Pfff wat moet ik doen?

<p>Ons 2e kindje is nu 12 dagen oud. Ze krijgt borstvoeding. Ik riep al vanaf het begin dat het veel te snel gaat maar de kraamzorg wou het niet geloven. Ze verslikt zich vaak, heeft altijd de hik na de voeding en spuugt ook veel (meer dan een mondje terug). Daarnaast krijgt ze echt direct na de voeding erg last van krampjes. Bij mn zoontje had ik dit ook, en het zou wel reflux zijn. Maar toen ik met 5 weken ging kolven en fles geven werd alles stukken beter! </p><p>Nu ben ik sinds gisteravond aan het kolven en fles geven maar het is nog steeds drama. Ik geef 75ml per keer (125x4 kilo / 8 voedingen). Maar ze heeft steeds honger daarna. Ik kolf ook binnen 10 minuten 100ml uit 1 borst. </p><p>Ik ben er behoorlijk zat van dat het nu al zo moeizaam gaat en dat ik niet weet hoeveel ze wil drinken. Een speen of pink wil ze niet. Ik heb er al een lactatiekundige bij gehad, tip gekregen om liggend te voeden en adem inhouden bij tsr. Dit helpt dus niet genoeg. </p><p>Vannacht weer niet geslapen en heb huilend geroepen vandaag direct een pak flesvoeding te gaan halen. Maar nou ben ik bang dat ik te snel beslis en straks spijt heb van mijn keuze. Aan de andere kant riep ik altijd dat als bv zo’n gedoe is als de vorige keer, ik gewoon zou stoppen. Mijn man zegt het fijn te vinden dat ze bv krijgt, maar begrijpt me ook als ik liever flesvoeding geef. Uiteraard realiseer ik me dat met flesvoeding te onrust e.d. niet direct weg is. Wat moet ik nou? </p>
 
Wat lastig, maar waarom zouden de klachten weg zijn bij kv? Miss ff naar huisarts? Frustrerend zeg. Wat krampjes betreft heb ik baat gehad bij sab simplex..
 
Ik weet het niet meer precies, maar zijn het rondom die dag geen regeldagen? Voeding afstemmen op de behoefte... 
Bij mij hielp het om eerst met de hand de eerste druk eraf te kolven (gewoon in een doekje) en daarna aan te leggen. Ik heb altijd maar aan één kant gevoed (blokvoeden), misschien is dat ook wat om te proberen. 
Alleen jij kan beslissen of je door wil gaan of over wil stappen naar kv, maar dat wil natuurlijk niet gelijk verbetering geven. Doe even een stapje terug, accepteer dat het nu even zo is en maak je hoofd leeg. Dat geeft nieuwe inzichten. Spugen is echt niet erg en ze krijgt voldoende binnen... Kom je er niet uit schakel dan weer de lactatiekundige in
 
Je zou inderdaad de eerste druk er zelf af kunnen halen. Bedenk ook dat ze het allemaal nog moet leren en dat heeft ook tijd nodig. Duurde hier een paar weken voordat ze pas echt goed ging drinken maar verslikte zich ook vaak in het begin doordat er te snel teveel uit kwam. Toen ik de ergste druk eraf had gehaald ging het een stuk beter.
Krampjes kun je weinig aan doen en dat zal met kv niet veranderen denk ik. Volgens mij kunnen ze daar zelfs nog meer krampjes van krijgen. 
Misschien dat als je fles geeft dat je dan geeft hoeveel zij wil. Die rekensom die jij gebruikt is gebaseerd op kv dus het kan heel goed dat ze meer bv wil met een flesje. 
Succes! En doe vooral waar je jezelf ook goed bij voelt. 
 
De regeldag hebben we idd gehad. Eerst afkolven helpt niet, er komt dan gewoon weer een nieuwe tsr bij het aanleggen. Volgens de lactatiekundige verhoog ik daar de productie ook mee. 
Blokvoeden deed ik inderdaad al en een toetje bied ik ook niet meer aan. 
Gisteren en vannacht heb ik elke voeding gekolfd en met de fles gegeven. Dat ging best goed! Het cb kwam toevallig ook gisteren en ze is weer gewogen. Ze komt heel snel aan en het cb denkt ook dat ze te veel krijgt. We gaan nu door met flesjes bv geven, daar moet ze dan minimaal een kwartier over doen. Dan pas kan ze voelen of ze verzadigd is. We hebben vannacht een iets betere nacht gehad en daardoor zie ik t nu weer wat zonniger in. Er is kv in huis, dus ik moet niet maar mag kolven. Dat scheelt ook. 
Uiteraard zijn alle tips/ideeen/adviezen welkom! 
 
