peuterpuberteit?

Hoi hoi,
Nou, onze zoon is aan het peuterpuberen! Nee, nee, en nog eens nee!
Dat vind ik nog niet eens zo erg, maar hij slaat en sinds kort geeft hij ook kopstoten!
Zomaar, zit je leuk tegen 'm te kletsen ofzo krijg je ineens een kopstoot of een klap in je gezicht!
Een tijdje terug  kneep hij mij in mijn arm, ik heb hem direct terug geknepen waarop hij verschrikt keek en au zei, daarna heeft hij dit niet meer gedaan.
Maar terugslaan dat  doe ik natuurlijk niet! Dus.......
Komt jullie dit bekend voor? En hoe leer je dit het beste af?
Tips zijn meer dan welkom!
Groetjes, Nicole (inmiddels 30 weken zwanger van de tweede)
 
Hoi Nicole,

Ik weet niet hoe oud jouw zoontje is, maar mijn dochters zet ik vanaf dat ze een jaar of 3 waren op de gang. Ik heb het daarvoor ook wel geprobeerd, maar dat maakte toen totaal nog geen indruk op ze.
Ze zeggen altijd: zoveel minuten op de gang als dat ze oud zijn. Dus drie jaar is drie minuten op de gang. Als hij er zelf van af komt, zonder veel te zeggen terug zetten. Na afloop herhalen waarom hij op de gang moest en dat slaan niet lief is. Sorry voor het slaan laten zeggen en daarna een kus geven dat het weer goed is. Zo probeer ik het te doen. De ene keer met meer succes dan de andere keer.
Van mijn dochters weet ik dat terugslaan, bijten, knijpen niet veel helpt. Ik heb het zelf nooit gedaan, maar ze doen het namelijk bij elkaar. Ze voelden hoeveel pijn het deed als de ander het deed, maar ze deden het vrolijk terug (regelmatig stonden de blauwe plekken van de tandafdrukken in hun armen....). Begrijpen ze blijkbaar nog niet.
Hou er rekening mee dat hij het extra moeilijk kan gaan krijgen als jij bevallen bent. (hadden mijn dochters in ieder geval) Probeer er alvast over na te denken hoe je hem ook aandacht geeft in de periode na de bevalling.

Succes!
Groetjes,
Marianne
 
Hoi,
Mijn zoontje wordt deze maand 20 maanden. Nog niet echt de leeftijd om
alles al goed te begrijpen dus....
Op de gang zetten kan ik proberen, maar heb het idee dat hij de gang wel interessant vindt.
Groetjes, Nicole
 
Hoi

Wij hebben een zoontje van 21 maanden. Hij begint nu ook aardig ondeugend te worden. Als hij zijn zin niet krijgt dan zet hij het op een huilen. Ook proberen te slaan, af en toe tijdens het stoeien slaat hij (niet hard) je wel eens in het gezicht. Ik tik hem dan wel iets op zijn neus terug. Hij moet toch voelen dat dat niet leuk is. Hetzelfde met knijpen, dan voelen ze ook wat ze bij jouw doen.
Inmiddels heeft hij ook kennis gemaakt met de onderste trede van de trap. En dat vind hij niet echt leuk. Bij ons in de gang bij de trap is verder niets te zien, dus is er niks aan als je daar voor straf moet zitten.
Hij heeft er nu een enkele keer gezeten en bleef tot onze verbazing nog zitten ook. Als we hem weer in de kamer lieten luisterde hij wel. Het werkt bij hem al goed.
Onze oudste zat op deze leeftijd nog niet op de trap, maar bij haar was het ook niet nodig. Maar we hebben al in de gaten dat dat kleine ventje een ander karakter heeft!!!!
Af en toe moeten we er stiekum wel om lachen, wat hij allemaal voor streken krijgt.

Groeten Manon
 
P.S.:

onze zoon is in zijn ontwikkeling erg snel. (lopen enz.) We zijn soms ook erg verbaasd dat hij al erg veel begrijpt. Hij praat ook al redelijk wat. Begint nu ook met zinnetjes. En je hoort hem soms woordjes van liedjes zingen, die zijn zus vaak zingt.
Hiermee wil ik alleen zeggen dat niet elk kind al met 21 maanden zoveel begrijpt dat je hem kunt "straffen". Maar bij ons begrijpt hij het maar al te goed.

Succes! Groeten Manon
 
Hoi Nicole,

Mijn zoontje van 1,5 heeft pas geleden voor de 1e keer een driftbui gehad.
Dagen daarvoor sloeg hij mij al een paar keer in het gezicht toen heb ik hem daarop aangesproken en begon ie hard te lachen, hij heeft toen wel een tikje op zijn vingers gekregen, wat ik eingelijk niet wil doen maarja het andere werkt allemaal niet.
Na die driftbui heeft ie met zijn hoofdje een beetje onder de kraan gezeten en dat werkt erg goed sinds dien hoefde het niet meer.
Als ie weer na een aantal waarschuwingen niet veranderd zeg ik gewoon :( zal ik de kraan openzetten) en dan doet ie gelijk lief en loopt ie weg met  zijn hoofd naar beneden.

Hij weet het dus al wel.
Hij is best bijdehand. Als ie wat ouder is ga ik hem ook op de gang doen als ie stout is hij is denk ik nog te jong om het te begrijpen.

Groetjes sandra mama van niels  
 
hai,
idd je kindje corrigeren door te zeggen .dat mag niet!
en hem even apart zetten bv in de hoek of gang.
ligt aan hoe oud je kindje is.
en na een minuut ofzo je kindje uit de hoek halen en zeggen wat het fout gedaan heeft en het weer goed maken.
dit blijven herhalen...
ook als je niet thuis bent...
bij ons werkte dit heel goed.
xx
 
Hoi hoi

Ik heb een zoon van een jaar en als hij echt vervelend is en niet wil luisteren, dan zet ik hem in de kinderstoel met zijn gezicht naar de muur. Vindt hij helemaal niet leuk!!
Dit doe ik maar even, want zoveel begrijpt hij niet, maar toch.
Bij mijn dochter zijn we ook vroeg begonnen met straffen. Zij werd op de gang gezet en was daar steeds van onder de indruk.
Maar als we Tom op de gang zetten, dan vindt hij dat juist leuk. Dus heb ik voor hem een alternatief bedacht.

Als een kind maar het idee heeft dat het niet mag wat hij doet en dat daar een consequentie bij hoort,leert hij of zij het vanzelf.
Zal niet meteen gaan, maar volgens mij kanje er niet vroeg genoeg mee beginnen.

Groetjes Ria
 
Terug
Bovenaan