Pijn aan stuitje na een tijdje zitten

Als ik langer dan een uurtje op een stoel zit krijg ik verschrikkelijke last van mijn stuitje.
Ik ben nu 16 weken zwanger en heb dit eerder nietgehad.
Herkent iemand dit? En wat kan ik hier het beste tegen doen?
 
Ja dat herken ik wel. Daar begon het bij mij ook mee, en later straalde dit uit naar mijn linker bil. Het begon een beetje rond dezelfde termijn, ik ben nu bijna 20 weken.

Ik heb het met mijn verloskundige besproken, en die gaf aan dat het beginnende ischias zou kunnen zijn. Ik let er dagelijks op dat ik vaak opsta (ik heb een bureaubaan), en als ik een par dagen weer meer last heb doe ik draaioefeningen om mijn heupen losser te krijgen. Dat werkt vooralsnog erg goed.

Maar, ze gaf ook aan dat als het erger werd, ik vooral naar de fysio moest gaan. Zij kunnen met gemakkelijke oefeningen de pijn een stuk makkelijker maken.

Het is bij mij niet weg, nog wel meerdere keren per week aanwezig. Maar niet meer dagelijks zo erg als het was.

Succes!
 
Dit was bij mij helaas het begin van enorme bekkenpijn..
Het begon rond week 18 bij mn stuitje en trok langzaam door naar pijn in mn billen, bovenbenen en schaambot..
Ik ben nu 25 weken zwanger en kom iedere week bij de bekkenfysio. Als het doorzet is het verstandig om daar snel mee te beginnen, dit gaf mijn verloskundige ook aan. Hopelijk valt het bij jou mee! ☺️
 
Ah crap dat is geen goed nieuws! ? Bedankt voor je toevoeging, daar ga ik ook bedachtzaam voor zijn!
 
Ik heb het ook gehad bij me vorige zwangerschap, en ook heel lang nog gehad na de zwangerschap, ik werd ook door verwezen naar de fysio en vooral rustig aan doen ? sterkte!
 
Tijdens mijn zwangerschap had ik het ook, maar het werd nooit erger gelukkig. Ik moest wel om andere redenen strikte rust houden, dus wie weet dat dat hielp. Na de bevalling had ik een totaalruptuur, en ik heb 3 uur lang moeten persen. Ik heb de eerste maand helemaal niet achterover kunnen zitten, en daarna nog een paar maanden flink last gehad bij zitten, hurken, lang stil staan en lange afstanden lopen. Nu een jaar later voel ik het nog wel eens licht, en rond mijn eisprong/menstruatie wat duidelijker. 

Het is je bekkenbodem die je voelt. Ik zou als het erger wordt wel even langs de bekkenbodemfysio gaan. Maar het hoeft tijdens je zwangerschap dus niet perse erger te worden. 
 
Ik had dit bij de eerste heel erg, met name na zitten. Wat het allergrootste verschil maakte, was niet meer op ‘zachte’ stoelen zitten, maar gewoon opnemen houten kruk of keukenstoel. Daarnaast ging ik eens in de drie weken naar bekkenfysio, die masseert dan alle spieren los en zet de stuit weer recht. Tweede zwangerschap bewust meteen meer op harde dingen gaan zitten en me niet laten verleiden door bijv. de zachte bureaustoel en stuk minder last! Wel ga ik ook nu eens per 3/4 weken langs de fysio.
 
@Lewis, zo onwijs herkenbaar! In het echte leven vind ik maar weinig herkenning, vooral dat stukje van tijdens eisprong/menstruatie. Ik ging na een paar maanden pauze weer naar de bekkenfysio en zij zei, o je bent weer zwanger nu je klachten erger zijn? Dus zelfs voor de experts is het nog best onbekend dat onder hormonen dat bekken, na zo’n bevalling, ‘je zwakke plek’ blijft. Mijn bevalling was een subtotaal ruptuur maar ook serieus drie uur persen. Herkenbaar dus!
 
Terug
Bovenaan