Peuter van 2.5 eet amper

Hallo... ik ben opzoek naar tips om mijn zoontje te laten eten.
Soms eet die een half broodje op een dag.
Drinken wilt die wel heel veel en nieuwe dingen wilt die niet proberen en t lijkt ook wel of die steeds minder dingen wilt eten die die eerder wel at..
S ochtends als ik hem een broodje aanbied eet die soms maar 1 hapje affentoe eet die ook 1 broodje op maar eerder nam die ook wel is 2 broodjes of een cracker of beschuitje erbij. Nu wilt die dat niet.
Middageten is precies het zelfde en tussendoor fruit wilt die ook niet.. t enige wat die echt wilt eten is snoep en poffertjes. De hele dag door komt die voor snoep en krijgt t dan niet affentoe wel een x een snoepje maar thats it.
T avondeten is nog erger want eigenlijk komt t erop neer dat die alleen maar poffertjes wilt..
dan hoor ik dat die bij het kdv wel alles eet ook komkommer enzo.
Als ik dat voor hem neerzet is het alleen maar bah. Laatst was ik ook bij een vriendin die 2 kindjes heeft die had komkommertjes en druifjes neergezet en haar kinderen aten dat pakte die ook komkommertjes en was het wel goed.

Ik weet niet meer wat ik moet doen..
Volgende week heb ik een afspraak bij de kinderarts maar ik dacht misschien ook vragen of een kinderdieetiste een idee is..
Iemand hier ervaring mee?

Ik hoor graag tips..
Bedankt alvast

 
Ik wil alleen zeggen dat mijn dochter nu (ook bijna 2,5) ook ineens minder eet dan normaal. Er gaat sochtends miss net een cracker en wat hapjes fruit in, lunch ook zo (of een paar happen brood) en avondeten met wat chantage is ook niet meer dan 5 hapjes. Ik probeer voor het eten een bakje tomaatjes, komkommer en paprika te geven met een filmpje en dat helpt (wil je filmpje blijven kijken, dan moet je erbij eten, dat idee). En griekse yoghurt vindt ze ook lekker. Ik denk wel: als ze honger heeft zegt ze t wel.. en fruit gaat vaak wel tussendoor. Of een krentenbol/croissant/eierkoek in t weekend. Maar als het niet goed voelt, zeker even een dietist inschakelen!
 
Tja lastig hè?! Is het eten altijd lastig geweest? Want aangezien hij op kdv wel alles lijkt te eten, dan lijkt het erop dat er een patroon thuis in is geslopen. Dat jullie zoon thuis gewend is snoep en poffertjes te eten ipv ander eten. Dat is lastig om te doorbreken. Ik zou zeker het snoep een stuk verminderen en die komkommer,brood oid aanbieden. Als hij honger heeft eet hij wel. Het zal best lastig worden hoor, omdat het zo’n gewoonte is geworden. Je kan altijd opvoedingsondersteuning vragen die helpen met je mee te denken wat werkt er voor jullie gezin. Bv centrum jeugd en gezin. Dat kan je zelf aanvragen of anders via de huisarts of cb. Succes!
 
Mijn oudste is 3.5 en eet ook een stuk minder dan toen ze 1.5 a 2 jaar was. Als ze klein zijn, kun je met wat afleiding nog wel het een en ander erin krijgen, maar vanaf 2 a 2.5 jaar wordt dat gewoon lastiger.

Ze MOET van mij 1 boterham als ontbijt eten en 1 boterham als lunch. Gewoon met korsten. Daar ben ik altijd heel consequent in geweest. Dus ze blijft gewoon aan tafel tot 1 boterham op is, duurt meestal 30 minuten.

In de ochtend krijgt ze fruit on 9:30, voor de tv. Dat is een ritueeltje. Om 10:00 krijgt ze dan nog een klein koekje als ik koffie drink. Eet ze geen fruit? Dan zeker ook geen koek!

Als lunch dus 1 boterham en om 15:00 mag ze iets kiezen uit de snackpot (chocolaatje, koekje, lolly, smarties etc) Dus dat is het enige moment per dag dat ze iets zoets krijgt.

Om 17:00 krijgt ze tomaat/komkommer/paprika met 1/2 rijstewafel voor de tv. Dat eet ze dan zo op. En om 17:45 avondeten, ze moet dan ook minimaal 10 happen eten.

Consequent zijn en zeggen dat hij aan tafel moer blijven tot iets op is, is het enige wat werkt. Of een timer zetten op 30min bijvoorbeeld. Heeft hij na 30min nog niks gegeten? Dan niet. Maar dan ZEKER geen snoep of zoetigheid. Vraagt hij een uur later om eten? Dan weer die boterham of fruit aanbieden. Zo simpel is het :)
 
Poffertjes? Waarom koop je dat dan? Gewoon niet in huis halen. Ze mogen echt wel eens een keer wat ongezonds, maar poffertjes of pannenkoeken eten we hier 1x per 6 weken denk ik. Dat is echt mega feest en zeker niet iets normaals.
 
Bedankt voor alle reacties al , superfij

Hij at eigenlijk vet goed en wou alles wel.
Maar denk sinds en jaar en 3 maanden omgeveer steeds mimder .hij wilt niks en laat zich ook niet afleiden.
Laatst is die ook uitgedroogd geweest door het rotavirus en had die 7dagen niks gegeten.
Daarna ging het even wat beter.. en nu weer amper wat.. een hele lange tijd vroeg die elke x om een appel maar dat is nu oook al niet meer. Poffertjes heb ik hem soms wel gegeven omdat die ook best wel slecht slaapt en ik dacht misschien komt het door de honger..
Ik ga het sws aangeven bij de kinderarts misschien kan die ons doorsturen dan..
Ik ga dat consequent zijn ook maar weer proberen en snoep en poffertjes geef ik hem ook niet meer.
 
Mijn dochter heeft ook van dit soort fases, nog steeds, en ze is nu bijna 5! De ene periode eet ze heel weinig en is alles teveel, de andere periode eet ze echt voor een volwassenen vent dat ik soms denk; waar laat je het?! De eerste paar keer dat het gebeurde was ik ook wel een beetje in paniek en dacht alleen maar dat ze MOEST eten omdat het anders niet goed ging. Sinds ik eenmaal door had dat het fases waren, ben ik gaan proberen het los te laten. Dat is soms nog steeds lastig hoor, je wil gewoon het liefst dat ze altijd braaf hun bordje leeg eten. Maar ik moet zeggen, sinds ik dat doe is de strijd voor mezelf een stuk minder. Ik was altijd in strijd en trucen aan het uithalen om haar in die periodes van slecht eten wel te laten eten. Nu weet ik dat ze het later wel weer inhaalt en als ze echt trek heeft ik dat vanzelf wel door heb. En nee, voor degene die denken dat mijn kind ondergewicht heeft of ondervoedt is, ze iheeft een gezond gewicht. 
 
Terug
Bovenaan