Peuter kan niet zonder speen

<p>Hi iedereen,</p><p>Mijn oudste dochter is 3,5 jaar oud en is echt verknocht aan haar speen… Al sinds ze geboren is kan ze absoluut niet zonder. Na scheve gezichten bij het consultatiebureau hebben we dan toch maar besloten om hem bij haar weg te halen. Eerst zou de speentjesfee hem meenemen, na bijna 3 weken ‘s nachts geen oog dicht te hebben gedaan toch maar weer terug gegeven. Met speen slaapt ze als een roos. Toen kwam Sinterklaas haar speentje meenemen, alleen dan zou ze een cadeautje krijgen. Afijn, liefje gezongen, speen in de schoen en weg ermee. Sindsdien heeft ze geen speen meer gehad. Ze heeft het enorm moeilijk zonder. Ze is een meisje wat snel erg overprikkeld is en zonder haar speen kan ze die prikkels niet verwerken voor het slapen. Ze valt vaak pas na 23:00 van ellende huilend in slaap, dan kan ze gewoon niet meer. Dan is ze de volgende dag weer doodop, waardoor ze weer meer geprikkeld raakt en vervolgens nóg slechter haar dag kan verwerken. Zo gaat het maar door!<br />Na de drukke feestdagen hebben wij vanavond maar besloten om voor een keertje toch maar weer die felbegeerde speen te geven en ja hoor, ik ben de kamer nog niet uit of ze slaapt al…<br />Nu is mijn vraag, is het echt zo’n groot probleem als we haar alleen ‘s nachts een speentje geven tot zij er zelf klaar voor is om er afstand van te doen? Ik hoor het graag van jullie!!! <br /><br /></p><p>Groetjes! Kelly</p>
 
Ik zou er persoonlijk niet zo'n probleem van maken als ze hem alleen nog nodig heeft om in slaap te vallen en daardoor een hoop gehuil en slaaptekort voorkomen kan worden.

Wellicht kunnen jullie nadenken over een bepaald ritueel dat ze zich eigen kan maken om in slaap te komen, zodat ze niet afhankelijk is van een voorwerp en het dus geen ramp is als dit er een keer niet is. Maargoed dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk. Misschien dat ze er zelf inderdaad op een geven moment klaar mee is en niet meer nodig heeft. Zo'n ramp is het ook weer niet toch?

Vooral doen wat voor jullie goed voelt en niet teveel aantrekken over wat anderen overal van vinden.
 
Als ze hem overdag al niet meer nodig heeft dan is dit al super knap toch? Dan zou ik hem savonds wel lekker geven, zeker als ze anders zo verdrietig is want je wil je kindje toch niet elke avond verdrietig in slaap laten vallen.. en buiten dat is het voor jullie als ouders toch ook wel fijn inplaats van elke avond opnieuw de strijd aan gaan..

Op het cb hebben ze altijd wel commentaar want dit is niet goed en dat is niet goed.. maar ik vind ( en dat vind ik) dat je als moeder zijnde gewoon altijd je instinct moet volgen en zelf beslist wat het beste is.. al loopt je kindje tot zijn 10e met een speen ( bijwijze van natuurlijk) dan is dat jou keuze als moeder zijnde.

Liefs,
 
Hier een beetje hetzelfde. Dochter is net 3 en speen ook meegenomen door Sinterklaas. Week later terug gegeven omdat ze paniekaanvallen had en uren per dag minder sliep. Sindsdien weer helemaal uitgerust en vrolijk. Ze hecht er duidelijk meer waarde aan dan wij doorhadden. Wij wachten nu dus mooi af tot ze er zelf meer klaar voor is. 
 
Dank voor jullie snelle reacties! 


Mijn gevoel zegt inderdaad dat we hem voor nu gewoon nog maar lekker moeten geven bij het slapen. 
Enige dingetje vind ik wel dat het echt heel slecht is voor haar gebit. Tanden staan aardig naar voren, je kan goed zien dat ze heel lang 24/7 dat ding in d'r mond heeft gehad. 
Maar goed, voor nu ligt ze heerlijk te slapen en kunnen papa en mama nog even relaxen op de tweede Kerstavond! 
Bedankt voor jullie advies en veel liefs! :)
 
Tja als het puur nog in de nacht is zou ik het ook niet zo zo'n drama vinden, maar dan overdag echt in bed laten.

Mijn oudste dochter gaf haar speen aan haar baby neefje die geboren werd, toen was ze 3 jaar en 2 maanden oud. Ik had dat een week van tevoren al duidelijk afgesproken. Het was 2 nachten even lastig en toen ging het gelukkig al goed. De speen was ook écht weg, dus teruggeven was geen optie. Maar mijn dochter accepteerde het dus gelukkig ook best goed, beter dan de jouwe zo te lezen.

In jouw geval zou ik m idd maar terug geven maar dan bijvoorbeeld wel afspreken dat hij met 4 jaar écht weggaat, en dan ook echt. Steeds wegpakken en uiteindelijk toch weer teruggeven is natuurlijk niet de beste manier ;) Nu weet ze ook dat ze m weer terugkrijgt als ze erom blijft vragen en dat de speen niet écht weg is. Dus misschien met 4 jaar in de prullenbak gooien samen of in de brievenbus ofzo en echt geen spenen meer in huis houden zodat je niet overstag kunt gaan. Met een jaar of 4 moet het toch wel zonder speen kunnen denk ik..

Mijj jongste dochter is nu bijna 2.5 en ook behoorlijk verknocht aan d'r speen. Ik hoop dat de speen rond haar 3e verjaardag ook echt weg kan net zoals bij haar zus, maar op dit moment durf ik het nog niet..
 
Mijn dochter van 3 heeft ook echt haar speen nodig zonder gaat ze niet in bed liggen en hoef ook niet haar reserve speen te geven staat geen Woezel en Pip op dan word er niet geslapen vanaf 6 maand oud echt alleen maar in bed en verder niet
 
Bij mij hielp niets. Uiteindelijk heeft mijn moeder het losgelaten. Toen ik 10 was en bij andere kinderen wilde logeren, wilde ik het zelf niet meer en was ik er in 1 keer vanaf. Ik heb er niks aan over gehouden hoor, zelfs geen hele scheve tanden. 
 
Terug
Bovenaan