Pica (eetstoornis) tijdens de zwangerschap

<p>Hoi iedereen,</p><p>Zijn er moeders hier die ooit (tijdens de zwangerschap) last hebben gehad van Pica/'trek in oneetbare dingen'? Zoals krijt, papier, etc.?</p><p>Zo ja, 1. Hoe maakte je dit bespreekbaar met zorgverleners?</p><p>2. Was er ooit een oorzaak gevonden?</p><p>3. Hoe ging je ermee om?</p><p>Alvast bedankt!</p>

Het kan zijn dat je door een tekort aan een bepaalde vitamine, mineraal of spoorelement gekke dingen gaat eten. Ik heb het zelf niet gehad, maar bespreek het met je verloskundige en vraag of ze je je bloed wil laten controleren op tekorten. 
Zijn er bepaalde dingen die je niet eet (bijvoorbeeld vegetariër, geen zuivel) waardoor je een groter risico loopt op tekorten?

Oh... Blijft het alleen bij trek of eet je ook rare dingen. Mocht je iets eten dat potentieel gevaarlijk is voor je of voor jouw kindje, meteen aan de bel trekken bij de verloskundige of huisarts. Niet wachten tot een volgende afspraak. 

Ik weet niet of dit onder pica valt maar heb de hele zwangerschap ijsblokjes gegeten. De hele dag had ik een beker met ijsblokjes in me hand. Ik had zo een drang om het te eten en moest er echt op kauwen. Soms midden in de nacht ging ik er voor opstaan. Ik dacht echt ik hou geen tanden meer over door al die ijsblokjes. 
Ik heb het nooit met de gyneacoloog of een zorgverlener erover gehad. Maar als jij niet eetbare dingen eet zou ik het wel met ze bespreken voordat het schade aanricht aan je lichaam of baby. 

Terug
Bovenaan