Peuterspeelzaal

Hoi allemaal!

Ik was eens benieuwd of er iemand is die tips, ervaringen of advies kan geven over het volgende:

Vanaf volgend jaar april is ons dochtertje 2 jr en 4 mnd, ze mag dan dus naar de peuterspeelzaal. Nu is april ook net de maand dan haar broertje of zusje geboren gaat worden
Nu lijkt het mij niet verstandig om haar dan meteen naar de peuterspeelzaal te laten gaan. Dit, omdat een geboorte en een kindje erbij, toch al een flinke indruk maken op peuters. En naar de speelzaal is ook heel spannend en nieuw.

Of zou ze wel gewoon kunnen gaan? Ze is er dan zeker aan toe om te spelen met andere kinderen.
Of zou ik wat maandjes moeten wachten, tot ze thuis een beetje aan de situatie is
gewend? Ik kan me voorstellen dat een kindje van 2 denkt dat ze wordt ingeruild ofzoiets. En dat wil ik haar ook niet aandoen.
En misschien maakt het ook helemaal niet uit.

Heeft iemand hier ervaring mee? Tips en adviezen zijn van harte welkom!

Tot schrijfs!
Groetjes Patricia

Hoihoi,

Mag ik hier ook nog even op reageren (het lijkt wel een hotline). Bij ons is het zo dat kindjes vanaf 2 jaar mogen komen op de psz. Misschien kun je vragen of ze een maandje eerder mag, zodat ze gewend is tegen de tijd dat haar brusje komt.
Vergis je niet hoor, kindjes wennen snel aan een andere omgeving, zeker als ze er ongestoord met andere kindjes mogen spelen. Je kan haar echt een grote meid laten voelen door toch te starten met de psz. Bij ons neefje merkte ik, dat hij er echt aan toe is.
Ik begrijp dat je dochter nu nog niet op iets van een kdv zit?

Groetjes, Dee

hoi

Nou als ik me er ook tegenaan mag bemoeien......
Ik zou er geen groot probleem van maken hoor..Misschien dat je met de manier van haar er opvoor bereiden, niet de koppeling moet maken naar de baby. dus niet : straks als de baby er is ga jij naar een speelzaal.
Maar meer van : je bent een grote meid...jij mag al gaan spelen met andere kindertjes...
En geloof me..hoe moeilijker jij erover doe..hoe moeilijker je kind erover doet...
Ze zijn echt flexibel hoor...
Tis inderdaad een goeie tip om te kijken of je een maand (of 2 ) eerder kan beginnen...Maar ik denk dat het probleem niet zo groot is hoor...Ze zal het hartstikke leuk vinden dat spelen op de speelzaal...

gr molly

heey,

elmar word in dec 2,5. hij gaat vanaf januari naar de psz. ben begin april uitgeteld dus dan is hij ondertussen al lekker gewend daar.
wij hebben vorig jaar al voor jan2009 gekozen omdat je in dec met de sint en kerst zit. als dan alles nieuw is komt die sint ook nog eens voorbij.

ik zelf zou elmar niet rond april naar de psz doen. dan had ik gevraagd of het een maand eerder kan. kinderen zijn over het algemeen heel makkelijk daarin maar die van jou zal het net maar niet zijn. kan toch? dan zit jij ermee. ik weet van elmar dat als ik hem rond de geboorte erheen zou doen dat voor de nodige problemen zou kunnen zorgen.

succes met je keuze....

gr. mama van elmar

Heej meiden!

Bedankt voor jullie reacties!
Ik geloof dat ik toch maar ga vragen of ons dochtertje 1 of 2 maand eerder mag beginnen bij de speelzaal.
Bij ons is het zo dat kindjes vanaf 2 jr en 4mnd mogen komen. Best laat...
Ze is er dan echt aan toe hoor.
En om haar langer te laten wachten vind ik eigenlijk ook jammer. Eerst maar eens horen wat er überhaubt mogelijk is.
Ons dochtertje gaat inderdaad niet naar een kdv ofzo, omdat ik thuismoeder ben tot nu toe. Dus contacten met andere kinderen zijn zeer welkom voor haar. Ik hoop zo dat het eerder kan! Zal er 1 dezer dagen eens achteraan bellen. Ik laat het jullie weten.

Groetjes Patricia 12+3

Terug
Bovenaan