Peuter in huis bij bevalling...?

Hallo ouders,
Ben  benieuwd naar jullie verhaal van de tweede bevalling. Ik ben 6 maanden zwanger van  onze tweede. Ik wil graag thuis bevallen. Ik vraag mij af wat het beste te doen met onze peuter van bijna 3. Het lijkt mij niet goed als hij te veel van de bevalling meekrijgt. Maar als hij uit logeren gaat geef je misschien het signaal dat hij wegmoet omdat de nieuwe baby komt.
Wie heeft tips en adviezen?
Sas

Hai,

Ik heb mijn tweede en derde bevalling thuis gedaan. Mijn oudste (en bij de derde bevalling ook mijn middelste) heb ik dicht bij huis gehouden.

Bij mijn tweede bevalling was mijn dochter bij de buurvrouw (toevallig ook hele goede vriendin en ook een zoontje die negen maanden jonger is dan mijn oudste dochter) De bevalling begon 's morgens en mijn dochter is gewoon bij hun gaan spelen en broodje eten. 's middags om 15.30 kon ze haar zusje komen bewonderen! Voor 's nachts hadden we afgesproken dat als de weeën zouden beginnen, ik mijn buurvrouw zou bellen. Zodat als mijn dochter wel wakker zou worden, zij binnen no-time bij ons binnen kon staan om mijn dochter op te vangen.... (was gelukkig niet nodig) Ik zou haar pas bellen als mijn dochter wakker zou worden, dit omdat ik al een paar keer een valse start had gehad en mijn dochter anders al een paar nachten uit logeren had gemoeten....

Bij mijn derde bevalling wilde mijn oudste echt niet weg, ik was 's nachts al begonnen met serieuze weeën en 's morgens had mijn dochter dat door. Ze wilde dit keer echt niet bij de buurvrouw blijven (heeft er wel even twee uurtjes gespeeld), mijn middelste dochter wilde toen ook naar huis.... Mijn middelste dochter (drie jaar) heeft eigenlijk geen notie gehad van wat er aan de hand was. Er was een hele goede vriendin van ons bij ons in huis (die zou bij de bevalling zijn) en die heeft de kinderen opgevangen. Alleen de oudste (zes jaar) had echt door dat mama pijn had en heeft er in de weken erna nog wel last van gehad.... De middelste van drie jaar, had er helemaal niks van.

Ik vond juist dat als ze uit logeren zouden gaan (waren ze nog nooit geweest op driejarige leeftijd) er teveel nadruk op gelegd zou worden.... Mocht het 's nachts beginnen, kan je altijd je kind nog laten ophalen (onder het mom van, het is nu even te lawaaierig in huis, kom we gaan  bij bijv. oma thuis  slapen)

Maar je moet gewoon doen, waar jij je prettig bij voelt. Mijn opvang was wel erg dichtbij, dus ik kon wat meer spelen met de tijd. Als ik onverwacht met spoed naar het ziekenhuis zou moeten, was mijn buurvrouw snel genoeg bij mij en kon mijn dochter gewoon thuis blijven slapen (als ze niet wakker zou worden),

Hoop dat ik met mijn ervaring wat heb kunnen helpen.

Groetjes Nynke

Hoi,
Ik ben zwanger van nummer drie en heb mijn oudste de vorige bevalling thuisgehouden. Oma was met haar beneden en ik lag boven. Ze kon direct na de geboorte haar zusje komen bewonderen maar heeft van de bevalling zelf niets meegekregen. Deze keer gaan de dames overdag naar oma (5 min hiervandaan) en 'snachts laten we ze gewoon thuis. Onze slaapkamer is nu beneden dus dat wordt me wat te onrustig als ze in de woonkamer zijn. Je hebt er zelf ook geen behoefte aan een kind om je heen te hebben tijdens de weeen  en voor hun is het ook geen feestje!
Succes, Suzan  

Hoi,

Ik ben ook zwanger van nummer 2.
Ik zou mijn dochter er niet bij willen hebben, ze is erg gevoelig, ik denk dat ze het heel erg vind als ze mij zo ziet.
En ten 2de denk ik dat ik mezelf dan ook niet volledig kan ontspannen. Dan wil ik mezelf groot houden voor haar.
Een bevalling is best wel heftig om te zien. Mijn dochter is 4,5 dus die maakt het zo bewust mee.
Dit keer moet ik ik het ziekenhuis bevallen, wat me met de kleine doen is eigenlijk nog neit besproken. Mijn schoonzusje woont een straat verder, dus dat zou wel erg makkelijk zijn. Maar vind het dan ook wel jammer om te moeten zeggen dat de bevalling begonnen is, vind het leuker om te bellen "de baby is geboren". Zo hebben wij dat de vorige keer wel gedaan, ik was 3 weken te vroeg,dus was echt een complete verassing voor iedereen.
Maar je moet inderdaad doen waar jij je zelf goed bij voelt. Jij moet het uiteinderlijk doen, en moet je op je gemak voelen.

Wel spannend he, ik kijk er wel erg naar uit.

Groetjes Ris, 27 weken

Terug
Bovenaan