Misschien of waarschijnlijk gaat het vanzelf over, maar misschien  heeft iemand raad?
 
Terug
Bovenaan