Peuter huilt zoveel

Onze dochter van 2 jaar en 8 maanden huilt echt extreem veel. Nu weet ik dat peuters snel om van alles en nog wat huilen maar onze dochter huilt echt denk ik gemiddeld 3 uur op een dag. Vooral als ze ‘nee’ te horen krijgt. Ik snap dat er dan verdriet ontstaat en dat ze even boos is en huilt. Maar ze kan dan echt 30-45 minuten achter elkaar hysterisch ontroostbaar huilen. Het maakt niet uit wat ik doe in die driekwartier: proberen te praten met haar, troosten, negeren, boos worden straffen... het haalt allemaal weinig uit. Verder ben ik momenteel zwanger van ons tweede kindje, zou dat eraan bij kunnen dragen dat zij zo extreem is? Iemand die dit herkent? De gouden tip heeft? We worden er af en toe moedeloos van...
 
Wat lastig zeg! Hoe ver ben je zwanger?
Ik denk eigenlijk niet dat je dochter op deze leeftijd al echt door kan hebben dat ze een broertje of zusje krijgt. Maar wellicht voelt ze wel aan dat jij je wat anders voelt. 
Als mijn zoontje (andere leeftijd) het ergens niet mee eens is kan hij ook extreem heftig reageren. Soms ook uit het niks. Wat ik doe, en wat soms helpt, is er naast gaan zitten. Zeggen dat ik er voor hem ben en van hem hou en dat hij naar mij mag toekomen als hij daar behoefte aan heeft. Dit duurt wel even en werkt ook niet altijd maar als ik hem een knuffel wil geven wordt het huilen alleen maar meer hysterisch. Misschien heb je er wat aan. Succes! 
 
Heel lastig inderdaad. Ik was gisteren 40 weken dus het is echt aftellen. Kan ook bijna niet anders dat ik ook misschien minder geduld heb, of anders reageer. Maar heb het idee dat dit iets is wat al wat langer speelt dan de afgelopen weken. Goeie wat je zegt om er gewoon naast te gaan zitten, want een knuffel geven werkt hier ook averechts. Wat ook niet meehelpt volgens mij is dat ze op sommige dagen wat ritme mist door het kdv dat dicht is.
 
Als ik het goed begrijp huilt ze dus vooral omdat ze boos is? Als jij nee zegt? 
Dan is het denk ik gewoon een temperamentvol meisje dat daar heftig op reageert. De zwangerschap kan natuurlijk ook meespelen. Meer dan er voor haar zijn kun je niet doen. En straks als de baby er is, proberen om tijd te maken om even alleen met je peuter iets te doen?
 
Terug
Bovenaan