Peuter kletst snachts 1,5 uur

Onze zoon is niet de beste slaper zijn we in die 2 jaar wel achter gekomen.
Het is een super vrolijk en ondernemend ventje.

Hij is meestal tussen 6.00-6.30 wakker, helemaal prima! In de middag gaat hij nog van 12.30 tot 13.30-14.00 naar bed. Hij word altijd zelf wakker, anders maken wij hem wakker om 14 uur.
In de avond gaat hij om 19.00-19.15 naar bed en slaapt nadat wij wat dingen hebben veranderd op advies van hier snel in.

Maar al een geruime tijd is hij wisselend snachts wakker. En kletst dan zo 1-1,5 uur over van alles. We gaan dan vaak 2 keer naar hem toe om te zeggen dat hij moet gaan slapen omdat het nog nacht is. Hij gaat dan weer lekker liggen om vervolgens na 5 minuten weer te gaan zitten om te kletsen.
Als hij zelf moe word en onder de deken wilt gaat liggen lukt dat niet direct en word hij erg boos.
Als we een nacht hebben dat hij kletst slaapt hij vaak tot 7.30-8.00.

Wie herkent dit? of heeft er tips?
 
Hoi.
Ik herken dit van mijn zus dr kleine spruit. Wat zij gedaan heeft is het middagslaapje verlaat naar 13:30/14:00u in bed. En dan maximaal een uur. Haar zoontje gaat rond 19:30 naar bed. Uit gewoonte werd hij de 1e paar nachten toch nog wakker. Na een klein weekje niet meer.
Verder was het volhouden en telkens weer plat leggen, uitleggen dat t nacht is, instoppen, etc.
Ik hoop dat je iets vindt wat helpt. Heeft hij wellicht een volle luier waar hij wakker van wordt? Of nog honger? Soms ligt het echt aan de meest gekke dingen.
 
 
Onze dochter heeft het zo nu en dan. Als ik terugkijk op de nachten dat ze dit doet, zijn het vaak de nachten na een intensieve dag of een dag met nieuwe dingen. Ik denk dat het voor haar een stukje verwerking is van alle indrukken. Misschien dat dat voor jullie zoontje ook zo is?Bij onze dochter helpt het om 's avonds, vooral na een dag vol (nieuwe) indrukken de dag goed door te nemen voordat ze gaat slapen en als ze 's nachts wakker wordt ook even (paar minuten) met haar praten en de dingen van de dag ervoor te herhalen. Dan gaat ze daarna vaak vrij snel weer slapen. Ik weet niet hoe goed jullie zoontje al praat en wat hij zit te kletsen 's nachts, maar bij onze dochter zijn het duidelijk herkenbare woorden gerelateerd aan de dag(en) ervoor.Hopelijk heb je er wat aan! Succes! 
 
Wij hebben hier sinds kort een slaapwekker geïntroduceerd. Mn zoontje is 2 jaar en 2 maanden.

Het zazu schaapje blijft de hele nacht rood en wordt om 06.20u groen. Het was echt een flinke maand doorzetten maar het begint nu echt zn vruchten af te werpen.

Hij krijgt sochtends een sticker als hij wacht met roepen tot 06.20u. Hij is vaak wel rond 05.45u al wakker maar sinds kort wacht hij keurig met roepen. Oke, hij zingt heel hard voor die tijd (lampje is dan oranje), maar mama roepen als hij groen is haha.

Misschien is je kindje nog te jong voor oorzaak gevolg met stickers. Ik bedoel, ik snap als een kind van 2 nog niet kan toegeven of hij de hele nacht stil is geweest en dus een sticker verdiend heeft. Dit is in de ochtend makkelijker omdat het directe feedback is. Maar wellicht legt je kindje hierdoor wel de associatie rood = slapen. En kun je snachts verwijzen naar t schaapje. Kijk, schaapje slaapt, dus jij moet ook slapen.

Wie weet heb je er iets aan.
 
Bedankt voor de tips! Hij slaapt in de middag van 12-14uur dan maak ik hem wakker.. Gister tot 13:30uur laten slapen 13:uur is dan de nieuwe optie! Even afkicken voor mama ook vind de break op de dag nog wel heerlijk! Haha 
 
Terug
Bovenaan