Hier kijken we op vaste tijden filmjes/tv.
Meestal van 8.30-9.00 kijkt mn dochter telekids. Ze is om 6.15 altijd al wakker, dus om 8.30 vind ik het al wel weer tijd voor een 'break'. En op die tijd zijn de leukste filmpjes voor haar (ze is ruim 2 jaar).
En om 17.00 gaat de tv aan op Ketnet Junior, dan begint Tik tak en Bumba enzo. Kan ik ff koken. Dat weet ze ook. Tik Tak kijken, mama koken zegt ze dan.
Filmpje kijken doet ze niet dagelijks, maar zo'n 4x per week en dan is dat meestal van 11.30-12.00. Dan wordt ze moe, zeurderig, verveeld... kan zij ff filmpje kijken voor de lunch en ik nog even snel wat in huis doen. Na de lunch gaat ze naar bed.
In restaurants gaat er geen filmpje aan..We proberen vaak plekjes op te zoeken waar ze een speelhoek hebben en anders nemen we speelgoed mee voor aan tafel.
Dus hier helpt het om duidelijk te zijn. Soms ga ik koken terwijl zij nog speelt. Zodra ze doorheeft dat ik sta te koken, vraagt ze: Mama, televisie aan??
Als ze overdag zeurt om de televisie of een filmpje, leid ik haar af door iets anders voor te stellen. Zullen we met de klei spelen/verven/puzzelen/een treinbaan bouwen/bellen blazen? Dan is ze het alweer vergeten.
Maar een enkele keer geef ook ik wel eens toe hoor, vooral als ik druk ben met mijn baby van 4 maanden.. dan kom ik wel eens handen tekort en is een filmpje gewoon de makkelijkste oplossing...?