Peuter bed op zolder

<p>Daag mama’s,</p><p>wij hebben een dochter van anderhalf en de tweede is op komst en die verwachten wij eind augustus. Ik vind het altijd heel idioot klinken omdat we allemaal weten hoe baby’s verwekt worden maar het kwam toch iets wat als een verrassing en dat vergt creativiteit ?</p><p>Wij willen nu de huidige kamer van mijn dochter gebruiken als babykamer, deze zit op dezelfde verdieping als onze slaapkamer en dan willen we onze oudste dochter naar zolder verhuizen... we hebben simpelweg gewoon niet heel veel andere opties en verhuizen vind ik wat overdreven.<br /><br /></p><p>maaarrr onze zolder moet worden opgeknapt en kindproof gemaakt worden, we hebben een nogal stijle vaste trap naar zolder en dus moeten wij een systeem bedenken dat dit goed en veilig wordt afgesloten. <br />Mijn man wil eigenlijk al starten met een peuter bed op zolder... maar ik word daar niet zo enthousiast van omdat ik bang ben dat ze gaat spoken en de zolder nog zo onbekend is voor haar en misschien wel een manier vind om een opening te vinden naar die trap. Ze kan omhoog traplopen maar nog niet naar beneden. Nu is mijn man heel handig en zal ongetwijfeld wel een manier vinden om dat helemaal veilig te maken maar ik zat meer te denken aan een ledikant nog voorlopig zodat ik er wat meer controle over heb en zij dan rustig kan wennen aan haar nieuwe kamer..   maar ze is dan al ruim 2 jaar... belemmer ik haar dan in haar ontwikkeling en op welke leeftijd is het eigenlijk veilig om met een peuter bed te beginnen? en hoe kan ik dat zo veilig mogelijk maken? Wat zijn jullie gedachten hierover ? </p>
 
Hee,

Wat betreft de zolder denk ik dat dat vast op een veilige manier afgesloten kan worden. Er zit ook nog een deur tussen neem ik aan?

Wat betreft het peuterbedje denk ik niet dat je haar in de ontwikkeling belemmerd door haar nog in een ledikant te laten slapen. Ik hoor zelf vaak dat het juist goed is als een kindje er nog tot een jaar of 3 in ligt. Wij lopen zelf echter ook tegen dit "probleem" aan. Nu ook zwanger van de 2e en onze eerste is net 2 jaar als haar broertje of zusje geboren wordt. Wij gaan waarschijnlijk wel voor een peuterbedje, omdat ik denk dat ze dit tegen die tijd wel zou moeten kunnen en ze het denk ik hartstikke stoer vindt. En daarnaast kan baby nr 2 dan in haar oude ledikantje. Wij beginnen hier wel een aantal weken van te voren mee om te oefenen en werkt het niet dan hebben we nog een kleiner soort co sleeper ledikantje waar de nieuwe baby zeker enkele maanden in zou kunnen.
 
Mijn oudste ging met precies 2 jaar over naar een peuterbed, ook ivm haar zusje die geboren was. Dat ging direct goed, ze is er nooit uit geklommen. Ze is nu ruim 3 jaar en komt er nog steeds zelden zelf uit. Maar dat is natuurlijk per kind heel verschillend. Mijn jongste dochter is nu 17 maanden en gaat zeker nog niet met 2 jaar naar een peuterbed , ze is enorm ondernemend en ik weet zeker dat zij er wel 100x per nacht uitkomt. Dus kijk naar je kind!

Mijn oudste ging in het peuterbed juist veel rustiger en fijner slapen, vanaf dat moment ook geen slaapzak meer, maar een dekbed en peuterkussen. Maar ik hoor ook genoeg verhalen van kindjes die tot ruim 3 jaar heerlijk in een ledikant liggen.

Als de zolder gewoon afgesloten kan worden met een traphekje is dit zeker veilig in combinatie met peuterbed. Maar als het een steile trap is en een gat in de grond, is dit echt nog niet veilig voor een kind van 2. Mijn dochter van 3 kan nu goed zelf de trap af, maar dat kon ook echt pas vanaf 2.5-3 jaar. Eerder was het nog niet veilig.

Overigens hebben wij een huis met maar 2 slaapkamers en slapen mijn dochters samen op 1 kamer. De jongste heeft 6 maanden bij ons gelegen en vanaf toen samen met haar zus. Dat gaat nu ongeveer al een jaar zo, en het gaat meestal best goed, op een enkele drama nacht na... Maar dat hou je toch ;) Dus dat is ook nog een optie!
 
Is het een idee om zelf op zonder te gaan slapen?
Qua bed... Ons zoontje wordt ook 2 als de 2e geboren wordt en hij ligt nu al een maand in een groot bed. Gaat echt helemaal prima. Spookt niet, komt er ook zelf niet uit... Nou is hij wel een goede slaper... Dat moet ik toegeven maar dat grote bed is echt geen probleem...
 
Ligt beetje aan het kind denk ik.. onze peuter is bijna 2 en ligt nog in z'n ledikant. Voor onze tweede dus een tweede bedje gedaan. Hij zou niet blijven liggen vermoed ik, het is nu al feest vanuit z'n bed, lampen aandoen, muziekje, verwarming op 5 draaien.. ???
 
Mijn dochter ligt al ruim voor haar 2e in een peuterbed, maar komt er niet uit. Een traphekje en evt de deurklink een kwartslag draaien lijkt me meer dan prima. De deurklink hebben wij, zodat dochter ook niet in het halletje kan. Heel handig!
 
Is het geen idee om je dochter op haar eigen kamer alvast te laten wennen aan een peuterbedje en de baby het eerste half jaar op jullie kamer te laten slapen. Als ze dan straks over gaat naar de kamer op zolder is ze al gewend aan het peuterbed en toch ook weer een half jaartje ouder dus zal ze zelf wat beter de trap op en af kunnen.
 
Terug
Bovenaan