Peuterspeelzaal

Hi,

Ons kindje zit drie dagen in de week op het KDV. Dat gaat echt supergoed... hij rent naar binnen, is altijd blij en zit vol verhalen als hij thuis komt.

Nu gaat hij ook nog 1 ochtend in de week naar de psz (hij is bijna 3) omdat wij dat een mooie overgang vonden naar de basisschool... daar gaan ze op 5 dagen in de week naar school.

Maar nu is hij twee keer geweest en bij het wegbrengen is dat alleen maar huilen. En echt verdrietig huilen. Hij kan huilen als hij boos is, hij kan huilen als hij gefrustreerd is of zijn zin niet krijgt, maar dat ziet er anders uit. Hij was vanmorgen weer echt verdrietig.

Mijn moederhart is nu gebroken. Ik voel me daar op de psz ook niet thuis. zou hij dat voelen? Een kind huilend achter laten is echt een ramp, omdat je weet dat hij op het kdv zo goed doet! En het kdv "moet" omdat ik moet werken, de psz is vrijwillig. We krijgen nog een baby en het leek me leuk met haar ook wat tijd alleen te hebben, maar nu twijfel ik dus.

Op het kdv hebben we ook een tijdje gehad dat hij moest huilen, tot die ene juf weg ging. Toen was het over. Onze zoon is erg gevoelig voor indrukken en die juf vond hij dus echt niet leuk. Als hij nu over het kdv praat en de juffen, dan glimt hij helemaal. Ze zijn alle drie heel anders en alle drie hebben ze hun eigen capaciteiten, maar hij vind ze allemaal even lief!

Wat nu? Nog een paar weken een huilend kind weg brengen of er mee stoppen?

Gr. Tamara.
 
Hoi,
Het feit dat jij je er niet prettig voelt is al helemaal fout, dat je kind dat voelt lijkt me waarschijnlijk en misschien vind hij het zelf ook niet leuk daar, is het snel over als je weggaat??
Ik zou eerlijk gezegd kijken voor andere psz of hem naar het kdv blijven brengen, of kan dat niet?
Ik vind dat je iig een goed gevoel moet hebben over de plaats waar je je kind heen brengt, kijk een nieuwe omgeving kan natuurlijk tegenvallen voor een kind in het begin, hij kent het daar niet, dus dat is een kwestie van wennen, maar als jij zegt, ik voel me daar ook niet thuis, dan moet je meteen stoppen naar mijn mening!

Succes GR MJ
 
Hi MJ,

Onze zoon gaat ook nog steeds naar het KDV. Heb hem net weg gebracht en dan rent hij naar binnen (tenzij er vrachtwagens of traktoren voor rijden, dan is hij niet naar binnen te krijgen, haha). Maar dat ging dus weer goed. Toen ik vanmorgen zei dat hij naar het KDV ging, zei hij geen nee, dat deed hij gister wel.

Bij het ophalen was hij superblij dat ik er was. "Daar is ze" riep hij heel hard. Iets te hard naar mijn mening.

Gisteravond met mijn man gesproken. Over een week of wat moet ik bevallen en we kijken het tot die tijd aan. Dan gaat hij de kleine weg brengen. Wij zagen de psz als een aanvulling op wat hij nu heeft, mede omdat onze buurvrouw erg enthousiast is, maar ik zie die aanvulling nu niet. Ik vind het KDV veel beter bij ons passen en ook bij hem.

We kijken het nog een paar weken aan, bedankt voor je reactie.

Gr. tamara.
 
Hallo Tamara,

Onze dochter heeft er ook moeite mee om naar de psz te gaan, 2x per week. Ze gaat 1 dag naar KDV, nooit problemen. Het is nou eenmaal anders, KDV is een dagopvang (en vaak meerdere dgn in de week) en een psz is maar een paar uurtjes, en is meer leren spelen, omgaan met anderen, incl volwassenen, ter voorbereiding op school. Wij zijn nu een half jaar verder en het gaat gelukkig een heel stuk beter. Ik til er nu zelf ook niet meer zo zwaar aan, even door de zure appel heen bijten, want als ik haar nu kom halen wil ze niet mee, te gezellig, hi hi.

Ik denk dat bij jullie nu ook meespeelt dat er een kleintje aankomt. Een meisje bij onze psz wordt binnenkort ook zus en die wil ineens niet meer blijven, daarvoor nooit problemen. Ik zal me er niet al te druk om maken, loslaten hoort er ook bij, hoe moeilijk dit soms ook is (snif snif),

Veel sterkte met bevallen, scheelt dat je nu weet wat er komen gaat of niet natuurlijk, ha ha.

Grtn Miranda
 
Hi,

Wij hebben besloten onze zoon niet meer naar de psz te brengen.

