Peuter en tv/ipad

<p>Hallo allemaal,</p><p>ik heb een zoontje van 2,5 jaar oud. Hij is zeer beweeglijk en kan goed zelf spelen. Hij houdt daarnaast erg veel van filmpjes kijken op YouTube of Netflix. Ik was benieuwd naar hoe jullie daarmee omgaan en hoe vaak jullie kinderen kijken? Ik merk met name dat mijn zoontje nu met het slechtere weer steeds vaker gaat vragen om een filmpje of bijv als we buiten de deur lunchen. Dat vind ik vervelend want hij kan juist zo goed spelen en te veel televisie kijken vind ik niet nodig.</p>
 
Hier kijken we op vaste tijden filmjes/tv. 
Meestal van 8.30-9.00 kijkt mn dochter telekids. Ze is om 6.15 altijd al wakker, dus om 8.30 vind ik het al wel weer tijd voor een 'break'. En op die tijd zijn de leukste filmpjes voor haar (ze is ruim 2 jaar). 
En om 17.00 gaat de tv aan op Ketnet Junior, dan begint Tik tak en Bumba enzo. Kan ik ff koken. Dat weet ze ook. Tik Tak kijken, mama koken zegt  ze dan.
Filmpje kijken doet ze niet dagelijks, maar zo'n 4x per week en dan is dat meestal van 11.30-12.00. Dan wordt ze moe, zeurderig, verveeld... kan zij ff filmpje kijken voor de lunch en ik nog even snel wat in huis doen. Na de lunch gaat ze naar bed.
In restaurants gaat er geen filmpje aan..We proberen vaak plekjes op te zoeken waar ze een speelhoek hebben en anders nemen we speelgoed mee voor aan tafel. 
Dus hier helpt het om duidelijk te zijn. Soms ga ik koken terwijl zij nog speelt. Zodra ze doorheeft dat ik sta te koken, vraagt ze: Mama, televisie aan?? 
Als ze overdag zeurt om de televisie of een filmpje, leid ik haar af door iets anders voor te stellen. Zullen we met de klei spelen/verven/puzzelen/een treinbaan bouwen/bellen blazen? Dan is ze het alweer vergeten.
Maar een enkele keer geef ook ik wel eens toe hoor, vooral als ik druk ben met mijn baby van 4 maanden.. dan kom ik wel eens handen tekort en is een filmpje gewoon de makkelijkste oplossing...?
 
Naja eigenlijk is het heel simpel, jij bent de opvoeder, jij bepaalt wat er gebeurd, niet je zoontje. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd, maar ik snap wel wat je bedoelt. Onze zoon is ook 2.5. Hij mag alleen een filmpje kijken tijdens het nagels knippen (anders blijft hij echt niet stil zitten). Verder af en toe in het weekend sport kijken, maar dat is alleen als ik het avondeten aan het koken ben. Op andere momenten staat de tv uit.
Onze zoon heeft echt veel behoefte aan beweging. Dus ongeacht het weer, ik ga altijd naar buiten met de kids, goed aankleden en dan valt het allemaal wel mee. 
 
Ik ga ook elke dag naar buiten/op pad. Ben eigenlijk elke ochtend van 9.30-11.30 van huis. Boodschappen en ff langs de speeltuin, op de bakfiets naar de eendjes, naar de woonboulevard, kopje koffie drinken bij de Hema, bij Intratuin diertjes kijken... we verzinnen steeds wel wat!
Baby in de wagen, peuter aan de hand en hoppa... gaan! Ik kan écht niet een ochtend binnen zitten... van 6.30-13.00 is zooooo lang!! Ik vind de middag van 15.30-17.30 soms al lang zat, als het even kan dan gaan we ook op dat tijdstip nog ff naar buiten om een rondje te lopen. Als ik een paar uur binnen zit met mijn peuter, gaat ze meer zeuren om filmpjes. Logisch ook, ze heeft geen besef van tijd en een ochtend is voor een peuter ook heel lang. Lekker op pad gaan dus!! Ook al is dat s zomers wat makkelijker....
 
 
Ik ga ook elke dag naar buiten/op pad. Ben eigenlijk elke ochtend van 9.30-11.30 van huis. Boodschappen en ff langs de speeltuin, op de bakfiets naar de eendjes, naar de woonboulevard, kopje koffie drinken bij de Hema, bij Intratuin diertjes kijken... we verzinnen steeds wel wat!
Baby in de wagen, peuter aan de hand en hoppa... gaan! Ik kan écht niet een ochtend binnen zitten... van 6.30-13.00 is zooooo lang!! Ik vind de middag van 15.30-17.30 soms al lang zat, als het even kan dan gaan we ook op dat tijdstip nog ff naar buiten om een rondje te lopen. Als ik een paar uur binnen zit met mijn peuter, gaat ze meer zeuren om filmpjes. Logisch ook, ze heeft geen besef van tijd en een ochtend is voor een peuter ook heel lang. Lekker op pad gaan dus!! Ook al is dat s zomers wat makkelijker....
 
 
Bedankt voor jullie reacties. Ik lees “gelukkig” hele herkenbare dingen.
ik heb een zoontje van 12 weken erbij dus dat maakt dat ik soms wat eerder mee ga in zijn vraag om tv. Met name als ik even rustig een flesje wil doen. Verder zijn het bij ons ook relatief vaste blokken.
- s ochtends bij ons in bed (30 min)
- tussen de middag ipv slaapje (1 uur maximaal)
- einde dag tijdens het koken (30 min)
Ik herken met name dat weggaan enorm helpt. Hij is 3 dagen in de week bij de oma’s of kdv en daar kijkt hij dus nauwelijks. Op de dagen dat hij thuis is heeft hij behoefte aan rust om bij te komen en tegelijkertijd doe ik elke ochtend wel een leuke activiteit buiten.
Als ik jullie zo lees dan moet ik gewoon doorgaan met hoe we het doen maar dan nog meer consequent blijven naar de 3 blokken. Ik vind overigens de “tv tijd” geen verspilde tijd want hij leert er veel van en het helpt hem ontspannen gedurende de dag. 
 
Onze dochter van 2 jaar mag op vrije dagen smorgens een paar filmpjes (youtube kids) kijken (max 30 min!). Dit is dus niet elke dag.
En ze mag smiddags kijken als ik ga koken (max 30 min!). 


Ik ben hier van het begin af aan heel strikt in. De tv staat verder ook eigenlijk nooit aan waar ze bij is. Laatst vroeg ze wel een keer op een ander tijdstip om een filmpje, maar toen ik aangaf dat dat niet mocht zei ze zelf al “als mama eten gaat koken”.
Consequent zijn loont dus wel. Ze weet het heel goed. Nu is nr 2 in aantocht. En ik ben wel bang dat het dan verleidelijker is om tijdens de voedingen een filmpje aan te zetten, maar eigenlijk wil ik dat niet. Ik zoek nu een alternatief. Misschien een luisterboek?
 
Terug
Bovenaan