peutertandpasta

Zo, voor het net doorgekomen eerste tandje koop ik even een tube peutertandpasta (0-5 jaar). Maar thuisgekomen, wat ziet mijn oog? Zit er sorbitol in de peutertandpasta? Ik dacht het strikt werd afgeraden  kinderen onder de 4 jaar kunstmatige zoetstoffen te geven! En voorlopig kunnen we er wel vanuit gaan dat babylief de tandpasta gelijk doorslikt. Nou ja!

Zal ik dan maar tandpasta van Weleda kopen? Die bevat nl. geen zoetstoffen. Maar op het internet zoekende vind ik een forumdiscussie over precies dit onderwerp. De tandpasta van Weleda, die ik nu overwoog te gaan kopen, blijkt geen fluor te bevatten. En wat nu nog verder blijkt uit die discussie is dat als je bij de drogist apart fluor koopt, ter aanvulling van die Weleda tandpasta, die fluor dan ook weer sorbitol bevat.

Wat een dilemma!

Ik heb de peuter(teletubbie) tandpasta van prodent gekocht en weet ik had hier helemaal niet naar gekeken.
Wist ook niet eens dat ik daar op moest letten, ging er maar gelijk vanuit eigenlijk dat als het geschikt is voor 0-5 jaar dat het ook gewoon goed zou zijn.
Maar als ik jou berichtje zo lees, dan kom je er dus eigenlijk gewoon niet onderuit, want fluor is volgens mij toch wel echt belangrijk voor tandjes, dan neem ik die sorbitol maar op de koop toe, wat moet je anders, toch?

Gr. Alice

Hoi Alice,

Natuurlijk, je gaat er gewoon vanuit dat waar "0-5 jaar" op staat dus goed is voor je kindje. Ik wil ook geen paniek zaaien hoor, maar vind het wel frappant. Ik heb nog opgezocht of fluor echt nodig is voor baby's, en tandartsen zeggen dat het essentieel is voor de allereerste (preventieve) bescherming van de tandjes. Dus  volgens hen  is  fluor bij het eerste tandje al nuttig.

Het boek Eten voor de kleintjes (ook bekend als Van Borst tot Boterham) van Stefan Kleintjes (kinderdietist) zegt dat je  inderdaad  fluor moet geven. Ik heb de neiging hem te volgen omdat hij vrij "alternatief" is en veel kritische vragen stelt bij voeding.

Mijn Amerikaanse babyboek What to Expect the First Year van Eisenberg en Murkoff (in Nederland heet het  Baby's Eerste Jaar)  echter, zegt juist dat je geen fluor moet geven aan baby's omdat ze dan de tandpasta nog inslikken en zo teveel fluor binnenkrijgen.

Hrmpfff! Ik word hier niet  wijzer van!  Denk dat het toch een kwestie is van op je gevoel afgaan...

Hoi!

Goed dat je er zo over nadenkt, maar ik zou me niet te druk maken over de sorbitol in de peutertandpasta. Hoeveel krijgen ze daar nu van binnen? Niet veel, aangezien je maar een heel klein beetje nodig hebt en dat dan maar 1x per dag. Het is niet een hele klont sorbitol wat je kleintje binnen krijgt en dat kleine beetje wat ze wel krijgen kan het lichaampje wel verwerken. Als het echt slecht was zouden ze het niet eens mogen verkopen. Als je twijfelt, vraag het toch maar even na bij het cb of de tandarts. Ik heb het in ieder geval gewoon gebruikt bij de oudste twee en bij de jongste nu ook. Lijkt me toch beter dan de tandjes dan maar helemaal niet te poetsen.

Groeten Paula

Hoi Paula,

Je hebt vast wel gelijk hoor, maar ik kan me zo ergeren aan dit soort dingen! Het word bij mij dan gelijk een principekwestie. Ik zou gewoon graag willen kiezen wat ik mijn kind wel en niet  geef, en dat is in dit soort gevallen dus niet mogelijk.

Hoi!

Wat je evt. ook kan doen is wel de tandpasta van weleda kopen en die (als de tandarts zegt dat het nodig is en het cb het ook geen probleem vindt) aanvullen met fluortabletjes?

Het is maar een idee en weet niet of dat zo kan.  

En ja, eigenlijk moeten ze dat spul er niet instoppen. Misschien zelfs babytandpasta maken tot 1 jaar ofzo en dat daarna de peutertandpasta komt van 1 tot 5, etc.

Wat je evt. ook kan doen is wel de tandpasta van weleda kopen en die (als de tandarts zegt dat het nodig is en het cb het ook geen probleem vindt) aanvullen met fluortabletjes?

Sja, het nadeel daarvan (gesteld dat die tabletjes niet ook weer sorbitol bevatten) is dat  de kids  dan de fluor direct in hun lichaam krijgen, terwijl je bij tandpasta nog kunt (proberen te) voorkomen dat het wordt ingeslikt. Fluor is namelijk plaatselijk goed voor je tanden maar als je er te veel van  binnenkrijgt is het weer slecht voor de rest van je lichaam. Daarom zitten  het Ivoren Kruis  ook steeds te rommelen met de hoeveelheden fluor die in (kinder)tandpasta mag zitten.

Ik heb nu bij het poetsen een nat washandje bij de hand waarmee ik na het poetsen de tandpasta uit zijn mondje veeg. Als ik er snel bij ben heeft hij het nog niet doorgeslikt

Terug
Bovenaan