Peuterpuberteit? wie tips?

Beste allemaal,
wie heeft nog tips of zien wij iets over het hoofd? Onze zoon, bijna 3,5jaar is een energieke jongen, altijd rennen, energie voor tien. dat is soms al lastig maar het probleem zit hem in zijn gedrag. hij kan heel lief zijn, wil graag helpen/klusjes doen,maar ook brutaal erg vervelend, bij straf geven napraten, grenzen zoeken, erg druk.etc. We straffen, belonen goed gedrag etc etc. nu krijg ik keer op keer ook te horen op het kinderdagverblijf dat hij de andere kinderen meetrekt in zijn gedrag, pest, druk..jullie begrijpen niet leuk om te horen.
hebben jullie tips? We proberen altijd rustig te blijven,maar soms ook erg frustrerend en dan merkt hij heus wel dat ik geïrriteerd ben.
wie weet hebben jullie nog een tip.
Alvast bedankt voor het meedenken.
 
heel herkenbaar, ik heb een dochter van 3 en een zoon van 2 die nu beiden aan het puberen zijn. Ik kan je alleen maar zeggen dat consequent zijn en duidelijk zijn erg goed helpt. het gaat helaas alleen niet direct zoals je zou willen. ik ben echt wel een paar weken bezig geweest hoor en uiteraard gaat het natuurlijk af en toe nog wel eens mis.

hij mag best wel zien dat je boos wordt hoor. als je dit ook consequent doet. ik zeg dat ik verdrietig wordt als ze zo stout tegen me doen en dan zie je gelijk dat de gezichtjes vertrekken. dat vinden ze namelijk niet leuk.

Daarnaast doe ik ook net als Marijke24 een vast moment inplannen om uit te razen. gelukkig hebben wij een hele drukke hond die veel moet rennen en de kids rennen dan graag met hem mee. uitgeteld komen ze thuis en liggen dan met zijn drieën languit op de bank.

elk kind is verschillend dus je kan onze methoden proberen, maar het werkt natuurlijk niet voor elk kind.

veel sterkte in ieder geval

http://kiddoos.wordpress.com/
 
ook hier herken ik dat heel goed, echter weet ik soms echt niet hoe ik nu moet reageren op hem....mijn zoontje is 3.5 jaar en hebt een sterk eigen willetje en een behoorlijk grote mond met inderdaad napraten, weigeren van klusjes/opdrachten, gewoon echt niet luisteren als ik iets 6 x vraag dan doet hij het soms nog niet, met als gevolg een discussie met een peuter van 3,5 die niet ophoudt tenzij ik ff wegloop en stoom afblaas.

Echter lijkt mij dit niet echt de goede oplossing en ben ik er best vaak verdrietig over! nu zijn er ook wel een hoop dingen gebeurd in zijn leventje waar ik zijn gedrag dan misschien aan kan linken ( scheiding papa/mama, overlijden tante (mijn zus) , om de week 400 km afreizen van mama naar papa en terug, 2 x verhuisd in 1 jaar, en er is een broertje of zusje op komst die we in december verwachten, dus al met al kan ik best begrijpen dat het voor mijn mannetje soms teveel kan zijn.

consequent is nou niet mijn sterkste punt al probeer ik het wel uiteraard.



welke moeder heeft tips voor mij zodat het weer wat dragelijker wordt en het leuker is tussen mij en mijn zoontje?





groetjes melanka
 
Speel in op wat hij leuk vindt bijv. Cars, bumba of iets anders. Mss vindt hij het leuk om je mee te helpen met koken of samen bakken.  Gebruik dit als beloning die hij kan verdienen bij goed gedrag. Of hanteer een stickersysteem. Bij zoveel stickers krijgt hij een bepaalde beloning. Voor het naar bed gaan kun je daar dan samen over praten of de sticker wel/noet verdiend is voor die dag. Maak van tevoren wel duidelijk  welk gedrag je van hem verwacht en herhaal dit ook iedere dag samen met hem. Wat moet je doen om die beloning te verdienen? Herinner hem daar door de dag ook aan als het neigt mis te gaan. Hopelijk  heb je er iets aan! Succes!
 
Mijn zoontje is nu ook aan het puberen en omdat hij een achterstand in spraak heeft is dat best lastig. Voor hem maar ook echt voor mijn moedergevoel ga ik bij het bed ritueel na het boekje lezen even lekker met hem in bed liggen. Hij klampt zich dan heerlijk aan me vast en we zeggen beiden 'ik hou van jou'. Hoe moeilijk een dag dan ook geweest is je sluit het iig even lekker rustig knuffelend met je kleintje af en ik merk dat mijn zoontje er ook echt baat bij heeft en overdag is het vooral consequent zijn en soms het gedrag negeren als mijn zoontje in de tuin stout aan het doen is dan lokt hij reactie bij me uit als ik hem negeer stopt ie uiteindelijk want hij krijgt niet de gehoopte (negatieve) aandacht die hij zocht.
 
Terug
Bovenaan