@Miranda: het leren omgaan met anderen, incl volwassenen leren ze ook op het kdv. Voor mijn gevoel krijgt hij daar veel meer wat hij nodig heeft: structuur en regelmaat. Die mis ik op de psz.

Loslaten vind ik niet erg, ik bracht mijn zoon naar het kdv en heb niet eens meer gebeld om te vragen hoe het met hem ging. Heel bewust niet. en het ging goed. Ook breng ik hem met gerust hart naar familie als ik even weg moet en als de oppas komt is het ook huilen en last, maar dan gaan we toch ook gewoon.

Hij is nog geen 3 en dan al 4 dagen per week verplichtingen... dat ging ons toch te ver.

En wat bevallen betreft: ik weet nog nergens van. De vorige keer ks gehad, half gepland, geen weeën en zo... alles is dus nieuw :)

Gr. Tamara.
 
ik ben het helemaal met je eens tamara, ik werk zelf ook op een kdv en ik zie vaak genoeg kinderen die en bij onz zijn en naar psz.die kinderen zijn helemaal uitgeleefd, het is natuurlijk ieder zijn eigen keuze, ik neem mijn dochter mee naar kdv ze vindt het ook helemaal geweldig.we doen misschien nog wel meer met de kinderen en ze wennen aan vaste gezichten en niet 10 verschillende.

ieder zijn eigen hoor
 
Als ik dit allemaal zo lees ben ik zo blij met de mogelijkheid die wij hebben; de combinatie van beide!!
Ik breng ons ventje 1½ dag naar het kdv, en vanaf maart (dan is hij 2 jr en 4 mnd) mag hij op de middag meespelen bij de psz.
In mei komt daar nog een middag bij want dan gaat hij 2½ dag naar het kdv en vervalt er 1 dag gastouder.
De 2 ruimtes worden gescheiden door een deur met glas. Hij wordt dus alleen een deurtje verder gebracht en hoeft dus niet volledig opnieuw te wennen oid.
Nu is het ook al zo dat kindjes van rond de 2 al af en toe mogen spelen met speelgoed en in de ruimte van de psz als er daar 's morgens geen kindjes zijn.
Mocht hij een keer niet naar de psz willen of bv véél te moe zijn. Kan hij gewoon lekker op het kdv eventjes naar bed, helemaal geen probleem!
In principe kan hij tot zijn 12de in ditzelfde gebouw blijven aangezien de bassisschol ook weer een (ander) deurtje verder zit!
Ik ben er wel blij mee iig!
En mijn ventje tot nu toe ook, hij gaat er vanaf begin januari heen en vind het helemaal geweldig!

Maar in jou geval had ik hem ook weer weggehaald daar hoor, heel begrijpelijk!
Succes met de laatste loodjes!

Groetjes Sas
 
Tamara,

Altijd naar je gevoel luisteren waar het je kind betreft, echter moet je oppassen dat je niet jouw gevoel aan je kind doorgeeft. Je kind komt net ergens kijken en voelt aan dat mama het niet leuk vind, je kind merkt dat en wilt er vervolgens niet meer heen. Logisch, maar niet altijd terecht.
Een kdv is nou eenmaal heel anders dan een psz en daar gaat een tijdje overheen voor je kind daaraan went.

19 1,

Ik vraag me af hoe je erbij komt dat er op een kdv meer wordt gedaan met kinderen?
Ik werkte eerst op een kdv maar ben er weggegaan omdat ik het er saai vondt omdat er juist weinig werd gedaan, je was met kinderen bezig maar er werd vrijwel niks aan voorbereiding op de basisschool gedaan wat ik persoonlijk toch wel erg belangrijk vindt.
Inmiddels werk ik al jaren met veel plezier op een psz, waar juist veel structuur is en veel wordt gedaan met kinderen. Heel gericht ook op de basisschool.

Wat ik regelmatig zie gebeuren is dat ouders voor een kdv kiezen (ivm de tijden) maar al snel overstappen op een psz, juist vanwege de structuur die er is, en die is heel duidelijk hoor voor kinderen.
Alleen ja, je moet ze wel de tijd geven om ze te laten wennen aan dat alles wat nieuw is voor ze.

Een kdv is absoluut niet te vergelijken met een psz..
Een kdv is puur een opvang voor werkende ouders waar weleens iets wordt gemaakt. en een psz is basisschool gericht en doen vele werkjes om de grove (en vooral) en de fijne motoriek te leren ter voorbereiding op de basisschool.
Ik vindt het echt een enorm groot verschil, en ik heb het van beide kanten lang genoeg gedaan (ook verschillende locaties) om dat te kunnen concluderen.

Maar waar je je kind ook plaatst, het is heel belangrijk dat er een klik is tussen jou en de leidsters, maar vooral tussen je kind en de leidsters, maar ook daar kan tijd overheengaan gezien het helemaal nieuw is voor je kind.
 
Terug
Bovenaan