Peuter met obstipatie

Hai,
Ik ben op zoek naar moeders die ervaring hebben met een peuter met obstipatie.
Ons zoontje van bijna drie jaar heeft hier veel last van.
Wat begon als een klein probleem, beheerst nu soms zijn hele dag.
Hij voelt vaak aandrang, en begint dan paniekerig te springen en een beetje te huilen.
Op deze manier houdt hij het weer even tegen, dit kan vaak uren doorgaan en het maakt hem erg onrustig.
Uiteindelijk poept hij een harde drol, maar dan is het een hele bevalling.
Inmiddels krijgt hij al bijna twee weken 15ml lactulose per dag, tussentijds ook drie keer zo'n klisma gehad, klisterine heet dat. De poep zelf is nu minder hard, maar het "trauma" blijft. In zijn beleving is poepen eng geworden, iets wat zeer doet en dus niet leuk is. We doen erg ons best om het weer een positieve draai te geven, uitgebreid complimenteren en een beloningssysteem voor het poepen. Tot dusver weinig effect.
Wat is dit zielig voor zo'n mannetje!
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft en wie weet een goede tip om het poepen weer leuk te maken.
Groetjes Soela
 
Ik heb hier totaaaaaaal geen ervaring mee, maar het grijpt me wel aan als ik je verhaal zo lees.
Misschien heb je alles al geprobeerd wat ik nu ga zeggen, maar als ik kijk naar wat ikzelf zou doen, zou ik:
- veel fruit geven (fruithap, fruit door yoghurt etc.). Let op: banaan werkt weer verstoppend geloof ik.
- genoeg laten drinken
- vezelrijk laten eten
- er zo luchtig mogelijk over blijven doen
 
Aan het volgende heb je misschien niets (je zou er afkerend tegenover kunnen staan), maar ik heb het van een Surinaamse buurvrouw gehoord, namelijk;
zij, de Surinamers, geven (zelfs) babies elke dag een fles/kopje koffie. Dit werkt laxerend en schijnt goed voor de darmen te zijn.

Mijn dochtertje heeft van de week voor het eerst brood gegeten en dit werkte bij haar heel verstoppend. Is er iets wat bij jouw zoontje verstoppend werkt?

Heel veel sterkte met dit probleem, want het lijkt me niet makkelijk. Ik hoop dat er iemand anders is met ervaring.

Succes!!! Wendela

 
Hallo,
wat een ellende om te zien! Het lijkt me verschrikkelijk om te zien. Maar misschien kan ik je helpen met wat tips.
Probeer het poepen weer leuk te maken. Hang weer net als met het zindelijk worden iets op waar hij een sticker op mag plakken als hij gepoept heeft. Draai het om naar iets positiefs. Je kunt ook naar vragen waar hij het liefst wil poepen: op de wc, het potje of misschien even in een luier?? Geef hem een keuze dat scheelt soms ook al.
En tegen de pijn...ik heb zelf last gehad van obstipatie tijdens mijn zwangerschap en wat helpt, is een gewone klodder vaseline erop! Werkt goed en verzacht de pijn.
Groot punt bij dit soort problemen is dat ze steeds moeilijker worden. Hoe meer pijn, hoe langer hij het tegen gaat houden, hoe meer de poep uitdroogt dus meer pijn. (zie je wel)Ik hoop dat je er wat aan hebt,
groeten mamacella
 
Hoi Soela,

Ons dochtertje heeft als baby veel last gehad met haar ontlasting.
Toen hebben we haar paardenmelk gegeven (100 ml per dag).

Na een jaar hebben we afgebouwd. Nu is ze inmiddels drie. En voor haar was het poepen ook een hele bevalling. Stond meerdere malen per dag echt te persen en er kwam niks. En als er dan iets kwam was het een hele harde bal.

Nu zijn we weer begonnen met de paardenmelk. Weer 100 ml per dag.
En het gaat weer prima. Ze kan gemakkelijk poepen en het is geen trauma meer voor haar. We hebben weer een gelukkige peuter.
Wij halen het altijd hier http://www.paardenmelk.nl/index2.html
Ik haal dan 2 liter verse paardenmelk en vries het dan in in bakjes van 100 ml.

Veel succes ermee.

Groetjes
 
hallo,

Als   ik merk dat me dochter moeilijker kan poepen.. zorg ik ervoor dat ze wat meer "laxerende"  voedingsmiddelen binnenkrijgt.

Bijvoorbeeld : roosvicee laxo.. ( zo in een beker verdund met water of in der toetje)
of peperkoek als tussendoortje of smorgens als ontbijt toch een keer weer pap geven (Brinta)  ipv brood,  dit is namelijk erg vezelrijk en zorgt ervoor dat ontlasting zachter word.

vr.gr. Hetty
 
Hai meiden
Bedankt voor jullie reacties en meelevende woorden.
Wb de voeding doen we al geruime tijd erg ons best met veel fruit, groente en vezels.
Helaas is het probleem zo groot geworden dat dit niks meer uitmaakt.
Ook met de lactulose ( een laxeermiddel) is hij in staat zijn poep zo lang op te houden tot het weer hard is en uitgedroogd. En dus pijn doet!

de afgelopen weken hebben we hem 2 maal daags 15 ml lactulose gegeven. Nu werd zijn poep weer heel dun, kreeg hij enorme krampen en stroomde de poep uit zijn luier.
Daar werd hij vervolgens weer erg verdrietig van en er kwam weer een nieuwe poepangst bij: angst voor poep op zijn rug of benen. Zo blijven we hiermee rommelen, en zien we nog geen verbetering. Het is een hardnekkig probleem. Zindelijk worden staat nu ook op een zeer laag pitje. Hij is als de dood om zonder luier te lopen, want "starks komt de poep".

Ik zoek dan ook meer tips in de pedagogische sfeer. Hoe halen we hier de lading vanaf voor hem? Moeten we alles rondom poepen negeren, of hem gerust stellen? als hij heeft gepoept, uitgebreid belonen of juist heel nonchelant zijn? Kortom: hoe zorgen we ervoor dat zijn angst rondom het poepen verdwijnt? Het breekt mijn hart als ik hem zo angstig is. Het is verder zo'n lief vrolijk ventje, maar dit poepgedoe beinvloed vaak zo zijn humeurtje. En het verdriet dat hij heeft als hij eenmaal poept, te hard of te zacht, het is zo zielig. Ik hoop zo dat hij hier eens vanaf komt!
Groetjes Soela

 
Terug
Bovenaan