peuter huilt in slaap

Hallo,

Ons peuter meisje van 28 maanden huilt/schreeuwt sinds anderhalve week snachts.
Eerst was het 1 keer per nacht, maar op dit moment wel 4, 5 keer.
Ook was het in eerste instantie zo dat wanneer ik naar haar toe ging en haar trooste sliep ze weer rustig verder en na uur ofzo huilde ze weer.
Nu is het echter zo dat zo na 5 minuten weer huilt...

Gisteren had ik het idee dat ze ons op een gegeven moment voor de gek aan het houden was en ze probeerde om bij ons in bed te mogen slapen.
daarna heb ik de deur op kier gezet en vanuit onze slaapkamer haar toe gesproken en haar ook even laten huilen, ze is toch vanzelf weer in slaap gevallen.

Een veel voorkomend probleem... en ik weet dat rust regel en regelmaat belangrijk is. Ook de tips van een lampje aan, de deur op een kier etc etc hanteren we.

Ik zou het echter fijn vinden om toch even met andere ouders te kletsen hierover.

groetjes
 
Misschien zou het oorontsteking kunnen zijn. Wij hebben het gehad toen ons zoontje 7 maanden was, hij ging lief slapen (overdag ook niks te merken, lachen, vrolijk en gewoon slapen), maar na een uurtje of soms twee werd hij wakker en bleef dan steeds wakker worden en veel huilen.
We hoorden toen van de huisarts dat het kan dat na een tijdje liggen de druk op het oor groter wordt en dat hij er dan van wakker wordt en blijft huilen. Ook hij viel steeds weer in slaap maar bleef wakker worden en veel huilen.
Doordat hij overdag niks liet merken waren we er behoorlijk laat bij, hij had het waarschijnlijk al een week.
Het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jullie ook zo is, maar ik zou het in elk geval even laten nakijken. Ik voelde me achteraf erg schuldig dat ik hem niet eerder had laten nakijken.
Sterkte ermee.
 
Stomme vraag misschien, maar heb je al gevraagd waarom ze huilt?
Ik heb een dochter die soms 's nachts of 's avonds letterlijk hysterisch wakker wordt. Slaan, schreeuwen, niemand mag bij haar, best eng de eerste keer. Dat deed ik vroeger ook volgens mijn moeder. Het is gewoon een droom waaruit ze nog wakker moet worden. Kan haar niet vragen waarover ze heeft gedroomd want dat weet ze vaak niet meer.
Bij 'gewone' huiltjes vraag ik haar waarom ze huilt, soms is ze bang voor schaduwen, nou dan leggen we haar uit wat schaduwen zijn en gaat het over, dan heeft ze nog niet geslapen. Soms heeft ze al wel geslapen en dan heet ze gedroomd... en moet ze even bijkomen (dromen is heel belangrijk voor kinderen, daarmee verwerken ze wat ze meemaken).
Laatst zag ze een krokodil in haar kamer (er lag wat rommel), ook daarvan had ze angst.
Het is wel belangrijk om haar serieus te nemen, goed te luisteren en haar het vertrouwen te geven dat ze het zelf aankan, en als ze dat echt niet kan dat jij er dan nog bent.
Als je echt alles hebt gehad wat er zou kunnen zijn en als laatste blijft de conclusie over dat ze je in de maling neemt, werkt negeren meestal. Dan merkt ze dat haar huilbuien niet meer werken en gaat het over.
(http://www.opvoedadvies.nl/dromen.htm)
 
Terug
Bovenaan