Peuter wil enkel poepen in luier

Hallo iedereen

Mijn dochter van 2 jaar en 9 maanden is al ruim 6 maanden perfect zindelijk het betreft plassen. Poepen is echter een heel ander verhaal!
Ze weet perfect wanneer ze moet poepen, maar wil dit enkel doen in haar luier en thuis.
Wanneer ze op school is of bij de grootouders houdt ze het gewoon op tot ze thuis is en wanneer ze thuis is vraagt ze onmiddelijk om een luier. Ze kan dus perfect aangeven wanneer ze moet poepen en wanneer ze klaar is maar wil dit enkel in haar luier doen.

We hebben al geprobeerd om haar te belonen wanneer ze op haar potje ontlasting doet maar niets helpt.. Beloningen, verhaaltjes lezen, liedjes zingen, luier open in het potje, met luier op het potje, wc-bril verkleiner met trapje, ... Niets kan haar overtuigen om op haar potje te gaan.

Wanneer je zelfs te veel vraagt of ze het echt niet wil proberen houdt ze gewoon op tot dagenlang! Een luier weigeren heeft ook geen zin want ze kan het perfect tot een week ophouden en heeft liever ontzettend veel buikpijn dan dat ze op het potje moet :(

Iemand die mij kan helpen met een gouden tip want ondertussen zijn we redelijk hopeloos aan het worden..
 
Er zijn ook slecifieke zindelijkheidsboekjes over poepen. Mag ik eens in je luier kijken? 
Ik heb ook wel eens over een poep-poli gehoord, maar ik weet niet of het daarvoor ernstig genoeg is. Ze is op een mooie leeftijd om al zindelijk te zijn, maar het heeft eigenlijk nog geen haast. Poeppoli is misschien echt voor kids van 6 jaar die in hun broek poepen of echt verstopt zitten... Maar dat weet ik niet zeker. Heb je het consultatiebureau al gevraagd? Ik weet dat veel mensen er een hekel aan hebben, maar ik krijg ook vaak goede tips.
Ons dochtertje kan het beste poepen als ze iets gaat staan op het opstapje voor de wc. Als ze in haar luier poept, doet ze dat ook staand. (Ze is net 2, soms geeft ze het op tijd aan, soms als het al gebeurd is). Misschien heeft het daarmee te maken?
 
 
Volgens mij hebben we dezelfde dochter :)
Mijn dochter gaf ook perfect aan wanneer ze moest poepen. Ze pakje zelf haar luier en deed hem aan om achter het schoenenkastje haar behoefte te doen. Vervolgens bracht ze mij de billendoekjes. Niet poepen op het kdv of waar dan ook. Alleen thuis. 
Dochter gaf aan dat ze pas op de wc ging poepen als ze 4 was en naar school ging. Ik kon op mijn kop staan, maar niets hielp. Tot 3 dagen voor haar 4e verjaardag. Ik zei het toch gaf ze aan. Dat klopte. 
Hetzelfde voor haar luier in de nacht. Ze vroeg mij pas waarom ze van mij een luier aan moet in bed. Toen ik aangaf dat dat helemaal niet hoefde heeft ze hem niet meer aangehad. 
Intrinsieke motivatie. Een moeder kan vanalles willen, maar soms werkt dat gewoon niet. 
 
Misschien het leuk maken met een boekje erover? Wij hadden het omgekeerde: dochter was met ruim 3 zindelijk, maar poepte al vanaf anderhalf op het potje, want een poepje in haar luier vond ze vreselijk.
 
Ik zie het vaker bij dreumesen/peuters. Realiseer je wel, ze is nog maar pas een half jaar zindelijk voor plassen. 
Volgens mij hebben mn vrienden van alles geprobeerd, en het enige wat hielp is tijd. Het kind ging pas poepen op het toilet tot die het zelf aangaf. 


 
 
Terug
Bovenaan