<p>Hi allemaal,</p><p>Ik heb een zoontje die over een maand drie wordt en een dochter van net een jaar.</p><p>Mijn zoontje was altijd zo'n schattig lachend lief druifje tot hij twee werd. Nu is hij nog steeds al die dingen maar tegelijk kan hij enorm grenzen opzoeken en niet luisteren. Passend bij de leeftijd natuurlijk.</p><p>Regelmatig zie ik dat het druk is in zijn hoofd en dat hetgeen dat ik vraag niet binnenkomt. Maar over die momenten gaat het niet.</p><p>Of de momenten dat hij van de ene grens naar de andere gaat omdat hij moe is. Die momenten bedoel ik ook niet.</p><p>Het gaat over de momenten dat ik zeg dat hij iets moet laten en het dan toch doet. En het liefst 5x. Ongeacht dat ik uitleg dat het gevaarlijk is, of dat hij zn zusje er pijn mee doet of.. en als ik hem op de gang zet herhaalt hij het daarna. </p><p>Het kan goed gaan over zn zusje als landingbaan gebruiken voor een houten helicopter of haar voeten vastpakken als ze probeerd te lopen. Hij is niet gemeen, hij is gewoon amper 3. Maar het behoeft duidelijke grenzen.</p><p>Soms weet ik niet wat ik ermee moet. En dan hoor ik mezelf, na 3x uitleggen, 1x op de gang zetten, nog 2x uitleggen en uiteindelijk de helicopter wegleggen, schreeuwen en hij wordt verdrietig. En het helpt niet.</p><p>Eerlijk gezegd denk ik dat hij aandacht eist op deze wijze. Contact wil, samen wil spelen zonder iemand anders (veelal het zusje) z'n grenzen in de gaten te moeten houden. Onbegrenst met papa/mama geinen. Helemaal de aandacht voor zichzelf.</p><p>Maarja, die situatie hebben we gewoon nu veel minder. We creeren die tijd. Maar als ik naar zijn gedrag kijk zoekt hij die tijd 5/6x per dag.</p><p>Herkennen jullie dit? Hoe doen jullie dit?</p><p> </p>