Peuter blijft uit ledikant klimmen

<p>een vraag:</p><p> </p><p>mijn dochter word bijna 2 maar blijft uit haar ledikant klimmen. uiteraard heeft ze een slaapzak aan maar trekt zich op en laat zich dan zo rustig er aan de andere kant vanaf zakken. communicatie is nog wel een dingetje ze reageert nog niet op bepaalde dingen zoals haar naam en alles dit ivm met vermoedelijk autisme. dus terug leggen en corrigeren helpt ook niet. ik heb een peuterbed al geprobeerd. maar dat is helemaal feest daar blijft ze uitkomen en rond dwalen in haar kamer .</p><p>ik heb ook een verzwaringsdeken gekocht dit geeft ook geen rust. </p>
 
Je geeft aan dat er vermoedelijk sprake is van autisme. Vaak helpt het bij kinderen met autisme goed om adhv eenvoudige tekeningen en korte zinnen uit te leggen wat je verwacht.
Dus teken een bed met een kindje en geef aan dat ... in bed moet blijven liggen bij het slapen.
Hopelijk werkt het!
 
Op Sclera.be staan veel picto's die je kunt gebruiken. 


Maar met 2 jaar zijn picto's waarschijnlijk nog wat te moeilijk. Dan worden er vaak foto's gebruikt. Bijv foto dat ze in bed ligt maken en die geven. 'S morgens kun je deze ruilen tegen een foto waar ze uit bed is, dan mag ze opstaan. In het begin zal ze het nog moeten leren dus terug in bed leggen en de foto laten zien, ... blijft in bed. 
 
Ik denk ook wat rozenmeisje hierboven zegt. Met foto’s werken. En dan foto’s van haarzelf in bed en idd uit bed. Wel heel consequent in zijn, dat is bij autisme echt heeeel belangrijk. Vergt ontzettend veel geduld en zal ook echt ingetraind moeten worden. Blijf de hele tijd het zelfde doen. In bedje leggen, foto laten zien en ook bliven benoemen. Ook al begrijpt ze taal niet, wijs naar de foto en benoem dat ze gaat slapen. Waarschijnlijk zul je in het begin wel 20x terug moeten, dus het kan pittig zijn. Blijf zelf rustig en blijf hetzelfde doen. Zeg wat je doet en doe wat je zegt. Zo blijf je voorspelbaar. Succes! 
 
Wat lastig, stiekem ook knap dat het haar lukt eigenlijk! Maarja niet handig natuurlijk. Via de NVA, Nederlandse vereniging voor Autisme, zou je nog eens kunnen checken of andere ouders dit ook herkennen en nog tips hebben. Die vereniging is voor en door ouders. 
Wat nog in me opkwam is een klamboe, wie weet als het afgesloten lijkt, accepteert ze dat. Wij hebben een csmpingbedje (nuna Sena) met klamboe die je eroverheen kan spannen. Maar misschien voelt ze zich dan helemaal opgesloten en is het niet prettig (of klimt ze alsnog..). Achterhalen waarom ze het doet is ook een tip, dan kun je misschien beter snappen waar het vandaan komt en wie weet geeft dat nog inzichten. 
 
Soms is dit het teken dat je over moet op een gewoon bedje. Het is vroeg, ja, maar mijn nichtje had dit ook op deze leeftijd. Ze hebben toen een gewoon kinderbedje gekocht en het was vrij snel opgelost. Het was eerst vooral uit veiligheidsoverwegingen: als ze eruit klimmen, kan het bedje wel eens omkantelen en kunnen ze erg lelijk vallen.
 
 
Terug
Bovenaan