Peuter baby op 1 kamer

<p>Ik heb 2 meiden de oudste M word half mei 2 jaar en haar zusje L zal dan 7 maanden zijn. Wij wonen in een appartement met 2 slaapkamers. L slaapt nu nog bij ons op de kamer maar zal dus uiteindelijk naar de kamer van M moeten. En hier zit mijn "probleem". M is echt een avond kind gaat rond 20:15 naar bed en speelt en kletst dan nog een tijdje in haar bed. L gaat om 19u naar bed en slaapt vrij snel in. L is om 7u wakker soms nog wel vroeger. En M is tussen 8:30 en 9u wakker. Zijn er ook moeders hier die hetzelfde hebben of een advies hoe dit straks aan te pakken? Zouden ze elkaar wakker maken/houden of niet? Afgelopen oud en nieuw huilde L flink en er werd aarsig veel knal vuurwerk afgestoken M heeft overal doorheen geslapen, maar dat is natuurlijk anders dan een huilend zusje op je kamer Of mama die steeds binnen loopt. L heeft nog een fles rond 21u dus zolang ze die nog heeft slaapt ze nog bij ons, m word namelijk wakker als ik s avonds op haar kamer kom. Ze zijn wel dol op elkaar dus verwacht eigenlijk geen problemen met het samen slapen maar omdat hun ritmes zo verschillend zijn maak ik me daar wel zorgen om. Verhuizen en verbouwen zijn op dit moment helaas geen opties voor ons. L was voor ons ook een verrassing een 2e kindje was meer dan welkom maar dan wilde we wel eerst verhuisd zijn, en ook zodat M wat ouder zou zijn en wat meer zelfstandig. Maar L had andere plannen ;-) </p>
 
Hier gaat het prima. Als de jongste wakker wordt haal ik die uit bed en kan de oudste doorslapen. De oudste doet ook meestal zachtjes dus daar wordt de jongste niet wakker van. 
 
Hier ook 2 meiden (2.5 jaar en 9 maanden) 
Het idee was om ze samen te laten slapen (ook wij hebben maar 2 slaapkamers) maar de baby slaapt nog steeds bij ons op de kamer. Precies wat jij zegt. Bedtijden/wakkertijden zijn verschillend. Ook het middagdutje is op verschillende tijdstippen en dat werkt gewoon niet. We hebben het een poosje geprobeerd, maar het was geen succes.. dus de baby slaapt voorlopig nog bij ons! 
De oudste doet niet altijd meer een middagdutje. In de zomer zal het middagdutje wel helemaal verdwenen zijn en dan gaan we het weer proberen! Dan hebben we overdag dat probleem in ieder geval niet meer. 
Ik dacht van tevoren ook: ooo dat lukt wel, samen slapen. Maar er zitten meer haken en ogen aan dan ik van tevoren dacht. Bijna elke nacht is één van de twee ook wel een keer wakker en dan ben ik blij dat ze niet samen slapen want ze schreeuwen elkaar wakker. Dus ik vind het nog wel prima zo, en ja.. in de toekomst gaan we wel een keer verhuizen!
 
CvB ...nou precies het is niet zo makkelijk vind ik dus ook. Hier wel redelijk vaak dat ze rond dezelfde tijd een dutje doen maar komt ook wel voor dat de oudste idd geen dutje doet of heel kort. Heb ze in de middag ook weleens samen gelegd was ook niet echt een heel groot succes. En de jongste krijgt dr eerste tandjes afgelopen nacht net 3uur geslapen omdat ze continu wakker werd en haar speen wilde, die ze normaal alleen gebruikt bij het inslapen en rond 5u nog een keer wil dus dan ben ik blij dat ze toch nog bij ons ligt anders was echt iedereen wakker geweest denk ik!  Even afspreken nog 5min een boekje lezen dat gaat echt niet. Ze weet niet wat 5min is en boekje scheurt ze zo kapot haha. En als ik dan terug kom om het licht uit te zetten dan kan ik nu al met 100% zekerheid zeggen dat ze mee uit bed wil.  Vind het lastiger dan ik dacht en wie weet moet ik het gewoon doen zodra die late fles eraf is. Kleine kinderen passen zich over het algemeen wel  goed  aan  zeggen ze altijd. Maar ik vind het moeilijk, gun ze allebei hun eigen ritme en dat gaat dan niet. Ze zullen wakker worden van elkaar of mij als ik binnen loop als de jongste huilt....de oudste hoor je nooit. Dat was altijd een hele slechte slaper tot dat ze een maand of 19 was toen ging het ineens super goed. Dus gun haar ook dr rust. Maar helaas het is niet anders op dit moment 
 