Je geeft aan dat ze snel groeit. Wat is snel? Hier ook een goede groeier die even wat in te halen had schijnbaar. Zij is per week 282 gram aangekomen gemiddeld. (ze is nu 6 weken) Hier heeft het CB niks over gezegd.
Na 2 weken was ze 440 gram aangekomen gerekend vanaf het geboortegewicht. Terwijl ze eerst even was teruggevallen bijna +/-280 gram. 
Ook hier wordt er weleens gehoest en heeft ze de hik. Borstvoeding is in mijn ervaring echt keihard doorzetten...
Nu met 6 weken drinkt ze rustiger, is minder driftig aan de borst en ze lijkt meer verzadigd. En ja, ook ik heb wel een traantje gelaten, was boos op mijn man en om het minste of geringste liet ik wel wat tranen.
Ik kolf altijd mijn ochtendvoeding af. Dat is dan ruim 350ml, het overgrote deel zit al met 5 minuten in de flesjes. Ik lek helaas ook in mijn slaap omdat ze doorslaapt en heb nu een uitwasbare onderlegger in bed. 
Ik ben nu weer positief over borstvoeding maar heb er echt over nagedacht het bijltje er bij neer te gooien.   
Sommige dagen wil ze de hele tijd wel aan de borst, maar heb geleerd onderscheid te maken tussen zuigbehoefte en honger. Door haar af te leiden rekten we tijd tussen de voedingen. Zo hapte ze beter aan en dronk ze ook beter, lees; minder onrustig. 
Ik wacht nu maar af hoe het straks gaat als ik weer ga werken. 
Ik wens je veel succes met je beslissing! Vanuit mijn perspectief zeg ik: er is licht aan het einde van de tunnel. Ze is nu nog heel jong natuurlijk.
Ps: die van ons krijgt altijd een flinke ochtendfles, ze zit daar nu al mee op 160ml. 
 
Ik herken dit! Heb het bijltje er toen uit wanhoop bij neergegooid en ben overgestapt op kunstvoeding. Dat ging echt veeeeel beter, geen moment spijt gehad...
 
Hoi Mama!
Ik reageer nooit op fora, maar heb besloten wel op jou te reageren. Waarom? Omdat ik mijn eerste 7 weken van de borstvoeding al vreselijk ervaarde. Mijn dochtertje schreeuwede alleen maar van de pijn. Darmkrampjes half uur na het voeden, die hielden ruim een uur aan. Een uur van schreeuwen en krijsen. Tijdens het voeden de (verborgen) reflux, die eigenlijk constant aanhield. Ik had een kindje wat t/m 7 weken nog om de twee uur kwam (ook in de nacht) en niet liep overdag door de vele pijn. Ik kolfde inderdaad soms ook, maar dit vond ik zo stom dat ik hier mee ben gestopt.
Ik heb - als laatste redmiddel - een lactatiekundige langs laten komen (lees: ik heb er 3 gesproken voordat mijn verhaal serieus genomen werd!). Een paar dingen op een rij, misschien heb je er wat aan:
- Mijn toeschietreflex is echt belachelijk. Ik spuit gerust 2 meter ver. Als ik het opvang is het 60ml. Dit is voor mijn baby niet te behappen. Wat ik haar geleerd heb is haar los te koppelen en de toeshietreflex of op te vangen in een doek, of je tepel in te duwen. In het laatste geval stop je de melk. 
- Ik ben van 5 minuten in hysterie aan de borst, gaan oefenen met half uur voeden. Dus iedere twee minuten baby loskoppelen, even laten boeren. Beetje chillen. En weer laten drinken. Dat geeft het maagje ook meer rust (die wordt nu te snel voor wat verborgen reflux weer in de hand helpt).
- Mijn voedingshouding was slecht, die is verbeterd en ook had mijn dochtertje een te kort tongriempje waardoor ze niet met de melk om kon gaan. Ook ik had namelijk in 10 minuten 200ML uit mijn borsten gekolft (nog steeds). Hyperlactatie is een groter probleem dan veel mensen denken :)
En.. je hebt er nu helemaal niet aan. Maar het is ineens over. Ineens is borstvoeding wel leuk en ontspannen. Bij mij was dat in week 8. Ik heb zo vaak tegen mijn vriend gezegd: ik ga nu naar de supermarkt om kunstvoeding te halen. Hij zei: wacht een nachtje. En de dag erna ging het weer beter.
Belangrijkste is: je moet doen wat goed voelt. Voor jou. Want je kindje wordt daar ook beter van. Ik heb veel te veel met stress geloepn waardoor alles eigenlijk alleen maar slechter ging. En daar kijk ik nu ook echt negatief naar terug. 
Ontzettend veel succes/sterkte en weet dat je een goede keuze maakt! Welke het ook mag zijn.
Groetjes, Marieke
 
Terug
Bovenaan