Peuter vroeg wakker

Hi hi,

Mijn zoon van net 3 jaar is sinds 4 weken iedere ochtend extreem vroeg wakker. Hij is zijn hele leven al op het randje van 6:00 wakker geworden, en dat vinden we prima. Maar het is nu al 4 weken rond 5 uur, soms zelfs half 5!
Hij slaapt al ruim een jaar niet meer s middags dus daar zit het niet in. Hij gaat overigens altijd vroeg naar bed, 18:30 ligt hii in bed en slaapt binnen 10 seconden.
Later naar bed lukt hem echt niet. Hij vraagt zelfs altijd al rond half 6 of hij mag gaan slapen.
Laatst liep de dag anders en lag hij een uur later in bed maar hij werd alsnog om 5 uur wakker.

Wat we hebben gedaan:
1. Slaapwekker schaapje met lampje
Heeft maar een paar weken gewerkt. Hij weet heel goed wanneer hij mag roepen maar hij negeert het bewust
2. Hem laten liggen als hij roept. Dit gaat vervolgens om in huilen en panisch schreeuwen. Laatst hebben we dit een half uur laten gaan maar hij werd alleen maar meer overstuur.

We hebben ook een baby van 6 maanden dus we willen hem niet iedere dag uren laten huilen s ochtends.

Iemand een helder inzicht wat we nog kunnen proberen? Bedankt!

Iemand een tip of idee? Alles is welkom!

 
Moet je hen toch niet aantal dagen wat langer wakker houden savonds? Misschien dat hij dan na paar dagen wel wat langer slaapt in de ochtend en tijden dus iets opgeschoven zijn. Met een dag lukt dit niet maar met paar achter elkaar misschien wel. 
 
Inderdaad, later naar bed brengen. Werkte bij onze dochter top. Haar bedtijd is nu half 9 en ze slaapt eindelijk lekker tot 7 uur. We hebben ook heel lang gezocht en dit bleek de oplossing.
 
Mijn oudste is maanden zo vroeg wakker geweest. Dat werd veel beter toen hij niet meer wilde slapen s'middags. Nu wordt hij om de zoveel tijd weer zo vroeg wakker en laten we hem weer een keer slapen overdag. Bij hem is het een teken van oververmoeid zijn.


Beneden wakker houden zou ik ook niet doen. Maar misschien kan je het avond ritueel wat verlengen, dat je hem niet wakker houd, maar de weg erheen wat langer laat duren. (snap je het nog, haha)
 
Heeft hij genoeg te doen als hij wel vroeger wakker wordt? Onze dochter is ook 3, die mag om 7 uur 's ochtends bij ons komen weet ze, en als ze eerder wakker wordt gaat ze op haar kamer spelen of boekje lezen. Heb dat een poosje s avonds voor het slapengaan met haar besproken en werkt nu prima ter afleiding (anders ging de tijd zo langzaam voor haar, vond ik ook zielig haha). Weet niet of dit bij jullie ook werkt maar kan een tip zijn!
 
Ik zou inderdaad ook toch overdag weer eens een slaapje proberen? Al is t maar een powernap van 30min? Kan ervoor zorgen dat hij bijv tot 19.30 wakker kan blijven en je daardoor smorgens ook een uurtje krijgt? Ik herken het ook wel als oververmoeidheid bij die van ons. 
Of zoals hier al genoemd werd, het bedtijdritueel wat verlengen, dus als je normaal om 18.30 boven bent en hij vrijwel meteen slaapt probeer je door de prikkels te reduceren (dim licht etc) het tot 19/19.15) te rekken, dan gaat z'n lichaam al in rust stand en kan hij daarna meteen slapen? 
Altijd lastig dat puzzelen.. ik herken het hoor ;) 
Wat ik wel ervaren heb is dat vaak 1 dag even sleutelen geen reeel beeld geeft van het mogelijke effect, hier voeren we een aanpassing zeker een week door om te kijken wat het doet.. succes! 
 
Terug
Bovenaan