Peuter huilt om alles

Ik ben een beetje ten einde raad dus hoop dat jullie tips hebben.
Onze dochter van ruim 3,5 jaar huilt momenteel om alles wat haar niet zint. Ze huilt als ze haar speelgoed moet opruimen, ze huilt als ze haar haarelastiek moet pakken, ze huilt als we niet de speelgoedwinkel ingaan etc. Ik weet dat dit puur negatieve aandacht is want er is verder niets aan de hand en het is ook zo een zeurig huiltje. Punt is dat het mij en mijn man enorm frustreert. Als we zeggen dat ze moet stoppen met huilen, gaat ze door. Als ze bij voorbaat al zeggen dat ze niet moet huilen, doet ze het toch. Als ik wegloop, gaat ze nog harder huilen. Ze huilt haar babyzusje wakker. Heel soms heb ik bijna de neiging om haar een klap in d’r gezicht te geven om haar uit die krankzinnige bui te krijgen (rustig maar, ik zou haar nooit slaan).
Heeft iemand hier ook ervaring mee en tips wat we kunnen doen om te zorgen dat het stopt?
 
Lastig he, als ze op deze leeftijd eenmaal een opening naar negatieve aandacht hebben gevonden buiten ze hem even lekker helemaal uit...
Onze dochter deed dit een poos met schreeuwen tegen ons en ons (heul zachtjes, je voelde er niks van haha) slaan. Ook echt puur om negatieve aandacht te zoeken want ze wist dondersgoed wat ze deed. Op een gegeven moment ontdekte ik dat, wat ik ook tegen haar zei, ik de aandacht voedde als ik er op in ging. Dus we hebben een poosje het gedrag genegeerd en niks gezegd. Dat werkte niet want blijkbaar zag ze onze gefrustreerde gezichten wel. Uiteindelijk heb ik teruggegrepen naar wat mijn moeder ook altijd bij mij al deed. Dus ik zet haar nu bij het negatieve gedrag (ook krijsend of zeurend huilen) altijd uit ons zicht op de trap. Ik vertel daarbij altijd dat ik van haar hou en dat ze weer terug mag komen als ze rustig is en rustig kan praten. Verder ga ik niet in op boos/zeurderig huilen/slaan.
Bij ons werkt dit als een trein, want ze krijgt nu 0 aandacht meer met het gedrag. Waardoor wij haar later ook weer beter kunnen helpen en dingen uitleggen als ze wel rustig is. Het is ook echt veel minder nu.

Elk kind is anders! Maar ze zijn vaak slimmer dan je denkt. Soms werkt zo'n aanpak, soms is het ook gewoon een fase. Ik hoop dat jullie gauw een weg vinden met jullie dame! :)
 
Heel frustrerend en vermoeiend is het! Onze peuter was jonger toen hij driftbuien had (net twee). We probeerden hem eerst uit te leggen hoe hij anders kon reageren (rustig praten, dan kunnen we je verstaan en proberen te helpen). En als dat niet hielp inderdaad uithuilen op de trap, en weer terug de kamer in als hij rustig was. Uiteindelijk bleek hij wonderbaarlijk snel te kunnen stoppen met huilen?. 


Inmiddels kan hij zijn frustraties veel beter onder woorden brengen en zijn de driftbuien gestopt. Inderdaad een fase dus, maar hij kon ook wel heel handig zijn zin proberen door te drijven. Daar gingen (en gaan) we nooit in mee. Er is altijd van alles mogelijk, maar niet als er gezeurd wordt?.
 
Probeer je al de time-out? Als onze oudste 3 en 3 maanden in zo'n bui zit zet ik uhm op de gang. Hij mag terug als hij rustig is. Hij krijgt dan inderdaad 0 aandacht. 
Dat zeurstemmetje hier is ook een ding geweest. Ik zeg nu als hij dat doet : "praat maar met je normale stem, dan versta ik je ook. Mama vindt jouw stem nu niet fijn" als hij dan alsnog doorgaat zeg ik: " ik ga pas weer met je praten als je normale stem het weer doet" en dan negeren tot hij weer gewoon praat. Soms slaat dit over in een driftbui, dan krijgt hij time-out .
Ook midden in de winkel zet ik hem in de hoek. Dat heb ik 1x gedaan, daarna doet hij dit buiteshuis niet meer.
 
Time out doe ik overdag wel. Dan zet ik haar even in de gang om uit te huilen. Maar ‘ s avonds en ‘s nachts kan ik dat niet dien omdat haar zusje dan wakker wordt.
 
Heeft iemand nog andere tips mijn dochter gaat hysterisch krijsen als ze dr zin niet krijgt schoppen en slaan en op het moment zich zelf bijten of andere dingen en time out of negeren maakt het erger en dan gaat ze langer als 3 kwartier door heb regelmatig het idee dat ik alleen maar de héle dag grijs hoor en ook geen tijd meer om leuke dingen met haar te doen want die buien kosten me de hele dag en alle energie die ik heb
 
Terug
Bovenaan