Peuter aanhankelijk slapen

Mijn zoontje van 3 is van zichzelf een goede slaper. De laatste paar maanden is hij echter overmatig aanhankelijk naar mij toe. Bij het slapen gaan moet er iemand naast zijn bed zitten, anders is het krijsen. Ook wordt hij standaard 1 keer per nacht wakker en moet ik naast zijn bed komen zitten.
Als mijn vriend alleen thuis is, dan is er niks aan de hand en slaapt hij gerust de hele nacht door.

Ik weet niet meer hoe ik dit patroon moet doorbreken. Laten huilen is geen oplossing, al vanaf baby wordt hij dan vanzelf hysterisch. Ook overdag het voorbespreken helpt niet. Hij zegt ja, maar alsnog wordt hij ‘s nachts wakker en begint het feest.
We hebben een tijdje met belonen gewerkt (stickers), maar de lol is daar nu van af, dus ook dat werkt niet meer.

Als mijn vriend ‘s nachts gaat als hij wakker wordt, is het huis te klein.

Op vakantie hadden we hier helemaal geen last van en sliep hij de hele nacht door!

Ik ben een beetje ten einde raad (ik zit hier nu ook al anderhalf uur), heeft iemand ervaring of tips?
 
Lijkt me toch dat hij zich om een of andere reden niet lekker voelt, of bang is?
Misschien was hij op vakantie extra moe? Maar misschien was de kamer ook minder eng?
 
Terug
Bovenaan