Peuter raakt niet gewend op Kinderdagverblijf

<p>Beste ouders,</p><p>Wij zijn de ouders van een jongetje van 2 jaar en 4 maanden. Sinds begin dit jaar gaat hij 3 dagen per week naar het KDV: maandag t/m woensdag. Nu, 3 maanden verder, is hij nog steeds niet gewend: hij heeft een leuke groep peuters om zich heen en goede begeleidsters (al wisselen ze wel regelmatig...) en toch wil het maar niet lukken om daar goed te aarden. Zo heeft ie vandaag bijvoorbeeld de hele dag gehuild en is ie constant boos geweest. Hij eet en drinkt nauwelijks en speelt helemaal niet. De begeleidster vertelde ons vandaag dat ze dit gedrag de hele dag in haar loopbaan nog niet eerder was tegengekomen :-( :'-(</p><p>Vanaf het moment dat wij hem komen halen is alles koek en ei: hij wijst van alles aan in het KDV, praat veel en is een blij kereltje. Thuis is ie ook zo. We weten niet hoe we kunnen zorgen dat zijn dagen op het KDV leuker zijn, en de begeleidsters ook niet.....</p><p>Heeft iemand hier ervaring mee, en wellicht tips? Hiervoor ging ons zoontje naar een gastouder (elke dag hetzelfde gezicht), maar ook daar had ie z'n nukkige dagen en momenten en wilde hij 's ochtends niet afgezet worden. In zijn algemeenheid is hij vrij verlegen, ook als er familie over de vloer komt, tot ie een kwartiertje aan z'n omgeving gewend is en dan gaat het alweer beter.</p><p>We willen het nog enkele weken aankijken maar het doet pijn om te weten dat zijn dagen niet fijn zijn...</p><p>Groetjes, Anne</p><p> </p>
 
Hallo Anne, 
 
Jeetje, wat een vervelende situatie! Ik werk zelf ook op een kinderdag verblijf en zien vaak dat kinderen wel een tijd nodig hebben om te wennen. Als ik jou berichtje zo lees, komt het over dat hij het misschien wel aan de drukke kant vind? Hij komt bij een gastouder vandaan en dat is wel een behoorlijk verschil met een kinderdagverblijf (groepsgrootte en waarschijnlijk zat hij daarop sinds hij een baby was) zijn leeftijd is zoiezo erg lastig om je plek in de groep te vinden. De enige die kunnen achterhalen waarom hij z'n tegenzin heeft of niet lekker zichzelf kan zijn, zijn de pedagogisch medewerkers van de groep. Die moeten jullie het goede advies kunnen geven. Wanneer heeft hij er moeite mee, zoekt hij wel contact met andere kindjes? Ook met zijn leidsters? 
 
Succes voor je kleine man! En snap dat dit erg lastig is.... vooral voor jullie als ouders. 
 
Hoi Anne, 
Mijn dochter had dit in het begin ook. Ze ging voor het eerst naar het kdv toen ze net 1 was. Ze is ook erg verlegen en was heel erg eenkennig. De eerste paar maanden heeft ze daar heel veel gehuild en was het alleen goed als ze bij de leiding op schoot kon zitten. Als de leiding even weg liep, was het weer huilen. 
Ze ging toen 2 halve dagen per week daarheen. We hebben toen gesprek gehad met de leiding en afgesproken om bij het weggaan nog even bij het raam te zwaaien en ze raadden om om haar iets vaker te brengen, zodat ze beter kon wennen. We hebben er toen 3 halve dagen van gemaakt en het ging steeds beter. Ik bracht haar ook 's ochtends zo vroeg mogelijk zodat het nog niet zo druk was daar.
Nu is ze 2,5 en vraagt ze elke dag of ze bij de kindjes mag spelen. Ze vindt het nu hartstikke leuk en ze komt steeds meer los daar.
 
He Anne, 
Lastig he?! Je wil je kind blij en vrolijk zien net zoals thuis. Mijn dochter had ook erg veel moeite met wennen en landen bij kdv. Dit ging echt aan mn hart. Zij was wel jonger en is nu goed gewend. 
Wat wellicht voor jouw zoontje kan werken is hem 'koppelen' aan een ander kindje. Zodat hij zich niet zo alleen en verloren voelt op de groep. Ik denk dat de leidsters daar een goede rol in kunnen hebben. Daarnaast kunnen zij hem continu gevoel van veiligheid geven. Hem laten helpen met de tafel dekken, meenemen om iets te pakken. Het is dan echt even investeren maar je krijgt er zoveel voor terug! En het ene kindje heeft dit namelijk gewoon meer nodig dan het andere kindje. Kijk of je nog een gesprek aan kunt gaan en samen kan kijken wat voor hem het beste is. Wat vind hij heel erg leuk thuis om te spelen en dat aangeven bij de leidsters. Hij moet daar ook een plekje krijgen wat voor hem veilig en vertrouwd is. 
Succes en ik hoop dat hij zich snel fijn voelt!
 
Beste Anne, 
Wij hebben nu exact dezelfde situatie met ons zoontje van 2 jaar en 4 maanden. Hij gaat nu naar een kinderdagverblijf omdat hj bij de gastouder na ongeveer een jaar niet kon wennen. 
hie gaat het nu met jouw zoontje? Hoe is de situatie afgelopen? Wat hebben jullie gedaan? 
Ik hoop nog van je te horen!
Groetjes! 
 
Terug
Bovenaan