Peuter die zo snel bang is

Hallo,

Mijn oudste dochter van 3,5 kan soms zo bangig zijn. Er is hier bijvoorbeeld een jongetje van 2,5 in de straat, hij doet haar niks, wil alleen maar spelen, maar is soms wat luidruchtig. Als hij bij haar in de buurt komt, begint ze al te gillen en kruipt in me.
Ze wil dan helemaal niet meer spelen en ik moet haar dan dragen of op schoot nemen. Heel vervelend. Op de peuterspeelzaal gaat het nu prima, maar er hoeft maar iets te gebeuren en ze is van slag.

Ik wil haar graag wat weerbaarder maken, voordat ze naar de kleuterschool gaat. Herkenbaar? Iemand tips?

Groetjes,
Sandra
 

Hallo,
Mijn zoon (4 jaar) is ook vaak bang. Ik merkte al voor zijn eerste verjaardag dat er iets niet klopte. Ik heb twee jaar lang dit bij het cb aangegeven, maar er is nooit actie ondernomen. Nu heb ik ook een dochter (20 maanden) en ik zie nog duikelijker dat het gedrag van mijn zoon niet normaal is. Behalve bang zijn, durft hij niet met andere mensen te praten. Sinds april gaat hij naar de basisschool. Hij vindt het geweldig, maar doet niet mee met de andere kinderen en praat niet. Na een gesprek met de juf, heb ik besloten naar de huisarts advies te vragen. In eerste instantie wilde ze het op "taalachterstand" gooien, maar ik kan een gewone gesprek met hem voeren en het gaat ook om die "bang zijn". Na een tweede gesprek met de ha, waar mijn zoon bij was, heeft de ha toegegeven dat er iets meer aan de hand zou kunnen zijn. Dat hij niet wil praten heet "mutisme", een hardnekkige aandoening. Omdat hij elke contact vermijdt (niet kijken, doen alsof hij niet hoort), heeft de ha geadviseerd naar het jeugdzorgbureau te gaan en eventueel een afspraak met de kinderarts te maken.


Ik heb ook advies bij


www.deopvoedadvies.nl


gevraagd. Haar advies was bijzonder goed. Voor praten adviseerde de pedagoog een beloningssysteem. Het gaat langzaam, maar er zijn vorderingen. Over zijn angst is waar ik het meest aan haar advies heb gehad. Ze zij dat ik hem met de angstige situaties moet confronteren om hem te laten zien dat er geen reden is om bang te zijn. Toon je begrip voor haar gevoelens, maar help haar haar angst te overwinnen. Toen ik het advies kreeg, heb ik hem naar de kermis gebracht. Voorheen was het maar krijsen en huilen als hij in de buurt van een kermis was. Thuis zei ik dat hij met mij naar de kermis ging en hij moest aan alles meedoen. Daarna zou hij een cadeau krijgen. Die dag heb ik hem niet gevraagd of hij wilde op de toestellen. Ik heb hem gewoon erop gezet. Hij keek een beetje bang, maar ook verbaasd, zoiets als "wat krijgen we nou?". Na een paar rondjes, vond hij het ook leuk en wilde zelf erop. Daarna mocht hij een cadeau kiezen. Ik ben die dag meer dan 50 euro op de kermis kwijt, maar het was de moeite waard. Als we naar de speeltuin gaan, begin ik een gesprek met de andere kinderen en dan stel ik mijn zoon voor en zeg dat hij mee wil spelen. Ik zeg niet dat het perfect gaat, maar hij raak niet meer in paniek. Mijn aanpak nu is: geen gezeur, geen angst, doen gewoon! Het hoort bij zijn leeftijd!


Voor het praatprobleem, gaat hij na de schoolvakantie naar de logopedist, maar het beloningssysteem heeft al vorderingen gebracht. Ik heb dan goede hoop. Kijk of je advies van deopvoedadvies kan krijgen en hou me op de hoogte. Ik ben benieuwd.
 
 
Hoi,

Moeilijk he als je kind bang is. Je eerste reactie is troosten en er aan toe geven.Maar zoals hier boven'/onder al staat. Kan je beter de confrontatie aan gaan. Zeker nu je nog vaak bij je kind bent.
Hoe moeilijk het ook lijkt vaak valt het best mee en is het net dat ene steuntje in de rug dat ze nodig hebben.

