peuterpubertijd

Na aanleiding van het spelletje van Rebbie hier mijn verhaaltje over de peuterpubertijd. Ik hoop dat jullie wat tips hebben hoe met hem om te kunnen gaan.

Onze zoon slaapt slecht. 's nachts gaat het goed, maar iedere morgen is hij om 5.30 wakker. Gaat dan heel hard huilen in bed. Slaapt daarna met geen mogelijkheid meer. We willen hem absoluut niet in ons bed hebben omdat hij daar ook gaat klieren....

De maaltijden zijn een ramp. Hij laat steeds boeren en heeft daar de grootste schik om. Vervolgens spuugt ie al zijn eten weer uit. Hij neemt een hap. Kauwt erop en spuugt het weer terug in zijn bord.... aargh

En ook bijt hij, trekt aan haren en gilt als hij zijn zin niet krijgt. We weten echt niet hoe we hem moeten corrigeren hierin. Hij luistert niet naar het geen we te vertellen hebben en straf (bijv. op trap zitten) doet hem niets, Hij gaat dan door met gillen (echt heel hard) of hij komt gewoon weer binnen. terug zetten heeft geen zin want hij houd het lang vol....

WIE HEEFT TIPS VOOR DE OMGANG MET DEZE PUBER?????

Groetjes
Go

Hoihoi,

jee wat ontzettend moeilijk voor jullie. Ik kan mij zo goed voorstellen dat je met je handen in het haar zit en dat je dit niet weet aan te pakken.

Ik weet het ook niet. Geen tips dus om uit te proberen helaas....

Eerlijker kan ik niet zijn. Mijn eerste gedachte is om voordat het uit de hand loopt, je geduld verliest of dat hij het thuis helemaal voor het zeggen krijgt met dit gedrag, toch hulp vragen aan mensen die hier voor geleerd hebben.

Misschien gaat dat je te ver en of vind je dat snel gezegd, dat kan ik snappen...

Ik zou naar het cb gaan, het gedrag vertellen waar ik moeite mee heb en vragen hoe ik daar het beste mee om kan gaan. Als het goed is komt ze met tips en wellicht het adres van een orthopedagoog.
Ik ben zelf aan het lezen op de site www.positiefopvoeden.nl en http://www.triplep-nederland.nl/  . Maar dat is wel beroepsmatig maar wel heel interessant, ook voor ouders.

Wij hebben best wat moeite gehad met het temperamentvolle karakter van onze 4-jarige dochter. Op het moment dat we zeiden dat de maat vol was zwakte het gedrag af, kennelijk brachten we ons gevoel over op haar, onbewust dan.

Als je een goed cb hebt zullen ze je ook goed helpen, heb je geen goede ervaring daar ga dan naar je huisarts, die "moet" je ook helpen en evt. een doorverwijzing geven.

Ben benieuwd wat je gaat doen en hoe het gaat.

veel sterkte

groet Renske mv Isa en Meike

Ff kort (ben erg moe):

Het CB of de Thuiszorg heeft een cursus "Peuter in zicht". Hier was er ook al eens iemand heen geweest met goede ervaringen.

Succes met je peuterpuber!

Ellen   mv Julian

quote: go1 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('17-09-2008 19:54:23'));

Na aanleiding van het spelletje van Rebbie hier mijn verhaaltje over de peuterpubertijd. Ik hoop dat jullie wat tips hebben hoe met hem om te kunnen gaan.

Onze zoon slaapt slecht. 's nachts gaat het goed, maar iedere morgen is hij om 5.30 wakker. Gaat dan heel hard huilen in bed. Slaapt daarna met geen mogelijkheid meer. We willen hem absoluut niet in ons bed hebben omdat hij daar ook gaat klieren....

De maaltijden zijn een ramp. Hij laat steeds boeren en heeft daar de grootste schik om. Vervolgens spuugt ie al zijn eten weer uit. Hij neemt een hap. Kauwt erop en spuugt het weer terug in zijn bord.... aargh

En ook bijt hij, trekt aan haren en gilt als hij zijn zin niet krijgt. We weten echt niet hoe we hem moeten corrigeren hierin. Hij luistert niet naar het geen we te vertellen hebben en straf (bijv. op trap zitten) doet hem niets, Hij gaat dan door met gillen (echt heel hard) of hij komt gewoon weer binnen. terug zetten heeft geen zin want hij houd het lang vol....

WIE HEEFT TIPS VOOR DE OMGANG MET DEZE PUBER?????

Groetjes
Go

Zo heb even je verhaal gecopiërd kan ik even terug lezen tijdens het tikken.

Ik denk dat het vol houden en vol houden wordt.
Niet luisteren is op de mat in de gang, komt hij terug dan zet je hem zonder enig woord of enige blik terug op de mat.

Qua slapen, naar hem toe, hem neerleggen en zeggen dat het nog vroeg is en hij moet slapen. Dit ook continu herhalen.
Als hij nu een paar minuten stil is, al zijn het maar 2 minuten.. Hem prijzen en overladen met complimenten.

Positief gedrag super belonen werkt beter als continu het negatieve gedrag afstraffen en het positieve achterwege laten.

Het eten zou ik iedere keer weer het uitgespuugde hapje terug in zn mond stoppen.
Na een aantal maal herhalen of als hij er een spelletje van maakt, naar de gang sturen.

Ik denk dat je de komende weken erg consequent moet zijn.
Ze begrijpen veel meer dan dat wij als ouders inschatten.

Zo zat Yoëll gister aan de tafel en we gingen eten,
hij wilde kaas op brood. Ik weet dat hij dat niet graag eet op brood dus vroeg hem een paar keer, weet je het zeker? Of wil je liever worst en de kaas los?
Nee meneer wilde kaas.Zo gezegd zo gedaan een boterham kaas voor meneer.
Ik smeer mn brood en beleg het met worst, wat denk je.....
'Mama Jel ook worst" Dus ik zeg, da kan niet jij koos kaas en mama heeft het wel 4x gevraagd. hij keek me beteuterd aan en zegt, wil ook worst.
Dus ik zeg je hebt kaas dat kan niet.
Mama kaas leegkiepen zegt hij. Kaas leegkiepen prullebak en worst op doen.

Zo slim zijn ze dus om te begrijpen dat je het een eraf kan doen voor het ander

Terug
Bovenaan