Peuterbed, samen met jonger zusje op 1 kamer

Hallo iedereen, ik denk erover om binnen een paar maanden onze zoon in een peuterbed te laten slapen .. nu slaapt hij samen met zijn 1,5 jaar oude zusje nog op 1 kamer. Het lijkt mij misschien gevaarlijk omdat hij dan uit zijn bed kan en misschien met haar in de weer gaat? Ik weet niet of dat gegrond is of dat ik mij teveel zorgen maak. Toch lijkt mij dat een 2.6 jarige niet precies snapt wat wel en niet kan. Daarbij moet ik zeggen dat zijn zusje ook minder weerbaar is omdat ze motorisch een ontwikkelingsachterstand heeft. Ik ben dus benieuwd naar ervaring met samen op 1 kamer slapen met een jaar leeftijd ertussen en ervaringen en/of tips!
 
Mijn dochters slapen samen op 1 kamer, nu al 2 jaar. Ze zijn nu 2.5 en ruim 4.

Toen de 2e geboren was, lag ze de eerste 6 maanden op onze kamer erbij. Daarna samen met haar zus (die was toen 2 jaar en 4 maanden)
Vanaf begin slaapt de oudste al in peuterbed en de jongste in ledikant. Nu nog steeds. Binnenkort krijgen ze een stapelbed.

Het gaat eigenlijk vanaf begin heel goed. De oudste gaat nooit haar bed uit om bij de jongste te kijken ofzo. Ze kletsen wel samen, maar trekken elkaar bijvoorbeeld niet uit bed. Nu is m'n oudste wel braaf hoor, ze komt sowieso nooit zelf haar bed uit, alleen als ze moet plassen. Verder blijft ze netjes liggen tot de wekker om 6.40 af gaat.
Dus het verschilt denk ik ook wel hoe je kind is, maar ik zou niet perse problemen zien, zeker niet als ze nu al gewend zijn om op 1 kamer te slapen!
 
Ik heb geen ervaring met samen slapende kindjes, maar ik ben wel benieuwd waar je precies bang voor bent? Ze slaapt nog in een ledikant neem ik aan? Wat zou er dan kunnen gebeuren?
Misschien is een babyfoon met camera een idee? Zodat je het ziet zodra hij uit bed komt?
 
Toen mijn zoons naar een 1 persoonsbed gingen (de peuterbedden sla ik hier over) bleven ze ondanks dat ze er zelf uit kunnen gewoon liggen. Mijn oudste is inmiddels 5, en komt er ‘s nachts alleen uit om te plassen. Zodra hij ziet dat het licht is gaat hij wel in zijn kamer spelen. De jongste ligt vanaf 2,5 jaar in een groot bed. En gaat er echt niet zelf uit (hij kan dit natuurlijk wel.) Hij wacht tot wij, of zijn broer hem uit bed komen halen. Zelfs als ‘s nachts zijn knuffel uit bed valt gaat hij huilen, en moeten wij zijn knuffel terug geven (gelukkig gebeurt dit bijna nooit) Zoontjes van vriendinnen bleven ook zeker in de beginperiode keurig in bed liggen. Dus misschien maak je je zorgen om niets.
 
Bedankt voor jullie berichtjes, ik ben blij met deze positieve en luchtige verhalen. Ik ben gewoon een beetje bezorgt omdat ik bang ben dat hij dan met haar wil spelen of dingen in haar bed gooit ofzo. Zal vast in de praktijk wel meevallen. Nu slapen ze natuurlijk ook al samen maar heeft hij een begrenzing van zijn eigen ledikant. Ik ga het gewoon proberen. Bedankt.
 
Terug
Bovenaan