Peuter net geen 2 jaar is kieskeurig waar en wie

<p>Hoi, </p><p>Mijn peuter van (binnen een week) 2 jaar lust eigenlijk veel maar is de laatste weken in de peuterpuberteit. Driftbuien, nee, agressief gedrag (slaan naar alles en iedereen) maar dus ook met eten.</p><p>Ze lust dus echt veel, eet alles wel een keer op MAAR sinds een tijdje wil ze (vooral 's avonds) haar mond niet meer open doen als we iets willen geven. Mijn moeder is strenger en dat wil wel eens helpen, haar meter betutteld haar en soms helpt dat dan weer en soms, ineens, eet ze dan weer wel gewoon 'normaal' bij mij...</p><p>Zelf laten doen is met eten dat geschept moet worden geen optie, dat kan ze echt niet, ze is motorisch nog niet zo ver. Laten eten met haar handen gaat ook niet, ze knijpt alles plat en eet uiteindelijk ook niets. Wat ik geef maakt niet uit, als het niet enkel vlees is, loopt het 95% van de tijd mis... </p><p>Ze is wel ongeveer 6 maanden achter in haar motorische ontwikkeling omdat ze FAS heeft. (Niet mijn fout, is een 'pleegkindje')</p><p>Ook kan ze jammer genoeg niet afhappen van een lepel of vork zoals het hoort, ze was 9 maanden toen ze bij mij terecht kwam en was op die moment een 'platte baby', ze kreeg enkel flesvoeding en nog niets van vaste voeding, kon nog niet alleen recht zitten en kende eigenlijk niets anders dan de spijlen van een box of de zijkanten van een buggy... Dus dag gevoelige periode om te leren eten van bestek...</p><p>Heeft er iemand nog tips wat ik kan proberen? Ik begin stilaan radeloos te worden... Ze ligt nu zonder eten in bed maar dat vind ik geen optie op langere termijn ?. Voordien durfde ik dan nog een fles melk of droge boterham geven maar zo word het echt een spelletje voor haar.</p><p>Ze doet ook extreem lang over alles van eten: een uur tot anderhalf uur voor 3 sneetjes brood (met of zonder beleg) is hier dagelijkse kost...</p><p>Ze is al zo'n kleintje: 78cm en amper 9kg maar dus wel 2 jaar... </p>

Klinkt als 'gewoon' dreumes/peuter gedrag ;) Je zegt dat ze bijna 2 is. De meeste kindjes vertonen dit gedrag al wat maandjes eerder, maar omdat jouw kindje 6 maanden 'achterloopt' is het logisch dat ze dit nu pas doet.
Mijn dochter is 21 maanden en is ook flink aan het uitproberen met eten. Dit doet ze sinds ze 16 maanden is. Sommige dagen eet ze prima, andere dagen eet ze bijna niks. 
Met avondeten helpt het hier om haar een mandje met kartonnen boekjes te geven die vies mogen worden. Zo is ze afgeleid en kan ik er een paar happen in krijgen. Of ik geef haar een cupje appelmoes waar ze zelf mee kan knoeien en dan krijg ik er tussendoor ook wel wat happen groente in.
Wat ik ook vaak doe, is rond 17:00 een bakje met komkommer en tomaatjes geven. Heeft ze dat vast binnen.
Sommige dagen gaat ze ook naar bed met bijna niks in dr maag. In het begin maakte ik me er druk om, nu niet meer. Ze slaapt prima en de volgende ochtend is ze ook niet uitgehongerd!
Je zegt dat ze 1.5 uur over 3 boterhammen doet? Moet ze er 3 achter elkaar eten van je?? Ik ben al blij als er 1 boterham in gaat, en daar doet mijn dochter het prima op. Eventueel geef ik er een cracotte of nog een bakje fruit achteraan. 
Ze voelt heel goed aan dat ze jou irriteert als ze niet eet. Het is idd zielig als ze zonder eten naar bed gaan maar daar krijgen ze niks van. Als ze honger krijgt gaat ze echt wel een keer eten. In ieder geval moet je niet allemaal lekkere dingen gaan geven, zo van: Dan eet ze tenminste iéts... consequent zijn en het zal vanzelf wel weer beter gaan!

En die driftbuien, slaan en nee roepen.. ook heel herkenbaar haha!! Mijn dochter ligt elke dag wel een half uur te gillen midden op straat of in de supermarkt omdat ze ergens boos over is. Ook dat is heel normaal gedrag voor een kindje van 1.5-2 jaar ;) Zoooo leuk, peuters!! :D

Hoe zit het met de structuur en voorspelbaarheid rond avondeten? Ik heb met een FAS kindje gewerkt waarbij we met een liedje het eten aankondigde. Dan ging het goed en wist hij wat er verwacht werkt. Geen liedje, dan at hij ook niet. Misschien het proberen waard, hoewel het ook als normaal peutergedrag op me overkomt :)

Terug
Bovenaan