Pijn borst na afbouwen bv

Hai dames,

Even een vraagje, want ik zit alleen maar te zenuwen.
Ik  geef  sinds 3 weken geen borstvoeding meer en heb het een half jaar vol gehouden en in 2 weken afgebouwd.
Ik heb nu in mijn linkerborst vaak steken en voel af en toe wat pijntjes. Ik voel het meestal als er iets tegenaan drukt. Het is geen heftige pijn ofzo, maar ik let er wel de hele tijd op. Ik heb mijn borsten onderzocht en voel niks bijzonders. Volgens mij wel een strengetje wat iets groter is. Zal wellicht een melkkanaal zijn.
Er komt nog steeds melk uit mijn borst als ik er in knijp zeg maar.
Zullen die pijntjes normaal zijn of moet ik me wel zorgen maken?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mije

Hoi Mije,

Hoe gaat het nu met je? Is de gevoeligheid al afgenomen? Je lichaam is eraan gewend geraakt om een bepaalde hoeveelheid melk te produceren en daarom kan het een tijdje duren voordat de melkproductie helemaal is gestopt. Zo lang het voor jezelf te doen is, kun je je borsten het beste met rust laten. Wordt de spanning je teveel, dan zou je eventueel nog de ergste druk eraf kunnen kolven. Dit kun je dan afbouwen door er steeds meer tijd tussen te laten zitten. Het is verstandig om je borsten tussentijds regelmatig te controleren op pijnlijke, harde of rode plekken/schijven en deze eventueel weg te masseren.

Je geeft aan dat er nog steeds melk komt als je in je borst knijpt. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod. En al is het dan nog maar een klein beetje, door regelmatig wat melk uit je borst te drukken blijf je de melkproductie stimuleren en  hou je toch een soort van aanbod in stand. Probeer je borsten dus zo min mogelijk te stimuleren. De melk die nog in je borst aanwezig is, zal uiteindelijk weer door je lichaam worden opgenomen.

Kun je hiermee uit de voeten?

Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk

Terug
Bovenaan