Peuter puberteit

<p>Dag allemaal </p><p>Het is zover, wij hebben de peuter puberteit bereikt. Onze kleine man wilt alles zelluff doen, gooit zichzelf op de grond en het woord NEE is een mantra geworden. <br />Nou is het altijd al een temperamentvol kind geweest en heb  ik gelukkig engelen geduld, maar ik hoop toch op wat tips. <br />Wat hebben/ doen jullie tijdens driftbuien en hoe blijf/ bleef je consequent als je doodmoe bent?? <br />Deel je tips en ervaringen ? alvast bedankt </p>
 
Ok even serieus dan;
-Ik liet hem overal mee helpen (koken in zijn eigen pan, doekje geven om schoon te maken, swiffer deed het ook altijd goed)
-Veel erop uit. Haalt zijn energie er een beetje uit en geeft jou meer energie. Speeltuinen of het park/bos zijn favoriet, ook omdat daar vaak andere kindjes te vinden zijn met mama's die hetzelfde doormaken als jij? Daar is ook vaak ruimte om hem alles 'zelluf' te laten doen
-Bedenk waar jij concessies ok vind en waar absoluut niet en deel het met de mensen die ook omgaan met jouw puber. Consequent zijn is geweldig maar werkt niet als papa bijvoorbeeld het tegenovergestelde zegt of doet.
-Stuur iemand anders er met je kleine man op uit zodat jij even aan je eigen mantra kan werken?
 
Aanvullend op wat hierboven al wordt gezegd (met voorbeelden die bij ons voorkomen)
- Nee vermijden waar kan: dus niet "nee we gaan dit boek nu niet lezen", maar: "we hebben nu dit boek al gelezen, dat boek lezen  we dan de volgende keer"
- realistische keuzes stellen: dus bijvoorbeeld "je kan kiezen: óf je eet je eten op en krijgt een slokje van pappa, óf je eet je eten niet op en krijgt geen slokje, jij mag kiezen"
- als hij boos is, omdat hij zijn zin niet krijgt, zeg ik altijd: je mag best even boos zijn, als je klaar bent met boos zijn kan je weer met mamma meedoen.
En met dit alles probeer ik vooral gewoon heel rustig te blijven en in sommige gevallen ook gewoon afstand te nemen van de situatie. Dus als hij boos is en even uit staat te razen, ga ik op mijn gemak even de keuken opruimen ofzo. Dan ben ik gewoon in de buurt, maar geef ik zijn boosheid geen onnodige aandacht. Wat je aandacht geeft, groeit ?
 
Oh en als hij echt te stout is geven we hem een time out, dan gaat hij naar een andere ruimte dan de onze. Vuistregel is even lang als het aantal jaar dat ze oud zijn. Dus net heeft mijn zoontje van 20 maanden hier een time out van 1 minuut gehad en dat is echt genoeg voor zo'n kleintje
 
Nog een paar aanvullingen/ervaringen op de eerder genoemde:
- proberen te blijven lachen om de streken- soms zit er gewoon behoefte aan een dikke knuffel onder en helpt het om ze stevig tegen je aan te drukken, het valt niet mee al die emotie voor die kleintjes
- zelf laten kiezen, max 2 opties, bijv of ze hun handen in de keuken of op de wc wassen (handen wassen gaat dan sowieso gebeuren)
- hier ook wel: ik tel tot 3 en als je dan niet ... (Stopt met gooien, springen op de bank etc) dan ga je even op de mat staan (max een minuut ofzo)
- nee is hier ook vaak het woord om tijd krijgen, alles verwerkt nog een stuk langzamer in dat koppie, mijn zoontje roept het dus ook als hij nog even moet nadenken of hij het wil of niet
- noem wat wel mag ipv wat niet (dus: spring maar op de grond ipv op de bank)
- niet te grote 'straffen' of beloningen die te ver weg zijn (zoals vanavond mag je...) dat kunnen ze nog niet overzien
- veel complimenten voor gewenst gedrag
- humor erin gooien, iets onverwachts kan ze ook uit een strijdvaardige 'nee'-bui halen
- dit doet oma bij ons: zeggen wat niet mag als ze wil dat hij het doet. Stiekem heel grappig. Oma zegt dan: ik ga naar buiten, maar jij moet binnen blijven. Dan komt hij als een gek aangerend met z'n jas haha
- oh en wij houden eten en drinken uit de strijd. Eet hij niet, geen probleem, dan een iets vullender toetje (bijv muesli in z'n yoghurt) en morgen weer een dag. Gezonde dingen bij snacken tussendoor, bijv stukjes paprika in de auto als hij zich toch zit te vervelen gaan er dan prima in.
Sterkte ik heb ook veel geduld, maar dat wordt soms aardig op de proef gesteld haha al vind ik peuters ook erg grappige en lieve wezentjes!
 
Terug
Bovenaan