Peuter wil niet delen met andere kinderen... extreem

<p>Hoi,</p><p>Ons meisje van 22 maanden heeft het nooit fijn gevonden als mensen (vooral kinderen) in haar aura komen, om het zo te zeggen.</p><p>Nu merk ik vooral dat ze helemaal overstuur raak zodra andere kinderen haar speelgoed (proberen te) pakken. Zelfs een kind wat alleen maar haar gietertje komt terugbrengen wordt getrakteerd op een flinke huilbui. </p><p>Ik zie andere kids van haar leeftijd juist heel erg contact/spelen opzoeken. Onze dame wilt liever van een afstand kijken. Ze vindt andere kinderen wel heel interessant, maar niet dichtbij en al helemaal niet samen spelend.</p><p>Ze kunnen op deze leeftijd ook niet samen spelen, dat weet ik. Maar ze speelt ook niet naast andere kinderen. Dan zijn ze te dichtbij of zitten aan haar/haar spullen waar ze overstuur van raakt.</p><p>Wie weet tips? Herkenning?</p><p> </p>
 
Herkenbaar hoor. Mijn zoontje van 2 heeft hetzelfde. Hij vindt andere kinderen leuk maar ze moeten niet te dichtbij komen. Met volwassenen heeft hij dat niet. Hij is gewoon een rustig timide jongetje en vindt de meeste kinderen volgens mij nogal intimiderend. Elk kind is anders, gewoon stimuleren om ook eens bij een ander kindje in de buurt te komen, bijvoorbeeld door er zelf een tijdje naast te blijven zitten, maar niet pushen. En uitleg geven wat het andere kindje doet, dan leren ze vanzelf dat het niet eng is, maar dat heeft wel tijd nodig. 
 
Herkenbaar. Mijn dochtertje van 25 maanden is graag onder de kindjes, maar speelt liever alleen. Ze gaat huilen of raakt in paniek wanneer een ander kindje snel op haar afkomt (inclusief haar broer, die kan uit enthousiaste haar nogal overweldigend benaderen). Echter, wanneer zij zelf het contact opzoekt, is er niets aan de hand. Baby's vindt ze vooral geweldig, die krijgen knuffels, speentjes, aaien, etc. Ze is ook erg bezitterig, "mij!". Wel vindt ze dat haar broer alles moet delen. 
Haar broer was op die leeftijd van het observerende soort. Alle kindjes op afstand bekijken. Af en toe ook wild spelen met kindjes, maar vooral op zijn voorwaarden. 
Het wordt vanzelf beter.
 
Hoi,
Herkenbaar. Wanneer er een kindje in de buurt komt zegt ze, nee kindjes, niet doen! Ze is ook 22 maanden.
Verder speelt ze heel graag met andere kindjes en doet ze niks gemeens of verkeerd. 
Volgens 'deskundigen' is dit heel normaal gedrag. Het is haar speelgoed, niet van andere kindjes. Je 'mag' eigenlijk niet boos worden maar het gewoon wat negeren. Dat lossen ze onderling wel op en hoort echt bij de leeftijd. Hoe meer wij het negeren, hoe eerder ze uit zichzelf deelt. We zeggen natuurlijk wel, samen spelen kan ook of delen met andere kindjes mag.
 
zo herkenbaar inderdaad. Mijn zoontje is 25 maanden en heeft dit helaas ook. Op het kdv hoor ik het ook weleens terug, maar daar vlijken heel veel kindjes dit te hebben, dus blijkbaar past het bij de leeftijd. Hier zijn we in de vakantie naar een indoorspeelhal geweest, leuk voor hem dachten we, nou we hebben allemaal maar de hele ochtend geroepen dat hij het speelgoed terug moest geven aan een kindje (want hij pakt ook iets af waar hij graag mee wilt spelen), dat hij niet boos moet worden als andere kindjes mee komen spelen. Ik was er na een uur helemaal klaar mee haha. Ik verbaas me af en toe hoe leuk andere kindjes van zijn leeftijd wel leuk met andere kunnen spelen, maar het valt me wel op dat die vaak broertjes of zusjes hebben. Ik ga er vanuit dat het er maar gewoon bij hoort en we stimuleren het wel zoveel mogelijk door naar de speeltuin bij ons te gaan en gewoon aan te geven dat het leuk is om met de andere kindjes te spelen. Soms loopt hij dan toch ineens naar iemand toe en geeft bijv zijn schepje en soms is het alleen maar ‘mijn’ ‘mijn’ haha
 
Maak je je zelf ergens zorgen over? 


Ik lees geen rare dingen hoor, je ziet ook, een hoop herkenning hier. Alle kindjes zijn anders, sommigen maakt het niks uit wie er om ze heen zit, anderen kijken meer de kat uit de boom en houden van wat meer afstand. 
 
Terug
Bovenaan