Beste F, wat ontzettend vervelend dat jullie met jullie handen in het haar zitten. Ik kan me voorstellen dat als je vanuit de opvang hoort/meerdere keren de vraag krijgt of het al lukt, dat je zoontje dit mogelijk op de opvang zelf ook mee krijgt en er veel mee bezig is. Mijn zoontje was vrij vroeg zindelijk. Wij werkten met stickers. Dit motiveerde mijn zoontje enorm. Maar ik kan me voorstellen dat als jouw zoontje het eng vindt, dat dit een blokkade kan zijn voor hem om in te gaan op de beloningen. Ik heb even op
Oudersvannu.nl gekeken en ik kwam een paar artikelen tegen die medisch beoordeeld zijn door zindelijkheids-deskundigen dit kwam naar voren:
''De gemiddelde leeftijdsgrens waarop kinderen in Nederland zindelijk worden, is door de jaren heen steeds meer opgeschoven. In 1953 was het nog normaal dat kinderen met 1,5 jaar zindelijk waren. Tegenwoordig ligt de gemiddelde leeftijd waarop kinderen in Nederland overdag zindelijk zijn tussen de 2,5 en 3 jaar. En gemiddeld tussen de 3 en 4 jaar blijven kinderen 's nachts ook droog. In Nederland geldt dat als een kind 4 jaar oud is en naar de kleuterschool gaat, hij officieel zindelijk moet zijn. Een basisschool mag je kind zelfs weigeren als hij nog niet zelf naar de wc kan, omdat luiers verschonen niet in het takenpakket van een basisschoolleerkracht valt. Het ene kind kan er op 1,5-jarige leeftijd al erg mee bezig zijn, terwijl een ander kind van 3 nog nooit heeft aangegeven dat hij moet poepen of plassen. Dat is niet erg, sommigen doen dat gewoon niet. Wacht daarom niet af, maar ga er zelf actief mee aan de slag. Jij bepaalt als ouder wanneer je wilt beginnen met zindelijkheidstraining. Sommige kinderen drinken overdag te veel. Alles wat erin gaat, moet er ook weer uit. De oplossing: kijk eens kritisch naar de hoeveelheid drankjes die je kind op een dag drinkt. Of geef alleen water of thee, daar drinken kinderen vaak minder van dan zoete drankjes als limonade. Hoeveel moet je kind per dag drinken? Sommige kinderen plassen overdag niet vaak genoeg. Wat er overdag niet uitkomt, komt er 's nachts in bed uit, als ze tijdens hun slaap in ontspannen toestand zijn. De oplossing: overdag vaker naar de wc gaan''. Elk kind is anders, maar hoelang een kind erover doet om zindelijk te worden, ligt vooral aan de oefentijd die hij krijgt. Probeer er dus consequent tijd voor te maken en onthoud: het is geen wedstrijd. Veel ouders beginnen in een vakantie met zindelijkheidstraining: dan heb je alle tijd en is er vaak meer rust in huis. Maak van de zindelijkheidstraining een leuke tijd, dan zul je zien dat het zindelijk maken van je kind – in veel gevallen – kinderspel is. Er zijn speciale oefenbroekjes te koop voor kinderen die zindelijk aan het worden zijn. Deze trainingsbroekjes zijn een soort overgang tussen een luierbroekje en een gewone onderbroek. Ze houden een klein ongelukje tegen, maar je kind voelt de nattigheid wel. Het oefenbroekje zit dan niet lekker meer, waardoor je kind meer gemotiveerd is om op het potje te gaan plassen. Ook wordt hij zich meer bewust van het gevoel dat hij moet plassen. Komt er een beetje plas, dan kan hij op een gegeven moment leren om dan gauw op het potje te gaan zitten. De oefenbroekjes zijn uitwasbaar, dus je hoeft ze niet telkens weg te gooien. Je kunt je kind ook een gewone onderbroek laten dragen onder zijn luier, zodat hij beter voelt wanneer hij plast.''
Lukt het met deze stappen niet om je kind zindelijk te maken? Probeer dan deze tips:
- Verspreid het aantal drinkmomenten gelijkmatig over de dag (bijvoorbeeld elke twee uur 200 ml). Geef je kind 's avonds niet te veel meer te drinken.
- Begin de zindelijkheidstraining in een rustige periode: niet rond een verjaardag of feestmaand.
- Straf hem niet als hij een ongelukje heeft gehad en blijf positief. Zeg bijvoorbeeld: 'Wat goed dat je het hebt geprobeerd.' . Maar je kunt ook iets zeggen als: 'We proberen het de volgende keer, op het potje.' Dit geeft dan duidelijk aan wat je een volgende keer graag wilt van je kindje.
- Levert de zindelijkheidstraining toch alleen maar strijd en negativiteit op? Laat het dan even rusten.
Lees hier verder over dé vijf stappen voor zindelijkheid vanuit een zindelijkheids-deskundige:
Heeft je kind z’n eerste verjaardag gevierd? Grote kans dat hij zindelijk kan worden.Klaar voor een luiervrije start? Go met zindelijkheidstraining.
www.oudersvannu.nl
Heel veel succes! En we zijn er voor je!