Peuterspeelzaal

<p>Mijn dochter wordt dit jaar 2 en ben me aan het oriënteren op de peuterspeelzaal. Ze gaat ook naar een kinderdag verblijf. De peuterspeelzaal betreft een ochtend in de week. Op mijn vrije dag dus qua opvang is het niet nodig, toch lijkt het mij leuk voor haar. We wonen in een klein dorp, de peuterspeelzaal zit naast de basisschool en dat lijkt mij een groot voordeel.</p><p>Ik ben benieuwd naar ervaringen van moeders met kindjes op de peuterspeelzaal. Ik weet nog niet of ik haar meteen met 2 jaar en 3 mnd al laat gaan, of wellicht vanaf 3. Als dat een optie is.</p>
 
Waarom wil je peuterspeelzaal EN kdv?
Op het kinderdagverblijf leert ze toch al een hoop, samen spelen, eten met andere kindjes..
Ik zou haar eerder een ochtend exta naar het KdV brengen dan naar nog een locatie waar ook weer alles nieuw is. Volgens mij is het wat dat betreft ook niet heel anders dan KDV
 
Ik zou haar idd ook niet naar 2 locaties brengen. Of doe je het puur om haar te laten wennen aan “school”? Dan zou ik het zeker pas vanaf 3 jaar doen. En kan ze dan haar volledig aantal uur over? Zodat je het kdv kan laten vallen?
 
Mijn dochter gaat 1 dag naar de gastouder en daarnaast 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal. Bij de gastouder is maar 1 ander leeftijdsgenootje,dus ik vind de peuterspeelzaal wél heel leerzaam en belangrijk. En ze vindt het heeeeel leuk!! Ik deed haar met 2 jaar 1 ochtend naar de peuterspeelzaal, vanaf 3 jaar 2 ochtenden. Ik vond het anders teveel voor haar, toen ze nog maar 2 was..

Hoeveel dagen gaat je kindje naar het kdv? En doen ze daar ook veel activiteiten met peuters of hebben ze een peutergroep, of niet?

Ik ben groot voorstander van de peuterspeelzaal, maar zelf werk ik op een kinderdagverblijf en ik zou de meerwaarde van peuterspeelzaal ook niet perse zien als mijn kind al naar een kinderdagverblijf ging.

Omdat ze op het kinderdagverblijf wel veel leeftijdsgenoten hebben en we bieden erg veel voorschoolse activiteiten aan voor kindjes van 2-4. We gaan elke dag in de kring. Dus dat alles is eigenlijk ook al peuterspeelzaal ;)

Breng je je kindje maar 1 dag naar het kinderdagverblijf? Dan is een ochtendje peuterspeelzaal erbij misschien wel leuk ja, maar als ze al 2/3 dagen naar het kinderdagverblijf gaat, is het al snel veel hoor.

Voor mezelf vind ik een ochtendje peuterspeelzaal wel heel lekker. Even 1 ochtendje zonder kind thuis, heerlijk ;)
 
Mijn dochter ging ook naar het kdv (1dag) en naar peuterspeelzaal (1 ochtend). Beiden van dezelfde organisatie waardoor het voor haar allemaal heel herkenbaar was. Ik vond die ochtend zelf weinig toevoegen, ze leerde op het kdv meer dan op de peuterspeelzaal. Ze vond het zelf erg leuk, dus om die reden is ze er op gebleven. 
 
Hoi hoi,
Ons zoontje van twee gaat in maart starten op de peuterspeelzaal. Hij gaat twee dagen naar het kdv en is 1 dag bij m'n schoonouders. Ik ben heel blij dat ze oppassen en zo'n goede band met hem hebben hierdoor. Het zijn een goede en lieve opa en oma. Maar... hij kent ondertussen alle afleveringen van Bing uit z'n hoofd. En Juf Roos. En alles van Baby tv. Dus die ochtend gaat hij straks naar de peuterspeelzaal. We zijn er wezen kijken en hij vond het fantastisch, dus ik denk dat het goed zal zijn voor z'n ontwikkeling. De peuterspeelzaal zit twee straten bij m'n schoonouders vandaan, dus zij of m'n vriend kunnen hem ook zo ophalen. Kdv is verder weg, dus vandaar dat hij naar de peuterspeelzaal gaat en niet nog een ochtend kdv. En vindt hij het niet leuk, dan stoppen we er gewoon weer mee. 
 
Ik ben superblij met onze kdv. Onze peuter is heel blij daar en sommige dingen leerde hij daar sneller, omdat hij thuis gemakzuchtig is. We krijgen ook veel informatie en lezingen aangeboden. Vriendinnen van me die hun kind naar een ander kdv brengen of peuterspeelzaal herkennen dat niet en vragen soms of ik wat info kan doorsturen. 


Enige nadeel is dat onze kdv vlakbij werk is en niet in onze woonplaats. Dus ook geen vriendjes (en ouders) uit de buurt. Met 3,5 jaar overweeg ik om hem naar de peuterspeelzaal te brengen als dat in zijn nieuwe school is. 
 
Terug
Bovenaan