Hai,
Ik heb mijn tweede en derde bevalling thuis gedaan. Mijn oudste (en bij de derde bevalling ook mijn middelste) heb ik dicht bij huis gehouden.
Bij mijn tweede bevalling was mijn dochter bij de buurvrouw (toevallig ook hele goede vriendin en ook een zoontje die negen maanden jonger is dan mijn oudste dochter) De bevalling begon 's morgens en mijn dochter is gewoon bij hun gaan spelen en broodje eten. 's middags om 15.30 kon ze haar zusje komen bewonderen! Voor 's nachts hadden we afgesproken dat als de weeën zouden beginnen, ik mijn buurvrouw zou bellen. Zodat als mijn dochter wel wakker zou worden, zij binnen no-time bij ons binnen kon staan om mijn dochter op te vangen.... (was gelukkig niet nodig) Ik zou haar pas bellen als mijn dochter wakker zou worden, dit omdat ik al een paar keer een valse start had gehad en mijn dochter anders al een paar nachten uit logeren had gemoeten....
Bij mijn derde bevalling wilde mijn oudste echt niet weg, ik was 's nachts al begonnen met serieuze weeën en 's morgens had mijn dochter dat door. Ze wilde dit keer echt niet bij de buurvrouw blijven (heeft er wel even twee uurtjes gespeeld), mijn middelste dochter wilde toen ook naar huis.... Mijn middelste dochter (drie jaar) heeft eigenlijk geen notie gehad van wat er aan de hand was. Er was een hele goede vriendin van ons bij ons in huis (die zou bij de bevalling zijn) en die heeft de kinderen opgevangen. Alleen de oudste (zes jaar) had echt door dat mama pijn had en heeft er in de weken erna nog wel last van gehad.... De middelste van drie jaar, had er helemaal niks van.
Ik vond juist dat als ze uit logeren zouden gaan (waren ze nog nooit geweest op driejarige leeftijd) er teveel nadruk op gelegd zou worden.... Mocht het 's nachts beginnen, kan je altijd je kind nog laten ophalen (onder het mom van, het is nu even te lawaaierig in huis, kom we gaan bij bijv. oma thuis slapen)
Maar je moet gewoon doen, waar jij je prettig bij voelt. Mijn opvang was wel erg dichtbij, dus ik kon wat meer spelen met de tijd. Als ik onverwacht met spoed naar het ziekenhuis zou moeten, was mijn buurvrouw snel genoeg bij mij en kon mijn dochter gewoon thuis blijven slapen (als ze niet wakker zou worden),
Hoop dat ik met mijn ervaring wat heb kunnen helpen.
Groetjes Nynke