Peuter wil geen dutje meer

Hallo mama's en papa's,

Ik heb een peuter van 2,4 jaar.
Sinds de kerstvakantie wil hij niet elke dagen meer naar bed. Ik heb zelf die fout gemaakt. We hadden een verjaardag die vroeg begon en dus besloten aan te kijken. Het ging goed savonds moe en om half 7 naar bed gedaan. Hij slaapt als het kan altijd klokje rond.

Sinds die dag denkt hij ik kan lekker opblijven. Hij praat nog niet met 2 zinnen maar kan nu wel eens nee zeggen. Dus wanneer ik hem naar bed wil brengen om 1 uur, roept hij meteen NEEEE en loopt weg. Hij gaat dan ook vaak gewoon spelen of kijkt naar zijn favoriete serie( dan moet ik wel bij hem blijven zitten). Ik zie wel dat hij moe is. Wanneer ik hem wel naar bed doe blijft hij krijsen/huilen. Sinds de vakantie zijn wij gestopt met de speen. Na een week kon hij prima zonder. 2 dagen in de week peuterspeelzaal dan slaapt hij wel en kan tot 4 uur in bed blijven liggen. Savond ligt hij tussen 7 en 8 uur in bed. Slaapt dan pas tegen half 10.

Is dit gewoon peuter gedrag en moet ik hem gewoon naar bed brengen ook al zegt hij nee of moet ik accepteren dat hij op sommige dagen geen middagslaapje meer doet? En op welke leeftijd wilde jullie kind niet meer naar bed?

Het is best normaal dat het op den duur de ene dag minder hard nodig is dan de andere. Op de peuterspeelzaal gebeurt er veel meer, dus wordt hij lekker moe.

Op de andere dagen kan je misschien een rustig momentje inplannen. Rustig een filmpje kijken samen ofzo?

Het is best normaal dat het op den duur de ene dag minder hard nodig is dan de andere. Op de peuterspeelzaal gebeurt er veel meer, dus wordt hij lekker moe.

Op de andere dagen kan je misschien een rustig momentje inplannen. Rustig een filmpje kijken samen ofzo?

Ik kijk dan inderdaad een filmpje met hem. De eerste keer heb ik zelfs wat chips bij gepakt en samen gezellig op de bank gezeten. Maar ik wil niet dat hij straks niet meer wil slapen omdat het smiddags veel te gezellig is.

Terug
Bovenaan