Peuter overstuur als baby huilt

<p>Goedemorgen,</p><p>Een aantal dagen terug zijn mijn man en ik voor een tweede keer ouders geworden. Naast onze dochter van (net) 2, zijn wij nu ook een zoon rijker.</p><p>Voor iedereen is de situatie natuurlijk wennen, zo ook voor mijn dochter. Echter is er één ding wat mij echt aan het hart gaat.. zodra ons zoontje wat langer huilt (langer dan een een kleine minuut) raakt mijn dochter ook compleet overstuur. </p><p>Niets wat haar kan kalmeren. Uitleggen waarom de baby huilt (honger, koude billetjes bij het verschonen etc), haar laten zien hoe de baby getroost kan worden, niks helpt. Ze schrikt er enorm van en het lijkt haar flink stress te geven op deze momenten. </p><p>Is dit normaal, gaat dit vanzelf over? Ik voel me onwijs schuldig over deze hele situatie, graag hoor ik ervaringen of advies..</p><p>Liefs een mamma</p>

Wij hadden dat hier de eerste week ook en nu valt ze gewoon in slaap in de auto naast een huilend zusje ? dus hier was het een kwestie van er aan wennen. Steeds uitgelegd dat baby’s soms even huilen en dat niet erg is.

Volgens mij wennen de meeste broers of zussen er wel aan na verloop van tijd. Onze dochter kon (kan) er echter ook slecht tegen als haar broertje heel hard huilt. Ze is heel sociaal, maar vindt harde geluiden erg onprettig - en laat haar broertje nou net een heel hard stemgeluid hebben. Ze kreeg er idd ook echt stress van.

Mocht dit na enkele weken tijd bij jullie nog steeds zo zijn, kun je misschien zo'n gehoorbeschermer-koptelefoon (weet je wat ik bedoel) aanschaffen. Klinkt gek, maar als die gewoon in de kamer ligt kan ze die zelf opdoen als het geluid te hard is (na uitleg). Het geeft haar een soort controle over de situatie, ze kan namelijk zelf iets doen om het te veranderen zonder dat ze weg hoeft van bijv jou, en helpt om de prikkels van het harde geluid wat minder binnen te laten komen. Zo kan ze er beter aan wennen en je zult zien dat ze hem vanzelf steeds minder zal gebruiken in de loop der tijd.

Terug
Bovenaan