Peuter wil niet slapen

<p>Hee allemaal,</p><p>Ik zit met een probleem. Onze zoon van 2 wil niet meer in zijn kamer slapen. We moeten momenteel wachten totdat hij beneden in slaap valt, voordat we hem in bed kunnen leggen. Dat is dus echt laat in de avond, meestal tegen half 12? hij lag eerder in het ledikantje, maar toen het slapen slechter werd, gooide hij zichzelf eruit, waardoor we nu (samen met hem) een peuterbedje op zijn kamer hebben gezet. Ik zit momenteel echt met mijn handen in het haar. Het lijkt soms alsof hij angstig is, maar waarvoor kom ik niet achter. Bij de opvang slaapt hij tussen de middag wel gewoon zonder moeite (deze al ingekort, anders werd het nachtwerk) </p><p>Heeft iemand tips wat we hiermee kunnen doen? We hebben al nachtlampjes etc. Geprobeert en blijven terug leggen, maar dan wordt ie zo paniekerig/angstig.</p>
 
klinkt als gewenning, als je er vanaf wil moet je hem dus leren om zelfstandig in slaap te vallen. 
Een effectieve methode voor deze leeftijd is de waiting approach (gecontroleerd huilen), moet je maar eens googelen voor de exacte 'spelregels'. Is een aantal avonden doorbikkelen, maar als je vol houdt ben je er wel vanaf!
Wij hebben het gehad met onze dochter van bijna 1,5 die alleen weer in slaap kon vallen na een fles melk, hierdoor ging ze meer plassen en werd weer wakker door natte luiers.. op een gegeven moment zaten we 4x per nacht met een volle luier en vervolgens met haar op schoot een fles te geven.. waiting approach toegepast, 1 heftige avond/nacht gehad, 2e nacht ging al beter en 3e nacht sliep ze door.. 
Er zijn ook andere methodes, als je googled op 'slaaptraining' kun je ze vinden. 
 
Wij hebben het ook gehad toen onze jongste 2 jaar was wilde alleen beneden op de bank in slaap vallen en ging dan pas rond 22.00u naar bed omdat ze in haar eigen bed krijste tot overgeven toe.
Wij hebben toen een man gehad die deed therapie voor slapen bij kleine kinderen kregen toen de opdracht wakker in bed leggen 5 minuten laten huilen er naar toe gaan terug leggen weer 5 minuten wachten weer terug steeds terug leggen zonder iets te zeggen.het is wel heel moeilijk hoor eerste avonden hield ze het zo twee uur vol en dan elke keer weer terug naar boven lopen.
Na een paar avonden werdt het steeds korter.en viel ze eeder is slaap toen tijdje gelden weer zo periode gehad oen het traphekje weg ging stond ze weer continu beneden weer toegepast nu is ze 4 en geen problemen meer met slapen.
 
Jaa, wij hebben dat in het begin geprobeert, maar toen begon hij idd ook over te geven en later zichzelf uit het ledikant te gooien. Maar ik denk dat we dat dan idd nog keer moeten gaan proberen. Is het dan denk je verstandig om peuterbed aan te houden of ledikant terug te plaatsen? Aangezien hij nu dus nog nooit zelf in slaap gevallen is in een peuterbed. En hier uit komt. (Opvang slaapt hij ook sinds kort niet meer in ledikantje)
 
wat Cvdpluijm omschrijft is precies de waiting approach methode :) zaak is wel dat je echt vol houdt anders is het erg verwarrend voor je kindje en begin je dus elke keer weer opnieuw. 
Zoek echt even op hoe je de methode precies toepast (aantal minuten laten huilen, hoe troosten, etc.). wat ook belangrijk is, is om zelfvertrouwen uit te stralen naar je kindje op het moment dat je deze methode toepast, als je zelf onzeker of angstig bent voelt je kindje dat. 
als hij uit het ledikant klimt zou ik vooral het peuterbed laten staan om gevaarlijke situaties te voorkomen.   
 
Kan hij al een beetje praten? Misschien is hij ergens bang voor op de kamer en kan je dat weghalen?

En anders de methode wat de anderen zeggen
 
Hij kan helaas nog niet goed aangeven.
Ook door blijven gaan als hij alles bij elkaar gilt en krijst? En de hele kamer verbouwt?? momenteel gooit hij namelijk het hoeslaken en alles van bed en het matras er echteraan..?
 
Terug
Bovenaan