Mijn dochter is dan wel wat jonger nu 19 maanden ruim. Maar krijgt ook zo haar angsten. En ik ben geneigt om daar in mee te gaan haar te troosten. Moet me er dan overheen zetten en haar meenemen naar wat eng is. Bv de klopboormachine of de zaagmachine in huis (tijdens de verbouwing) Dat was even schrikken voor haar maar daarna was het o zo spannend.

Zo ook met de staafmixer hebben toen samen een cake gebakken. Harde onverwachte muziek/geluide hebben we een, twee hard aangedaan. Dan weer zacht. weer 1,2 en hard. Dat vond ze erg leuk.

Soms is het niet mogelijk om ze te confronteren het gebonk van de wasmachine bij de buren midden in de nacht ja kan moeilijk aanbellen en vragen of we even mogen kijken ;-).
Dan ga ik bij haar zitten en leg het uit. Net als mama in de keuken de was doen en blablabla. daarna ga ik gewoon weer weg.
Denk dat het belangrijk is dat je kind weet dat je er voor hem bent dat het dingen eng mag vinden maar dat het niet altijd nodig is om bang te zijn.

De onweer ook de afgelopen keer. Heb haar er uitgehaald toen ze ging huilen (ben zelf als de dood voor onweer dus een goede therapie voor mezelf meteen.) en we zijn voor het raam gaan kijken brrr maar ze werd rustiger en op een kinder manier uitleggen flits net als de foto en de rommel zijn de wolken die ruzie maken/knuffelen wat je wilt.
Daarna in bed gelegt. Het zachte gerommel geen problemen de harde klappen even huilen dan riep ik is niks meissie is de onweer zijn de wolken ga maar slapen en warempel is ze zonder problemen weer in slaap gevallen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

oja ik heb ook nog een voorbeeld van een ouder die altijd mee gaat in angst en zelf ook bang is voor bv beestjes, spinnen, muggen, bijeen enz.Gevolg dat dat kind ook panies is als hij een spin ziet en alles vies vind. Dus je kan het zelf ook in de hand werken denk ik.

Nou hier laat ik het bij.Misschien heb je er wat aan.
succes
 
Hoi,

Mijn dochter is 26 maanden en kent ook soms wat vreemde angsten.
Vooral harde geluiden vind ze eng, als van de stofzuiger of föhn.
Ze huilt dan echt panisch!
Gister zaten we op een terras en daar werdt een ventilator naar buiten gereden, ook daar werd ze heel bang voor!
Ik leg haar altijd uit dat ze niet bang hoeft te zijn, geef haar wel een aai over haar bolletje vaak gaat het na een tijdje over.
Als je mee gaat in de angst en/ of heel erg troostend bent, bevestig je de angst alleen maar terwijl je wil dat ze minder bang zijn.Toen mijn dochter kleiner was had ze andere angsten, ze vond het bijv. eng als iemand de neus snoot!!! Begon al te huilen als iemand een zakdoek pakte!
Dat ging vanzelf weer over de onverwachte dingen blijven angstig voor haar!

Succes !!
Groetjes Ingrid
 
Hallo,

Ik heb een zoon van net 2 jaar en hij is echt overal bang voor.
Noem maar op en hij is er bang van.. Een vlieg, een tekenfilm, een oom, een spin, een kruimel op de grond, zelfs een plaatje op het t-shirt van mijn broer..!
Als er iets is wat hij eng vind dan gaat ie gillen en huilen en moet ik m tillen..
Ik zeg dan altijd 'nee dat is niet eng, is toch lief' Of 'nee dat is niet eng, er is niks aan de hand' , en dan gaan we ernaartoe, maar dan gaat ie nog harder gillen.
Ik heb echt het idee dat ik t niet goed doe..
Heeft iemand misschien nog een tip voor mij..?

Groetjes, Ashton
 
hallo ashton,

ik was op het internet aan het zoeken naar mensen die een gelijkaardige probleem hebben/ hadden en vond u reactie.

nu zie ik dat het wel van een tijdje geleden is maar vroeg me af hoe het afgelopen is met u zoontje? ik zie veel gelijkenissen met mijn zoon.

hij heeft overal bang voor, ik sta op het punt om naar een psycholoog te gaan omdat ik niet weet wat te doen.

laat je me aub iets weten.

alvast bedankt

grtjes
 
Hoi,



hoe ie is het uiteindelijk met jullie kindjes gegaan. Hier ook een dreumes van twee die erg bang is. Als er een vreemde binnenkomt gaat zijn mond op of. Is site eeen fase?
 
Terug
Bovenaan