Peuter (3) onhandelbaar

Hoi allemaal,

Onze dochter is altijd al temperamentvol, pittig en gevoelig geweest. Maar sinds de komst van haar zusje (2 maanden geleden) is er echt geen land meer mee te bezeilen. Tuurlijk, er zijn ook nog wel leuke momenten. Maar we lopen inmiddels op onze tenen en ik wordt met buikpijn wakker in afwachting hoe dr bui nu zou zijn.
Erg negatief laten zien zoals krijsen (en dan écht totaal buiten zinnen krijsen), schoppen, niet meer kunnen praten en als baby gedragen. Alle tips ‘uit het boekje’ al gedaan. Iemand ervaring/ tips/ succesverhalen dat het over gaat haha?
Inmiddels vrij wanhopig

Succes!
Gelukkig niet jouw ervaring. Maar ik merk dat ons peutertje pas moeilijk wordt als ze aandacht te kort komt.
Zal niet makkelijk zijn met een baby die alle aandacht eist, en voor haar gevoel haar plaats inneemt. Toch proberen wat 1 op 1 tijd te regelen met de oudste?
Veel sterkte ermee.

Hoi, de komst van een nieuwe baby kan best wel wat impact hebben! Wat naar dat je echt even met je handen in het haar zit! Wat bij ons heel erg hielp was de rituelen vasthouden. Dus we legden om en om de oudste op bed en bleven dit doen meteen nadat de baby kwam. Natuurlijk zijn er momenten dat de baby echt even "voorrang" had, maar dat heb ik steeds uitgelegd. En ook wanneer de oudste zich dan als een baby ging gedragen, uitgelegd dat er een verschil is. De oudste vond het fijn om betrokken te zijn, dus te mogen helpen met billen poetsen (doekjes aangeven) en dan benadrukte hoe goed het was dat hij dat allemaal al kon en zo'n grote jongen was (in tegenstelling tot zijn kleine zusje, die nog niets zelf kon). Voor ons hielp het om het allemaal zo "normaal" mogelijk voor hem te houden en ook echt een-op-een aandacht te geven. Misschien helpt het?
In ieder geval heel veel succes!

Terug
Bovenaan