peuter eten ongezond! grrrrr ik word hier zo boos om

ik moet hier echt even iets over kwijt.
het gezeur dat kinderen te dik worden en ongezond eten enz.
ik word er echt niet goed van.

hebben die mensen weleens boodschappen gedaan?
nou eet mijn dochter echt wel gezond, maar kijk eens in de supermarkt wat alles kost!
ik zou heel graag 2 x in de week vis willen eten, en een heerlijk biefstukje. en alleen maar verse groenten enzo. maar een blik wortelen en doperwten met een gehaktbal is toch wel een heel heel stuk goedkoper of zie ik dat verkeerd.
of je nou verse zalm haalt bij de visboer, of je haalt vissticks bij de supermarkt!!!!
als ze de prijzen nou eens aanpassen, dan heb je de helft van het probleem al opgelost.

de andere helft word iets lastiger. de meeste kinderen eten liever visticks of een gehaktbal in plaats van rood vlees of iets in die richting. of ik mijn dochter nou macaroni voorzet of spitskool met verse zalm....ik weet wel wat ze liever eet toch??

en dan elke keer dat commentaar erop! dat is toch belachelijk.
vorige week zeiden ze bij het nieuws dat vrouwen met een lage opleiding hun kinderen vaak ongezond voedsel gaven.
dat heeft niets met de opleiding te maken hoor!!
ik heb de huishoudschool gedaan, en ik kook 10x beter dan iemand met een diploma in een of andere hbo opleiding. (bijv)  ik heb daar toevallig voor geleerd. maar ik heb nou eenmaal minder salaris dan zo'n persoon dus ik eet 3 keer in de week gehakt. so what??
mijn kinderen zijn er echt niet minder om.

zie ik dat nou verkeerd of zijn er meerdere??

gr marieke

Ik denk dat je gelijk hebt dat het niet opleiding gerelateerd is maar eerder inkomens gerelateerd. Ik   (met mijn hbo) heb momenteel genoeg geld te besteden en koop dus veel vers en biologisch enzo. Betekend niet dat mijn kids niet weten wat chips koek en ijs is hoor want denk dat dat overal wel gegeten wordt. Maar toen mijn man en ik het minder breed hadden (en ook nog geen kids) aten we vaker makkelijk en vaak ook vetter. Half om half gehakt, speklappen, braadworsten.....is een stuk goedkoper dan een biefstukje, rundergehakt of kalkoenfiletje. Ook kwa groente, vers is duurder dan blik en pot klopt helemaal. Ik zeg niet dat het onmogelijk is om gezond te eten als je minder te besteden hebt maar wel een stuk moeilijker.  

ik zag vanmorgen op het journaal ook een stukje over dat peuters te dik zijn door "slechte" voeding....Moet zeggen, volgens mij weten ze het zelf niet meer.
Ineens is brood, melk en kaas slecht want ze worden er dik van. Nou ja, eerst drammen ze dat een kind dat moet eten want dat zit in de schijf van vijf bla bla bla.. en nu is het ineens een dikmaker en moet je het eigenlijk niet meer geven... Snap jij het?!
Nou, hier wordt ook elke dag gewoon gekookt. En we geven de kleine wat we denken dat goed is. Dat is het balangrijkste. Hij krijgt vlees, groente en pasta of aardappels, brood, melk enz enz. Wij denken dat hij alle nodige vitamines binnenkrijgt om te groeien en die belangrijk voor m zijn.
Maar ik ben het ermee eens dat je er wel boos om wordt om dat gezeur van instanties en de regering.
Doe wat je zelf denkt dat goed is dat is het meest belangrijk!

liefs
di silva

ik denk ook dat je met een minder inkomen best gezond kan eten hoor. je moet gewoon een beetje creatief zijn en er iets meer moeite voor doen, door bijv. naar de markt te gaan enzo. maar daar moet je ook maar tijd voor hebben. als je fulltime werkt lukt dat ook niet altijd!
ik eet eigenlijk ook altijd vers. en rundvlees enzo. maar ik moet wel naar de supermarkt en naar de witte prijzenslager en naar de markt. en mijn oom is visboer dus dat scheelt ook nog wel eens.
maar ik ken genoeg mensen die daar geen tijd voor hebben, en het echt lastig vinden.
en ik blijf erbij dat als ze frikandellen en patat duurder maken en broccoli en rundvlees goedkoper, dat je dan een heel eind verder komt!

waar ik zo boos om word is dat je dan maar als "simpel" word bestempeld.

oh.... en sorry voor de hbo-ers onder ons wilde natuurlijk niet zeggen dat jullie allemaal niet kunnen koken of het perse makkelijker hebben enzo

gr marieke

Ik ga ook zeker niet elke dag naar de visboer of koop biefstuk (nu al helemaal niet, ik mis mijn biefstukjes!!) maar ik vind zelf dat ik toch redelijk gezond en evenwichtig voor ons en Isis kook. Ik koop overigens wel vaak rundergehakt ipv h.o.h. en kalkoenfilet ipv kip maar dat komt omdat ik dat zelf veel lekkerder vindt. Bovendien haal ik vaak vlees in de aanbieding en vries het dan in.

Ik ben vooral vrij streng in tussendoortjes. Dat is hier altijd fruit of een volkorenkoekje, en dan nog met mate. Ook qua drinken; hooguit twee bekertjes roosvicee o.i.d. per dag en verder gewoon water. Vindt ze gelukkig heerlijk! Uiteraard mag ze op een feesje of als er bezoek is ofzo wel iets lekkers, maar niet zomaar.

Ik wordt af en toe ook een beetje simpel van wat nou wel en niet mag, maar ik maak me er niet te druk om. Ik geloof ook niet dat er nu kuddes ongezond dikke kinderen zijn omdat ze 's-avonds een gehaktbal krijgen ipv biefstuk! Volgens mij is er heel wat meer voor nodig om kinderen écht overgewicht te laten krijgen, zoals alleen maar achter de pc of tv zitten, geen beweging krijgen en veel tussendoortjes en drankjes boordevol suikeren vet. Zolang jij zelf weet dat je je kind een evenwichtige voeding geeft is het goed, toch?

Groetjes,
Myrna mv Isis en 33w zwanger van nummer twee (vandaar nu geen biefstukjes...)

oh man elke keer verandert er weer iets en ik merk aan mezelf dat ik toch wel geneigd alles te geloven
ik ben nu meer gaan geloven dat gelukkig zijn veel meer zoden aan de dijk zet dan precies de juiste hoeveelheid vitaminen enzo, tuurlijk let ik op gezond eten en bewegen, maar als ik steeds aan het stressen ben dat het niet goed genoeg is lijkt me dat ook niet gezond

er wordt de laatste tijd wel veel gesproken over bewerkte voedingsmiddelen (pakjes mix voor sauzen, dingen met veel geraffineerde suikers enzo), ik geloof dat die inderdaad niet zo gezond zijn, dat je daar ook sneller moe van wordt enzo, dus daar probeer ik zeker in te minderen

mmm dit slaat niet helemaal op het onderwerp, maar ja...

groetjes Jenneke

Terug
Bovenaan