peuter voorbereiden op broertje of zusje

Mijn dochter is 2 en krijgt deze zomer een broertje of zusje. Graag zou ik haar voorbereiden met een boekje over zwangerschap. Het liefst met plaatjes van de baby in de buik. Heeft iemand ervaring met leuke boekjes? Tips?
 
Wij hebben onze dochter voorbereid met het boekje "Ik wil een zusje" van kleine prinses. Er bestaat ook een boekje van Nijntje die een zusje/broertje krijgt. Bobbie krijgt een broertje was een groot succes bij vrienden van mij.
 
Duik de bibliotheek in. Er zijn zoveel boekjes over het krijgen van een broertje of zusje. Mijn dochter vond "Liselotje krijgt een zusje" erg leuk van Marianne Busser en Ron Schroder."Kleine Pluis", het Nijntje boekje is ook leuk.
 
Hallo,
Mijn dochter was 2 jaar en 2 maanden toen haar broertje werd geboren. Ik gebruikte geen speciale boekjes om haar voor te bereiden. Alleen de tijdschriften die je in de gratis babydozen vindt en zo in de winkel kunt kopen. Ze mocht dan van mij alle babietjes opzoeken en ik vertelde dan steeds dat er ook een baby in mijn buik zat.
Verder liet ik ook plaatjes zien van kindjes die aan de borst drinken om haar voor te bereiden op het geven van borstvoeding. Dat is allemaal heel goed gegaan.
Ook betrok ik haar bij het aanschaffen van spulletjes voor de baby, het inrichten van zijn kamertje e.d.
Wat ik niet gedaan heb (gewoon niet bij stil gestaan) maar wel heel belangrijk is om haar te vertellen dat als de baby er is dat mama dan veel in bed ligt. Mijn dochter vond dat namelijk helemaal niet leuk. Verder ook vertellen dat er dan een poosje een mevrouw komt helpen in huis. Een mevrouw met een wit pak aan die na een poosje weer weg gaat. Ook dit vond mijn dochter maar vreemd allemaal. Terwijl de komst van haar broertje en het geven van bortsvoeding totaal geen problemen met zich meebracht. Of dat nu komt door die voorbereiding of dat ze het gewoon snapte weet ik niet maar ze had juist moeite met hetgeen waar ik haar niet op voor had bereid.
Veel succes he?
Groetjes, lianne
 
mijn dochter is 2,5 jaar oud en wij verwachten ons 2e kindje eind juli/begin aug.
Ik heb wel een boek aangeschaft die echt peuter-gericht is:

'Mama, wat heb je in je buik' van Abby Cocovini (ongeveer E11,-)
er zitten levensgrootte plaatjes in van babys die je voor je buik kan houden, zo kan de peuter beter visualiseren.
Mijn dochter zegt nu ook ' dat is zusje, he!'

succes ermee
 
Onze dochter moest nog 2 worden toen onze zoon geboren is. We hebben van te voren vaak het boekje Kleine Pluis (Nijntje) gelezen en geprobeerd uit te leggen dat er een baby in mama's buik zat.  Het fijne was dat ze zelf al en grote interesse is poppen. luiers, etc had en als ze lekker aan het spelen was, vertelde we dat er straks een echte baby zou komen.
Maar hoe goed je voorbereiding ook is, volgens mij is het nog belangrijker hoe je met de situatie omgaat als de baby er eenmaal is. Wij hadden het geluk dat ze vanaf de eerste minuut dol op haar broertje was (dat weet je natuurlijk pas als het zover is). De kraamhulp heeft haar ook meteen overal in betrokken en  haar bijvoorbeeld in haar kinderstoel naast het badje gezet. Zo werd het  eerste badje van onze zoon een echt gezinsmoment. Als ze 's ochtends wakker werd en ze vroeg naar de baby, dan mocht ze altijd even naar hem gaan kijken (ook als dat het risico  meebracht dat ze hem wakker zou maken).
Nu (we zijn een week of 8 verder) mag ze hem regelmatig vasthouden (met papa of mama  dichtbij en ondanks dat we het soms best eng vinden), speelt ze op de babykamer tijdens het badderen/aankleden en mag ze hem af en toe mee op bed leggen. Tijdens de voedingen komt ze er met een boek bijzitten en "leest" ze haar broertje voor... zo schattig! We merken dat ons zoontje zeer goed op zijn grote zus reageert. Zo is hij soms niet door mij of papa te troosten, maar van een knuffel of het vrolijke gebabbel van haar wordt hij soms opeens helemaal rustig.
Bij onze dochter werkte het goed, omdat we haar overal in betrokken hebben en haar nooit bij haar broertje weg hebben gehouden.  Maar  we beseffen ons goed dat we ontzettend geluk hebben gehad.  
 
hoi,


 
je hebt zoveel boekje die aansluiten op het krijgen van een broertje of zusje..


 
wel wil ik als tip mee geven..

het is niet handig om te zeggen jij krijgt een baby..want die krijgen zij niet,maar papa en mama wel.


 
en ook niet leuk he kan jij mee spelen..want dat duurt wel een paar maanden en als het zover is maakt de baby alles stuk wat je dochter net gebouwd heeft.


 
wel is het handig om te zeggen..

dan kan jij mij helpen om de plasluiers weg te gooien en de spuugdoekjes aangeven..

en leg uit dat de baby veel huilt, veel moet slapen, veel melk moet drinken.

dus wees open en eerlijk..


 
succes en een fijne zwangerschap..


 

 
 
 
Terug
Bovenaan