Zwanger yes, hier zegt de oudste ook altijd "ssssst" maar dan tettert ze toch flink door met dr hoge piep stem mijn man noemt haar altijd calimero haha. Ze weet het wel dat ze stil moet zijn of in ieder geval wat zachter doen dan ze normaal doet. Maar de uitvoering is nog niet helemaal juist haha. Wat ook wel erg grappig kan zijn natuurljk. Moet zeggen we hebben haar kamer nu wat donderkder gemaakt en het  spelen in de avond voor het  slapen gaan is wel een heel stuk minder. Maar eigenlijk altijd  als ik haar kamer op kom wil ze ook gelijk mee uit bed. En 7u is voor haar echt te vroeg dan is ze me toch een partij chagrijnig de ene naar de andere drifbui dan is ze nog moe denk ik en dan is alles dr al snel teveel 
 
Naja, als het niet werkt dan werkt het niet toch? Sowieso hebben wij wel twee bedden voor de jongste, omdat de middagslaaptijden verschillen en dat niet zo handig is. Maar mijn jongste slaapt vrij goed in ondanks het (redelijk zadchte, hoor) getetter van de oudste. Kan me wel voorstellen dat dat niet altijd zo is bij alle kinderen. Ze slapen hier samen vanaf dat de jongste 4 maanden is, dus dat scheelt misschien. Hij is maandenlang wel 3 keer in de nacht wakker geworden (of vaker..) maar dan was ik snel, zei ik eventueel tegen de oudste dat ze weer moest gaan slapen, voedde of hielp ik de jongste weer in slaap en dan kon hij terug. En als het nachten echt niet wil dan kan de jongste in het tweede bedje inderdaad. Als hij ziek is bijvoorbeeld wil hij sowieso al graag bij ons, dus dan gaat hij in dat extra bedje.
Er zitten inderdaad wel echt meer haken en ogen aan dan ik had verwacht in eerste instantie. En je bent soms ook langer op dan bij 1 kind omdat je na de ene de andere moet troosten. Maar over het algemeen gaat het hier dus wel goed gelukkig. :)
 
Oh en wij hebben een slaaptrainer om 7 uur staan, daarvoor mag mijn oudste geen herrie maken maar wel rustig lezen. Ze is 3,5 en vaak gaat dat goed. Maar de nacht is niet lang nee. Van half 9 tot half 7 vaak. Heb er zelf geen last van, maar als ze zo duidelijk rust nodig heeft dan is dat ook niet ideaal nee
 
Sorry tijdje niet gereageerd. Hier slapen ze nog steeds niet samen. De jongste is heel veel wakker in de nacht kan vanaf 2uur wel elk uur speen ingeven. De oudste heeft er ook last van, vorige week waren ze allebei rond 5uur wakker geworden van elkaar. Dus hup alles maar bij ons in bed nog tot 6uur kunnen "slapen" en toen was alles wakker. Ik ga het denk ik binnenkort wel gewoon proberen samen op 1 kamer. Heb soms ook het idee dat de jongste wakker word van ons en het prachtige gesnurk van manlief?. Ze vinden elkaar ook erg leuk. Vooral de jongste is dol op haar grote zus, dus wie weet vind ze het wel fijn bij haar op de kamer. Ik ga er maar vanuit dat ik heel wat nachten op ben, maar moet er toch een keer doorheen en de meisjes ook. De oudste is vorige week 2 geworden en de jongste 7maanden. Dus word wel tijd! Ik laat het wiegje nog bij ons staan inderdaad mocht het echt niet gaan of ze is ziek of weet ik het kan ze bij ons liggen
 
Terug
Bovenaan