Pfff goed bedoelde adviezen?

Hey meiden,

Nog even hier mijn hart luchten hoor! (Lang leve het forum.....)

Gisteren een verjaardag van mijn schoonzusje. Voor de 1e keer in een groot gezelschap voor ons kleine dame'tje. Ze is erg gevoelig voor prikkels, dat weten we.... Maar goed toch proberen. Al is het maar een uurtje.

Het ging meteen al niet goed. Erg overstuur huilen. Dus ik had zo iets van ik probeer het even maar als het over een half uurtje niet over is, dan ga ik wel weer naar huis. Verjaardag was gelukkig in hetzelfde dorp!

Maar goed om er niet een te lang verhaal van te maken. Van alle familie, vrienden etc van mijn schoonzusje allerlei adviezen .Oh ja... ze moet vast poepen , uhmmm ze heeft vast last van d'r sprongetje, ze heeft vast honger (net een uur daarvoor voeding gehad) en ga zo maar door!

Pfff ik vond het zo vermoeiend, ik doe dit dus nooit meer!!! En al die adviezen! Gek werd ik ervan!!!
Zo dat lucht op!

Groetjes  Sandra
(mv Isabelle 4 jr en Madeleine 7 weken)

Hoi Sandra,

Ik herken je situatie, want mijn dochtertje was in het begin ook erg gevoelig voor prikkels en de eerste 3 maanden heeft ze ook erg veel gehuild.
Ik weet dat je misschien niet echt op goedbedoelde adviezen zit te wachten, maar misschien toch een paar tips, kijk maar wat je ermee doet.

Ik heb gemerkt dat kinderen precies de stemming van hun ouders (lees moeder) aanvoelen. Als jij dus al een beetje benauwd bent voor iets wat komen gaat, zal je kindje hier zeker op reageren. Helaas uit zich dat meestal in huilen, omdat ze nog niet anders kunnen. Probeer dus zelf rustig te blijven.

Verder zou het evt. kunnen helpen om toch een beetje troost in een flesje (of in geval van borstvoeding even aanleggen?) te geven. Dit geeft ook een beetje rust en tevens ervaart je baby een gevoel van veiligheid in de drukte. Zo leert je kindje dat het niet eng is en dat mama er is om te troosten.

Tot slot zou ik dergelijke situaties niet te veel uit de weg gaan (deed jij overigens ook niet!) want op die manier leert je kindje het nooit. Wel kun je zoals jij deed rustig opbouwen.

Ik weet wel dat bovenstaande in mijn situatie uiteindelijk goed heeft gewerkt en onze dochter kan nu echt overal mee naartoe en slaapt ook overal indien nodig.

Succes! Groetjes Barbara

hoi sandra

ik herken dat wel hoor wat jij bedoelt. Niet dat mijn zoontje zo gevoelig is voor prikkels, maar wel die adviezen. Wij hadden laatst het communiefeest van mijn dochtertje en toen had mijn zoontje van 8 weken ook een huildagje zeg maar. Niets was er naar zijn zin en doordat iedereen zich er mee bemoeide kregen wij er ook niet echt de kans voor om erachter te komen wat er aan de hand was. Op een gegeven ogenblik had hij net zijn flesje op en toen ging hij weer huilen en toen waren er die beweerden dat hij nog meer honger had. ik hield vol dat het niet daarom was dat hij huilde maar wilde het na lang zeuren van hun kant wel proberen. Ik warmde nog een 30 cc voeding op ( ik kolf bv dus ik vind dat best zonde als ik dat weg moet gooien) en hij wilde het pertinent niet meer hebben. al de betweters hadden het nakijken en het bleek dat zijn mama toch wel wist hoe of wat. dat vond ik toen toch wel even leuk.

dan heb je toch weer even een goed gevoel vind ik.

groetjes rachel

Sorry, ik had het stukje van Sandra niet goed genoeg gelezen en kom nu toch ongevraagd met goedbedoelde adviezen. Ik dacht dat de vraag was hoe om te gaan met een kindje die gevoelig is voor prikkels i.p.v. het feit dat goedbedoelde adviezen vaak zo ongewenst zijn.
Ik herken dit inderdaad ook wel en kan vaak ook niet veel hebben van anderen in dit opzicht (hoewel ik toch ook wel graag anderen wil helpen!?!) Ach ja, iedereen doet het natuurlijk op zijn eigen manier en kent zijn eigen kindje het beste.

Groetjes Barbara

Hi,

Het probleem van goed bedoelde adviezen, is dat ze goed bedoeld zijn. Gelukkig hebben wij daar nog niet zo'n last van gehad. Maar ik kan me voorstellen dat je er gek van wordt. Ik merk aan onze zoon (ook gevoelig voor prikkels) wat er aan de hand is. Kan zijn huiltjes nog niet altijd onderscheiden, maar weet vaak al in te schatten: laten liggen of troosten. Of ie dan huilt om te willen eten of vanwege een vieze luier, dat hoor ik niet. Maar als ik even ga kijken, zie ik het wel. En dan kan iedereen nog van alles zeggen.

Zelfs het cb heeft het bij mij al bij het foute eind gehad. Ons kindje zou wat langer rechtop moeten zitten na het voeden, daarom spuugde hij melk! Nou... hij bleek dus last van spruw te hebben (lang leve het internet op zondag) en dat zag het cb dus niet! En dat melk terug spugen: we geven nu johannesbroodpitmeelpoeder (leuk voor galgje) door de fles en het gaat prima. Dus zelfs de "deskundigen" weten het niet altijd!

Probeer al de adviezen gewoon naast je neer te leggen en jij weet als moeder het beste wat er met je kindje is en hoe je goed voor hem moet zijn.

Gr. Tamara.

Terug
Bovenaan